Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Trendy rozwoju ładowarek kołowych

Ocena: 5
2143
Na podstawie zebranych informacji pokazujemy rozwiązania oraz technologie, stosowane we wspólczesnych ładowarkach kołowych (z zakresu wagowego 20–35 t). Dotyczą zmniejszenia zużycia paliwa, zwiększenia wydajności, a także komfortu pracy operatora. Wybraliśmy po jednym, konkretnym modelu danej marki, przytaczając również podstawowe dane techniczne.

Układ Hl-eSCR w ładowarce 1021G, pozwala silnikowi na pracę w optymalnej temperaturze zapewniając dużą moc, przy jednoczesnej oszczędności paliwa
Fot. Case


Case 1021G
W marcu 2017 roku, premierę miała cała nowa generacja ładowarek kołowych Case serii G, w tym również modelu 1021G.

Ładowarka osiąga standardy emisyjne określone w normie Tier 4 Final (EU Stage IV), przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa bez zastosowania układu EGR i filtra cząstek stałych DPF. Zamiast tego zastosowano wysokowydajny układ uzdatniania spalin Hl-eSCR. W jego skład wchodzi mniej komponentów, jakość oleju silnikowego pozostaje tak samo wysoka, nie ma także potrzeby stosowania filtra cząstek stałych lub dodatkowego chłodzenia. Dodatkowo maksymalna temperatura osiągana przez Hl-eSCR wynosi 500°C, 200°C poniżej maksymalnej temperatury filtra cząstek stałych. Hl-eSCR pozwala silnikowi na pracę w optymalnej temperaturze zapewniając dużą moc, przy jednoczesnej doskonałej oszczędności paliwa.

Za utrzymanie stałej temperatury płynów eksploatacyjnych odpowiada chłodnica o unikatowej konstrukcja z pięcioma chłodnicami zamontowanym tak, aby utworzyły sześcian. Taka budowa zapewnia ciągły przepływ świeżego i czystego powietrza od boków i od góry. Konstrukcja sześcianu oferuje łatwy dostęp do chłodnic w celu ich skuteczniejszego czyszczenia i serwisowania.

Na wysoką niezawodność ładowarki mają wpływ m.in. wzmocnione mosty typu Heavy Duty firmy Case ze 100% automatyczną blokadą mechanizmu różnicowego, opracowane do pracy z oponami klasy L5 lub pełnymi. Mosty Case oferują wartość dodaną ze względu na 20–30% niższe zużycie opon (brak poślizgu pomiędzy kołami) oraz wpływają na ograniczenie zużycia paliwa (brak tarcia w mechanizmie różnicowym).

Innymi rozwiązaniami, jakie wyróżniają model 1021G (jak i całą serię G) jest zupełnie nowa, najprzestronniejsza w swojej klasie kabina, zamontowana na wiskotycznych bloczkach tłumiących drgania, jednoczęściowa szyba przednia, a także fotel regulowany we wszystkich płaszczyznach z regulowanymi podłokietnikami. Poziom hałasu w kabinie nie jest wysoki i wynosi 69 dB

Cat 972M
Użyty do napędu ładowarki Cat 972M silnik Cat C9.3 ACERT zaprojektowany został z myślą o jak najwyższej wydajności paliwowej i zwiększonej mocy przy zachowaniu zgodności z wymogami normy emisji Stage IV. Silnik wyposażono w zaawansowane układy elektroniczne Cat, innowacyjny układ wtrysku paliwa, układy zarządzania powietrzem, układ oczyszczania spalin za pomocą selektywnej redukcji katalitycznej Cat oraz oszczędzający paliwo układ regeneracji, który automatycznie usuwa sadzę z filtra cząstek stałych (DPF) bez przerywania cyklu pracy maszyny. Układ redukcji Cat NOx (NRS) przechwytuje i schładza niewielkie ilości gazów spalinowych, a następnie doprowadza je z powrotem do komory spalania. Rozwiązanie to obniża temperaturę procesu spalania i minimalizuje emisję tlenków azotu.


Jak podaje producent, przy odpowiedniej konfiguracji ładowarki Cat 972M i właściwej technice pracy, można obniżyć zużycie paliwa nawet o 30%
Fot. Cat


W standardzie ładowarka 972M ma skrzynię biegów typu Powershift z przekładnią hydrokinetyczną ze sprzęgłem blokującym i przekładnią lock-to-lock oraz oś nowej generacji z ręcznym sterowaniem blokady mechanizmu różnicowego przednich kół, załączaną podczas jazdy.

Ścisła integracja nowych układów silnikowych i spalinowych, układu napędowego, układu hydraulicznego i układu chłodzenia umożliwia inteligentne obniżenie przeciętnej prędkości roboczej silnika i zmniejszenie intensywności chłodzenia, zapewniając znacznie większą wydajność i oszczędność paliwa. Ładowarka 972M jest wydajniejsze o 10% w porównaniu z modelem 972K (i aż o 25% w porównaniu z serią H), ustępując jedynie miejsca wersji 972M XE, która cechuje się najmniejszym zużyciem paliwa w swojej klasie.

Wydajny tryb Eco w automatycznie dostosowuje moment obrotowy i prędkość silnika do obciążenia układu napędowego i utrzymuje je w najbardziej wydajnym zakresie roboczym. W ten sposób operator może dodatkowo zmniejszyć zużycie paliwa, zapewniając wydajność przybliżoną do osiąganej przez modele serii K. Ponadto, przydatny jest także regulowany czas pracy na biegu jałowym, co jak wiadomo przekłada się mniejsze zużycie paliwa.

Znaczące zmiany konstrukcyjne wprowadzono w układzie hydraulicznym modelu 972M. Główny zawór hydrauliczny jest teraz konstrukcją monoblokową ze zintegrowaną sekcją układu kontroli komfortu jazdy. W ten sposób zmniejszono ciężar układu, usunięto 40% miejsc, w których mógłby wystąpić przeciek, i dostosowano go do wszystkich modeli serii M.

Operator ładowarki 972M ma do dyspozycji fotel Cat z zawieszeniem pneumatycznym. Elastyczne mocowanie kabiny i niższe prędkości obrotowe silnika oraz usprawniony układ kontroli komfortu jazdy zmniejszają poziom wibracji oraz hałasu podczas pracy.

Doosan DL 420-5
Ładowarka kołowa DL 420-5 wyposażona w oszczędny silnik Scania DC13 jest postrzegana jako maszyna niezawodna podczas długiej eksploatacji. Silnik wykorzystujący technologię SCR zapewnia potrzebną moc, jednocześnie spełniając wymagania normy Stage IV w zakresie ochrony środowiska i to bez użycia filtra cząstek stałych (DPF). Cechą tej jednostki jest również niskie zużycie paliwa oraz połączenie wyjątkowej wydajności z wysokim momentem przy niskiej prędkości obrotowej. Dzięki układowi o wysokim ciśnieniu wtrysku (2400 bar) z turbodoładowaniem o zmiennej geometrii ładowarka DL 420-5 reaguje szybciej nawet przy niskich prędkościach. Doosan DL420-5 wykazuje się bardzo sprawnie działającą hydrauliką.




Do napędu ładowarki Doosan DL 420-5 zastosowano oszczędny silnik Scania DC13 wykorzystujący technologię SCR

Fot. Doosan


W celu uzyskania oszczędności paliwa, konstruktorzy zaopatrzyli ładowarkę DL420-5 w funkcję automatycznego wyłączania. Po jej aktywowaniu konfigurowanym przez operatora silnik będzie wyłączał się samoczynnie po określonym czasie pracy jałowej, w zakresie od 3 do 60 minut, zużywając tym samym do 10% mniej paliwa. Ładowarka jest również wyposażona w blokadę przetwornika momentu obrotowego. Gdy blokada jest aktywna, silnik jest automatycznie łączony z napędem (w zależności od prędkości i oporu jazdy), już od drugiego biegu. Napęd odbiera całkowitą moc silnika bez poślizgu hydraulicznego, znacząco zwiększając w ten sposób prędkość podczas jazdy po zboczach. Pozwala to zaoszczędzić nawet 10% kosztów paliwa. Dostępne są ponadto trzy różne tryby pracy: Eco, Normal oraz Power, przy czym funkcja dodatkowego wspomagania „Power-up” umożliwia korzystanie z trybu bardziej intensywnej pracy poprzez skrócenie czasu zmiany biegu po pełnym naciśnięciu pedału przyspieszenia.

Model DL420-5 jest wyposażony w automatyczną blokadę mechanizmu różnicowego, czyli system ograniczania poślizgu, który zapewnia pracę maszyny z pełną wydajnością przy jednoczesnej kontroli poziomu zużycia paliwa i ograniczaniu zużycia opon. Układ chłodzenia oddzielony jest od komory silnika. Wentylator z funkcją automatycznej zmiany kierunku obrotów dostępny jest w standardzie.

W przestronnej i ergonomicznej kabinie DL420-5 operator ma do dyspozycji wygodny, ruchomy fotel Grammera. Układ kontroli jazdy (w standardzie) ogranicza skutki jazdy po nierównym podłożu i tłumi drgania, zapewniając wysoki komfort pracy.

Hitachi ZW370-6
Jak podaje producent, firma Hitachi, ładowarkę ZW370?6 zaprojektowano pod kątem ochrony środowiska oraz komfortu i bezpieczeństwa operatora. Innowacyjna technologia i konstrukcja zapewnia maszynie dużą wydajność przy najniższych kosztach utrzymania, w tym również wydatków na paliwo. Ładowarka ZW370?6 została zaprojektowana z pełną skrzynią ramy tylnej, co daje na tyle wytrzymałą strukturę, aby mogła sprostać najbardziej wymagającym zastosowaniom. Chłodnice o zwiększonej odporności na korozję „schowano” za nową tylną obudową zapobiegającą dostawaniu się zanieczyszczeń. Dwukierunkowy wentylator chłodzący, jest aktywowany ręcznie lub automatycznie co 30 minut.


W ładowarce Hitachi ZW370-6 zwiększono o 30% siłę trakcji, co ułatwia załadunek

Fot. Hitachi


Użyty do napędu maszyny nowoczesny, nie wymagający filtra cząstek stałych silnik Isuzu 6WG1 spełnia IV stopień norm UE dotyczących emisji spalin. Układ EGR do recyrkulacji spalin z chłodzeniem o dużej przepustowości oraz katalizator utleniający wpływają nie tylko na redukcję kosztów paliwa, ale również obniża koszty konserwacji. Ekonomię spalania dodatkowo poprawia blokada skrzyni Lock-up oraz funkcja automatycznego zwiększania mocy silnika. Funkcja automatycznego wyłączania silnika zapobiega marnowaniu paliwa a także obniża poziom emisji hałasu i spalin.

Nowy układ hydrauliczny pozwolił na skrócenie cykli pracy – ramię ładowarki obniża się szybko i płynnie. Siła trakcji została zwiększona o 30% w porównaniu z poprzednim modelem. Efektem tego jest wydajniejsze ładowanie. Jednoczesny ruch łyżki i ramienia do podnoszenia umożliwia płynne kopanie. Łyżka otrzymuje wyższy priorytet po rozładunku, dzięki czemu ładowarka ZW370?6 szybko powraca do kopania.


Układ kontroli jazdy minimalizuje przechyły maszyny a opcjonalne osłony podwozia chronią układ przeniesienia napędu przed uszkodzeniami.

Panoramiczny widok w zakresie 360° z przestronnej kabiny ładowarki ZW370?6 stwarza operatorowi komfortowe miejsce pracy, podnosząc jednocześnie bezpieczeństwo i wydajność. Widoczność we wszystkich kierunkach wspomagana jest przez kamerę wsteczną z zminimalizowanym martwym obszarem. Doskonale wytłumiona kabina, niski poziom hałasu silnika oraz wydajna automatyczna klimatyzacja pozwalają na komfortową pracę nawet przy długich zmianach roboczych.

JCB WLS457
Ładowarka WLS457 powstała z uwzględnieniem wniosków z analizy elementów skończonych oraz miliona cykli prób na stanowisku badawczym. Testy przeprowadzane w niskich temperaturach pozwalają ze spokojem myśleć o rozruchu nawet przy -20ºC.

W maszynie standardowo stosowana jest płynnie działająca przekładnia czterobiegowa, ale w opcji dostępna jest także „ciekawsza” skrzynia pięciobiegowa. Ta druga wyposażona została w blokadę sprzęgła hydrokinetycznego, która eliminuje straty i umożliwia skrócenie cyklów roboczych.

Użyty do napędu ładowarki WLS457 silnik MTU 6R1000 rozwija moment 1150 Nm już przy niskich obrotach i utrzymuje go w całym zakresie. Spełnia wymagania normy emisji spalin Tier 4 Final bez potrzeby stosowania filtra cząstek stałych. Wyposażony w układ SCR sprzyja ochronie środowiska.


Za precyzyjne sterowanie ładowarką JCB WLS457 odpowiadają innowacyjne pompy firmy JCB. Pompują płyn do bloku zaworów z czujnikiem obciążenia, który wykorzystuje energię tylko wtedy, gdy jest to potrzebne
Fot. JCB


Hydrauliczny wentylator chłodzący w modelu WLS457 automatycznie reaguje na temperaturę otoczenia i dostosowuje prędkość obrotów w celu optymalizacji chłodzenia i zużycia paliwa (przyczynia się również do zmniejszenia hałasu). Wspomniana na początku opcjonalna przekładnia 5-biegowa z blokadą momentu umożliwia uzyskanie 100% efektywności na biegach od drugiego do piątego, a ciaśniej zestopniowane przełożenia pozwalają na pracę przy niskiej prędkości obrotowej. Owocuje to niższym zużyciem paliwa. Do oszczędzania paliwa przyczynia się również system automatycznego zmniejszania prędkości kół (hamulce działają z taką samą prędkością jak koła, co obniża temperaturę i opory), a także możliwość opuszczania ramion pod wpływem siły grawitacji.

Opatentowane zawieszenie ładunku JCB Smoothride ogranicza obciążenia udarowe maszyny. Zmniejsza straty przenoszonego materiału i ogranicza naprężenia konstrukcyjne, a także zwiększa wygodę operatora. Blokady umożliwiają ustawianie ograniczeń wysokości ramienia oraz opcji powrotu do kopania i poruszania się po miękkim gruncie.


W kabinie Command Plus operator ma o 13% więcej miejsca w porównaniu do starszych modeli. Dostępnych jest kilka typów foteli: wysokiej jakości pokryty częściowo skórą, podgrzewany, a nawet chłodzony, przeznaczony do ładowarek WLS457 pracujących w gorącym klimacie.

Komatsu WA380-8
Standardowym wyposażeniem ładowarki WA380-8 jest przyjazny dla środowiska Komatsu SmartLoader Logic, automatyczny układ sterowania silnikiem. Odczytuje dane z czujników i dostosowuje moment obrotowy silnika do wymagań w każdej fazie pracy, bez wprowadzania jakichkolwiek zakłóceń w sterowanie maszyną. Podczas realizacji mniej wymagających zadań układ ogranicza moment obrotowy i zużycie paliwa, bez pogarszania wydajności. W maszynie pracuje silnik Komatsu SAA6D107E-3 z wtryskiem bezpośrednim Common Rail, zgodny z normą emisji spalin EU Stage IV. Układ wtórnego przetwarzania spalin wykorzystuje jednocześnie filtr cząstek stałych Komatsu (KDPF) oraz selektywną redukcję katalityczną (SCR). Chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR) potwierdził swoją skuteczność w aktualnie produkowanych silnikach Komatsu. W najnowszej jego odmianie zastosowano wydajniejszą chłodnicę EGR, zapewniającą wyjątkowo niski poziom emisji NOx i wyższe osiągi silnika.


Komatu wyposażyło ładowarkę WA380-8 w inteligentny pedał przyspieszenia. Pomaga operatorowi dostosować moment zmiany biegu do obciążenia, co sprzyja oszczędzaniu paliwa
Fot. Komatsu


W przypadku priorytetowego niższego zużycia paliwa domyślnie jest włączony nowy tryb E-Light. Z myślą o maksymalizacji ekonomiki paliwowej, elektronicznie sterowane pompy hydrauliczne układu roboczego i kierowniczego nie tłoczą niepotrzebnie oleju, dostarczając go tylko tyle, ile akurat wymagają wszystkie funkcje hydrauliczne maszyny.

W maksymalizacji oszczędności paliwa pomagają regulowana funkcja automatycznego wyłączania silnika na obrotach jałowych, a także wskaźnik eco i ekologiczne wskazówki na wyświetlaczu operatora.

Zasadniczym elementem zaprojektowanego od podstaw układu napędowego ładowarki WA380-8 jest przekładnia hydrokinetyczna z blokadą zmiennika momentu, dostosowana do dużych obciążeń, zapewniająca optymalną sprawność i bezkonkurencyjny stosunek siły napędowej do masy własnej.

Wypada jeszcze wspomnieć o układzie hydraulicznym Komatu CLSS, który odpowiada za niezwykle precyzyjne sterowanie maszyną. Wszystkie ruchy łyżki, ramienia i hydraulicznego osprzętu roboczego odbywają się płynnie. W układach hydraulicznym i kierowniczym ładowarki WA380-8 zastosowano pompy o zmiennej wydajności. Dzięki temu, że pompy te tłoczą dokładnie taką ilość oleju, jaka jest wymagana, zapewniają wyjątkowo ekonomiczną pracę silnika.

Dodatkowo, nowy automatyczny system kopania reguluje przechył łyżki oraz operacje podnoszenia poprzez wykrywanie ciśnienia obecnego w wyposażeniu roboczym. System dostosowuje się do rożnych typów materiału bez koniecznej ingerencji. Znacząco ogranicza to zmęczenie operatora i zapewnia utrzymanie idealnej pojemności ładunku.

Operator ładowarki WA380-8 ma wygodne miejsce pracy, które stwarza mu przestronna kabina Komatsu SpaceCab, wyposażona w fotel z pneumatyczną amortyzacją, wysokim oparciem i regulowanymi podłokietnikami oraz funkcją ogrzewania. Dobra widoczność oraz ergonomiczne elementy sterujące dodatkowo wpływają na wydajność operatora.

Liebherr L586
Firma Liebherr w swojej serii XPower, do której należy ładowarka L586, przede wszystkim wprowadziła innowacyjny napęd jezdny, ale także większe osie i silniki spełniające wymagania normy EU Stage IV/Tier 4f. W modelu L586 XPower pracuje jednostka D926 A7 z nową technologią Liebherr SCR. W przypadku tego prostego i wyjątkowo efektywnego systemu, wykorzystywanego do redukcji emisji substancji szkodliwych, nie ma konieczności regeneracji.


Firma Liebherr w ładowarce L586 XPower połączyła dwa rodzaje napędu – hydrostatyczny i mechaniczny
Fot. Liebherr


Jednak najważniejszym elementem maszyny jest napęd jezdny. Przekładnia XPower przejmuje taką samą funkcję, jak standardowa przekładnia z możliwością rozgałęziania mocy, jednakże jej skuteczność jest znacznie wyższa. Łączy w sobie dwa rodzaje napędu – hydrostatyczny, najbardziej efektywny podczas krótkich zadań załadunkowych, oraz mechaniczny, przewidziany na dłuższe odcinki tras i jazdę po wzniesieniach.

Innowacyjny napęd jezdny Power rozdziela moc wytwarzaną przez silnik wysokoprężny poprzez przekładnię obiegową na układ hydrostatyczny i mechaniczny. Następnie moc łączona jest ponownie, aby podczas eksploatacji była do dyspozycji pełna jej wartość. Jednocześnie przekładnia dopasowuje bezstopniowo obydwa układy napędu do danej sytuacji roboczej: podczas dojeżdżania i ładowania w większym stopniu działa układ hydrostatyczny. Podczas jazdy z większymi prędkościami dominującą rolę przejmuje układ mechaniczny. Obydwa układy napędu zawsze przenoszą 100% mocy wytwarzanej przez silnik wysokoprężny, zmienny jest jedynie stosunek wykorzystania.


Kluczową rolę odgrywa przy tym sprawdzony system LPE (Liebherr-Power-Efficiency). Dzięki temu, ładowarki kołowe serii XPower wykazują zużycie paliwa mniejsze o 30% w stosunku do rozwiązań standardowych. A to naturalnie oznacza dla użytkowników zredukowanie kosztów eksploatacyjnych.

LiuGong 877H
W ładowarce LiuGong 877H zwraca uwagę przeprojektowany wysięgnik typu „Z” oraz nowa łyżka. Dzięki zoptymalizowanej geometrii wysięgnika łyżka znajduje się teraz bliżej opon. Przekłada się to na doskonałe siły kopania i odspajania oraz maksymalne kąty pracy, a tym samym pozwala na stabilny transport materiałów i ograniczenie rozsypywania do minimum. Przeprowadzone testy pokazały, że nowa łyżka umożliwia zwiększenie produktywności o 14%. Dodatkowo układ amortyzacji łyżki „Ride Control” (nowej generacji, z funkcją automatycznego włączania) zapobiega wypadaniu materiału oraz tzw. „galopowaniu” maszyny.


Jednocześnie zmniejszono zużycie paliwa o 15%. Maszyna napędzana jest najnowszej generacji silnikiem Cummins QSL9, zgodnym z wymaganiami norm Tier 4F/Stage IV. Charakteryzuje go wysoki moment obrotowy uzyskiwany przy niższych prędkościach obrotowych oraz szybka reakcja na zmienne obciążenia. Silnik współpracuje z 5-stopniową przekładnią ZF Ergopower ze zmienikiem momentu obrotowego i sprzęgłem lock-up. Takie połączenie zapewnia optymalną moc przy niskim zużyciu paliwa, zwiększając również siłę odspajania i ładowność.

W celu poprawienia sprawności silnika zastosowano system wtrysku typu Common Rail, turbosprężarkę (VGT) oraz intercooler air-to-air z elektronicznym systemem sterowania poprawiającym osiągi maszyny w każdym cyklu. Emisję szkodliwych substancji ograniczono zgodnie z normą Tier 4 Final, dzięki wykorzystaniu dwóch różnych technologii redukcji emisji tlenków azotu, co oznacza, że ładowarka 877H jest przyjazna dla środowiska.


W ładowarce LiuGong 877H zużycia paliwa dodatkowo obniża funkcja inteligentnego wyłączania sprzęgła ICCO. Maszyna produkowana jest w Stalowej Woli
Fot. LiuGong


Jazdę ułatwiają trzy dostępne tryby skrzyni (ręczny, półautomatyczny i w pełni automatyczny), co wpływa na krótszy czas realizacji cyklu oraz zmniejszenie spalania i emisji. Zmiennik momentu z funkcją blokady (lock up) obniża zużycie paliwa, przekazując maksymalną moc do przekładni. Poziom zużycia paliwa dodatkowo obniża funkcja inteligentnego wyłączania sprzęgła ICCO (Inteligent Clutch Cut Off), znacząco poprawiająca zwłaszcza wydajność ładowania.

Kabina ładowarki 877H standardowo wyposażona jest w system ochrony operatora przy wywróceniu (ROPS) i przed spadającymi przedmiotami (FOPS). Producent zadbał także o doskonałą widoczność. Poza nową zakrzywioną szybą przednią, operator ma do dyspozycji kamerę wsteczną, ogrzewaną szybę tylną w standardzie a w opcji elektrycznie podgrzewane lusterka.

Volvo L260H
Ładowarka kołowa Volvo L260H klasy 35 t, zastąpiła model L250H, który jako pierwsza firma na świecie w tym segmencie, Volvo Construction Equipment wprowadziło na rynek w 2011 roku. Polską premierę ładowarka L260H miała podczas tegorocznego spotkania „Na Poziomie 308”, zorganizowanego przez firmę Volvo Maszyny Budowlane Polska.

Maszyna została wyposażona w nowy układ hydrauliczny Load Sensing 2.0, który charakteryzuje się tym że wymaga mniejszej ilości energii w czasie normalnego działania. Podczas ruchu opuszczania wysięgnika i wysypu łyżki, pompa hydrauliczna nie pracuje, nie pobierając żadnej energii. Pozwoliło to na zwiększenie efektywności paliwowej o 15% w stosunku do poprzedniego modelu. To samo rozwiązanie wkrótce zostanie wprowadzone w pozostałych ładowarkach generacji 2.0 serii H.


W nowej ładowarce Volvo L260H, efektywność paliwowa jest aż o 15% większa w stosunku do poprzedniego modelu
Fot. Volvo


Kolejne udoskonalenia odpowiedzialne za wzrost wydajności ładowarek to regulowane przez operatora zakres działania Układu Optishift – funkcji Lock-up (blokady „zmiennika momentu) dostosowany do wykonywanego zadania oraz układ chłodzenia mostów z dodatkowym filtrem oleju, co pozwala na dłuższą eksploatację układu napędowego i wpływa na większą wartość odkupu maszyny.

Komfort pracy operatora poprawiono wprowadzając możliwość indywidualnego ustawienia szybkości działania (reakcji) układu roboczego hydrauliki oraz najnowszy pneumatyczny fotel z systemem wentylacji.

Źródło: Forum Budowlane, nr 11 (258) 2017
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -