Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Walce tandemowe Ammann AV X

Ocena: 0
2242
Nowe walce tandemowe Ammann’a linii AV X powstały z myślą o wyśrubowanych wymogach współczesnego budownictwa drogowego. Konstrukcje zyskały nie tylko nowy wygląd, ale również lepsze parametry zagęszczenia, a operator większy komfort.

Na pierwszym planie walec Ammann AV 130 X

Nowe walce tandemowe Ammann’a linii AV X powstały z myślą o wyśrubowanych wymogach współczesnego budownictwa drogowego. Konstrukcje zyskały nie tylko nowy wygląd, ale również lepsze parametry zagęszczenia, a operator większy komfort.

Do rodziny walców Ammann AV X należą modele:  AV 70 X (masa 7,7 t), AV 80 X4 (8,2 t), AV 110 X (11 t) i AV 130 X (13,6 t). Wszystkie napędzane są nowoczesnymi silnikami Cummins spełniającymi wymagania normy Tier III.

Konstrukcja walców AV X oparta jest na połączonej podwójnie ramie, która umożliwia sterowanie „psim chodem” w zakresie 160–180 mm z obu stron. Kierujący kontroluje walec z ergonomicznie zaprojektowanej panoramicznej kabiny umiejscowionej na przedniej ramie. Operator ma doskonałą widoczność systemu spryskującego powierzchnie bębna oraz jego brzegów, jak również widoczność całego obszaru pracy wokół maszyny.

Linia ciężkich maszyn AV X posiada unikalny system napędowy. Mechanizm napędowy zębaty usytuowany jest na tylnej ramie. Niezależne pompy dla napędu oraz wibracji odpowiadają za uzyskanie optymalnej trakcji oraz mocy zagęszczania walca. Właściwy rezultat zagęszczenia uzyskiwany jest przez właściwe dobranie średnicy bębna, częstotliwości i amplitudy. Bębny są równomiernie wyważone, a ich wielkość zapobiega falowaniu zagęszczanego materiału. Dwie amplitudy oraz dwie częstotliwości umożliwiają optymalne zagęszczenie różnych pól roboczych.

Walce AV 70 X i AV 80 X4 dostępne są w wersjach z bębnami dzielonymi lub jednoczęściowymi. Są to pośrednie maszyny, które mają minimalny promień skrętu. Przeznaczone są do zagęszczania na małych i średnich polach roboczych, gdzie wymagana jest wysoka manewrowość. Dla takich zastosowań wersje z dzielonym bębnem eliminują ryzyko wystąpienia pęknięć na powierzchni zagęszczanej warstwy. Dodatkowo wersje z dzielonym bębnem posiadają zamek ATC pomiędzy połówkami bębnów.


Walec Ammann AV 110 X
Fot. Ammann

Walce wyposażone są w dodatkowy system spryskiwania oraz system podwójnych pomp, które napędzają niezależnie obydwa bębny (AV 110 X i AV 130 X). Duże zbiorniki na wodę o pojemności 600 l (AV 70 X i AV 80 X4) oraz 1000 l (AV 110 X i AV 130 X) pozwalają na dłuższą pracę, bez konieczności robienia częstych przerw na napełnianie.

Walce AV X wyposażone są w kabiny spełniające wymagania ROPS/FOPS, z wentylacją i ogrzewaniem. Fotel operatora jest obrotowy (w zakresie 170 stopni) i przesuwany na całej szerokości kabiny. Kierownica jest regulowana. Kabina posiada izolację zabezpieczającą przed oddziaływaniem gorąca i wibracji.

Konstruktorzy zadbali również o łatwy serwis. Szeroka unoszona do góry maska silnika znacznie ułatwia dostęp do punktów kontrolnych. Wszystkie punkty smarowania i sterowania dostępne są z powierzchni gruntu.

Więcej informacji dotyczących opisywanych walców, a także innych znajdujących się w programie produkcyjnym Ammann’a, można uzyskać w firmie Asbud – wyłącznego przedstawiciela tej marki w Polsce.

Źródło: Forum Budowlane, nr 5 (168) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: