Podstawą do zadowolenia użytkownika jest wyposażenie urządzenia w niezawodny i żywotny silnik. W związku z tym, szczególnego znaczenia nabiera oczywiście wybór, ale także późniejsza prawidłowa eksploatacja i obsługa jednostki napędowej.

Silniki Briggs & Stratton Commercial Power używane w profesjonalnych urządzeniach są solidne i trwałe – niemniej nawet one wymagają obsługi i zadbania
Fot. Chabin
Silniki Briggs & Stratton Commercial Power, używane w profesjonalnych urządzeniach, uważane są za bardzo solidne i trwałe – niemniej nawet one wymagają obsługi i zadbania. Poniżej omówiono kilka ważnych zagadnień, związanych z prawidłową eksploatacją silnika, co przedłuża znacznie żywotność, ograniczając do minimum niespodziewane awarie i przestoje.
Przede wszystkim – należy stosować się do zaleceń zawartych w instrukcji obsługi silnika, którą otrzymuje każdy użytkownik w chwili zakupu. Wprowadzanie własnych pomysłów, polegających na używaniu niewłaściwych (czytaj tańszych) materiałów eksploatacyjnych czy też nieoryginalnych zamienników o niskiej jakości (olej, filtry oleju i powietrza o wkładach przepuszczających o wiele więcej zanieczyszczeń niż oryginalne wyroby), przedłużanie okresów wymiany oleju i filtrów, kompletny brak czyszczenia urządzenia – zazwyczaj prowadzi do niepotrzebnych awarii. Niesłusznym jest twierdzenie o niskiej jakości silnika, jeżeli stosujemy niewłaściwe materiały i procedury – a tak dzieje się niestety na naszym rynku, gdzie często cena części lub oleju jest jedynym wyznacznikiem zadowolenia. Niestety, jedyna różnica to cena, jaką przyjdzie zapłacić za przedwczesną naprawę lub wymianę silnika, o czym przekonuje się coraz więcej użytkowników.
Olej w silniku
Silnik spalinowy chłodzony powietrzem, pracujący w urządzeniach profesjonalnych, narażony jest na podwyższone zapylenie zasysanego powietrza, kilkugodzinną pracę non-stop, zabrudzenia związane z otoczeniem – to wszystko ma znaczny wpływ na parametry oleju w silniku. Trzeba pamiętać, że olej oprócz smarowania, ma za zadanie także chłodzić elementy silnika. Tak więc ilość oleju musi być zawsze na poziomie zgodnym z instrukcją (jeżeli MAX – to MAX, jeżeli pomiędzy MAX a MIN – to tak właśnie ma być), nie może być nadmiernie zużyty (przepalony, zanieczyszczony), ponadto poziom oleju powinien być sprawdzany każdorazowo przed uruchomieniem. Należy także pamiętać o dozwolonym kącie pochylenia silnika podczas pracy – nadmierny spowoduje problemy z dotarciem oleju do wszystkich elementów i w efekcie zatarcie.

Tak zanieczyszczony filtr powietrza należy bezzwłocznie wymienić
Fot. Chabin
Dbajmy o filtry
Drugim ważnym miejscem, wymagającym szczególnej uwagi, jest układ dostarczania powietrza do silnika – zarówno do układu zasilania, jak i chłodzenia. Filtracja powietrza zapobiega przedostaniu się zanieczyszczeń do wnętrza silnika, dlatego należy często kontrolować stan filtra, czyścić w miarę potrzeby (bez użycia sprężonego powietrza, które niszczy wkłady kartonowe tych filtrów) lub wymieniać w przypadku zatkania lub uszkodzeń mechanicznych. Jakże często widać filtry przedziurawione wkrętakiem – „bo trzeba było skończyć robotę, a filtra nie było pod ręką” – w takim przypadku wszystko, co jest dookoła silnika, znajdzie się w jego wnętrzu, i spowoduje w krótkim czasie śmierć układu korbowo-tłokowego oraz łożysk wewnętrznych. Powietrze dostarczane do chłodzenia, szczególnie, gdy silnik jest chłodzony tylko tym czynnikiem, powinno swobodnie opływać ożebrowanie głowicy i cylindra. Jednak po dłuższej eksploatacji brud i kurz osadza się na żebrach, powodując gorsze odprowadzanie ciepła. Należy kontrolować ten stan, i w miarę potrzeby oczyścić, np. co 100 godzin pracy. Poprawi to znacząco parametry pracy silnika.
Ważny czynnik – paliwo
Paliwo – o jego jakości napisano już wiele. Po pierwsze – w benzynie jest coraz więcej dodatków chemicznych, ulepszających jakość i poprawiających jej charakterystykę. Po pewnym czasie magazynowane paliwo może ulec rozwarstwieniu na różne czynniki (np. intensywny zapach chemiczno-rozpuszczalnikowy wskazuje na taki stan), i odłożyć się w postaci żywic – w zbiorniku urządzenia i gaźniku silnika. Po drugie – paliwo nabiera złych parametrów podczas przechowywania przez użytkownika, szczególnie w różnych dziwnych pojemnikach (stare kanistry, plastykowe „bańki” po mydle lub rozpuszczalniku, zardzewiałe beczki itp.). Po trzecie – niestety, nieuczciwość ludzka, która pozwala „chrzcić” benzynę na różnych etapach dystrybucji, dolewać np. rozpuszczalników. Efekt – częste wizyty w serwisie w celu oczyszczenia całego układu, niepotrzebne straty czasu i pieniędzy. O ile na ostatni element użytkownik nie ma wpływu – o tyle na przechowywanie i czystość przy wlewaniu paliwa do zbiornika już tak. Często zanieczyszczenia przedostają się właśnie podczas tzw. tankowania – wszechobecny na budowach pył i kurz osadza się wszędzie, kto jednak pamięta o oczyszczeniu okolic wlewu paliwa przed uzupełnieniem, używaniem czystego nie tylko wewnątrz lejka itp.?
Wnioski
Opisane pokrótce powyższe przykłady pokazują, jak wiele zależy od właściwej eksploatacji i materiałów eksploatacyjnych. Czynnik ludzki jest w tej materii niezbędny – to człowiek decyduje o tym, aby:
- olej miał zalecane parametry, właściwy poziom i był wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta;
- powietrze do zasilania silnika dostawało się oczyszczone przez właściwej jakości filtry, często kontrolowane i w razie potrzeby wymieniane;
- powietrze do chłodzenia silnika miało swobodny dostęp, oczyszczanie ożebrowania silnika oraz całego urządzenia pomoże także w utrzymaniu jakości oleju (brak przegrzania);
- paliwo powinno być świeże, przechowywane w czystych pojemnikach, przeznaczonych tylko do tego celu; zalecane jest używanie specjalnych dodatków do benzyny (np. stabilizator Briggs & Stratton nr katalogowy 992999). Wlewanie paliwa tylko po oczyszczeniu okolic wlewu, i przez czysty lejek.
To są miejsca, gdzie można zdecydowanie zapobiegać powstawaniu awarii – a tym samym znacznie obniżyć koszty użytkowania całego urządzenia. Codzienne przysłowiowe „pół godziny” dbania o sprzęt na pewno zaprocentuje. Pamiętajmy także – postępujmy zawsze zgodnie z instrukcją obsługi, bo producent w tych sprawach posiada naprawdę dużą wiedzę i doświadczenie.
Paweł Rozstalski
Chabin Sp.J.
Źródło: Forum Budowlane, nr 11 (186) 2011