Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Spycharki dla wymagających

Ocena: 0
3184
Spycharka gąsienicowa jest jedną z tych maszyn, które przy budowie autostrady, czy lokalnej drogi są wręcz niezbędne. Tradycyjnie wybór jest olbrzymi i to nie tylko pod kątem marek, czy modeli, ale także rozwiązań układów napędowych.

Spycharka CAT D7E z elektrycznym układem napędowym
Fot. CAT


Elektryczna hybryda
Tak można nazwać spycharkę CAT D7E. Model D7E zbudowany jest na bazie rewolucyjnego elektrycznego układu napędowego i zaprojektowany tak, aby zapewnić olbrzymi wzrost wydajności i sprawności oraz brak negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne.

Elektryczny układ napędowy ma aż o 60% mniej części ruchomych (za silnikiem) niż mechaniczne układy napędowe ze skrzynią biegów Powershift. W rezultacie elementy elektrycznego układu napędowego charakteryzują się o 50% dłuższą żywotnością a w trakcie całego okresu eksploatacji wymagają radykalnie mniejszej liczby czynności serwisowych i konserwacyjnych.


„Elektryczna” spycharka CAT D7E w wersji LGP
Fot. CAT

Spycharka D7E emituje mniejszą ilość substancji szkodliwych w przeliczeniu na jednostkę objętości paliwa, spalając przy tym 10– 30% mniej paliwa na godzinę.

Spycharka D7E napędzana jest silnikiem CAT C9.3 wykonanym w technologii ACERT i zgodnym z normami emisji: amerykańską EPA Tier III, europejską Stage IIIA i japońską MLIT Step 3. Silnik, zamiast przekazywać napęd do skrzyni biegów, napędza potężny generator prądu. Generator z dużą sprawnością przekształca energię mechaniczną silnika na prąd przemienny, wytwarzając moc wystarczającą do poruszania spycharki i zasilania akcesoriów. Moc maks. silnika wynosi 188 kW/252 KM.

Ciągnik D7E nie posiada wału napędowego. Jest on zastąpiony układem, w którym prąd elektryczny z generatora płynie przez specjalne kable opancerzone i złącza przeznaczone do zastosowań wojskowych do przemiennika mocy. W nim zaawansowane układy elektroniczne dostarczają prąd stały na potrzeby sterowania maszyną, zasilają przetwornicę napięcia akcesoriów (która zastąpiła tradycyjny alternator) i przesyłają prąd przemienny do modułu napędowego.

Jedną z najbardziej widocznych cech maszyny D7E jest pojedynczy siłownik podnoszący. Zamontowany centralnie siłownik w rozmiarze D9, połączony z mocnymi ramionami pchającymi w kształcie litery L, zapewnia takie same osiągi, stabilność lemiesza i siłę odspajania, jaką uzyskuje się w układzie z dwoma siłownikami, lecz przy mniejszej liczbie ruchomych elementów i większymi, solidniejszymi komponentami.

Warto także zwrócić uwagę na kabinę spycharki. Zapewnia ona doskonałą widoczność. Z fotela operatora widać, że pojedynczy środkowy słupek kabiny pokrywa się z wlotem powietrza i siłownikiem podnoszącym, co ogromnie poprawia widoczność do przodu. Boczną powierzchnię oszkloną ustawionych pod kątem drzwi powiększono o 35%, polepszając bezpośrednią obserwację lemiesza i całego miejsca pracy.

Masa eksploatacyjna spycharki (w zależności o wersji) wynosi 25700 kg (STD SU) lub 28170 kg (LGP S).

Rodzina ze Stalowej Woli
Rodzina spycharek HSW składa się z dziewięciu modeli o mocy silnika od 74 do 515 KM i lemieszach o pojemności od 1,4 do 39,8 m3.

Na polskim rynku oferowane są modele wyposażone w komfortową, wyciszoną kabinę z zabezpieczeniem ROPS. Duża powierzchnia przeszklona, sześciościenny kształt kabin oraz sposób ich posadowienia zapewniają doskonałą widoczność pola pracy maszyny.



Flagowe produkty HSW w zakresie spycharek: TD-25M i TD-40E Extra
Fot. HSW


Spycharki posiadają dwubiegowy mechanizm skrętu, umożliwiający wykonywanie łagodnych skrętów z zachowaniem pełnej mocy na obu gąsienicach, a także zwrotów w miejscu. Konstrukcja zapewnia doskonałe warunki uciągu w różnego rodzaju pracach i warunkach terenowych. 3-biegowa skrzynia biegów w połączeniu z 2-biegowym mechanizmem skrętu daje 6 biegów do przodu i 6 biegów do tyłu.

Sterowanie skrzynią biegów i mechanizmem skrętu odbywa się za pomocą ergonomicznego joysticka.

Modularna budowa umożliwia wykonywanie demontażu koła łańcuchowego i przekładni bocznej bez konieczności demontażu ramy trakcyjnej.

Rama trakcyjna będąca zasadniczym elementem podwozia o podwyższonej wytrzymałości, spawana jest z grubościennych elementów o przekroju zamkniętym i prowadzona w prowadnicach zapewniających prawidłowy, pionowy kierunek ruchów.

Modele TD-14M Extra, TD-15M Extra oraz TD-20M Extra na życzenie klienta, wynikające z warunków eksploatacji spycharki, mogą być wykonane w trzech konfiguracjach podwozia: wersja STD – Standard, wersja o wydłużonej ramie trakcyjnej LT – Long Track oraz o niskim nacisku na podłoże LGP – Low Ground Pressure. W przypadku spycharki TD-15M Extra dodatkowo istnieje możliwość wykonania maszyny na gąsienicach o poszerzonym rozstawie i wydłużonej ramie trakcyjnej(wersja WT –
Wide Track).


Spycharka HSW TD-14M Extra
Fot. HSW


Spektrum zastosowań roboczych spycharek HSW poszerzają warianty specjalnego wykonania modeli dla potrzeb pracy na gorącym żużlu, w leśnictwie, rolnictwie, w klimacie arktycznym lub tropiku oraz na wysypiskach śmieci.

Dodatkowo każdy z modeli spycharek przystosowany jest do montażu kilku rodzajów lemieszy oraz zrywaków.

Niezawodna i wszechstronna
Spycharka gąsienicowa Komatsu D51EX/PX-22 cieszy się opinią niezawodnej i wszechstronnej w zastosowaniu. Jednym z założeń przy jej projektowaniu było stworzenie trwałej maszyny charakteryzującej się niskimi kosztami obsługi. Cel ten osiągnięto przez uproszczenie budowy i zastosowanie konstrukcji modułowej.


Spycharka gąsienicowa Komatsu D51EX
Fot. Komatsu

Maszynę charakteryzują następujące główne parametry techniczne: moc silnika 99 kW/133 KM przy 2200 obr./min., masa eksploatacyjna modelu D51EX-22 – 12710 kg, a modelu D51PX-22 – 13100 kg.

Przestronna i cicha kabina ciśnieniowa jest przesunięta do przodu, ma zintegrowaną konstrukcję spełniającą standardy ROPS/FOPS. Dobrą widoczność zapewnia nisko opadająca pokrywa silnika.

Sterowanie odbywa się za pomocą joysticka PCCS (Palm Command Control System). Joystick sterujący lemieszem współpracuje z zaworem proporcjonalnym PPC (Proportional Pressure Control), zapewniając precyzję i płynność ruchów. Monitor znajdujący się w kabinie posiada funkcję autodiagnostyki – w czasie rzeczywistym wyświetla informacje dotyczące czasu pracy, prędkości obrotowej silnika, poziomu paliwa i temperatury cieczy chłodzącej. Pokazuje również informacje obsługowe, takie jak np. zalecany termin wymiany filtrów oleju, oraz diagnostyczne, np. wystąpienie usterki. Ponadto na monitorze wyświetlane są szczegółowe informacje serwisowe.


Inną propozycją Komatsu jest spycharka D65.
Na zdjęciu pokazano maszynę w wersji PX (masa eksploatacyjna 20990 kg, moc silnika 153 kW/205 KM)

Fot. Komatsu

Wydajność i ekonomia paliwowa to kolejne ważne cechy użytkowe tych spycharek. Spełnione zostały normy emisji spalin EU Stage IIIA i EPA Tier III.

W wyposażeniu standardowym dostępne jest nowe podwozie Komatsu Plus – z podwójnymi tulejami ogniw gąsienicy, wyjątkowo wytrzymałe, zapewniające dobrą stabilność. Natomiast podwozie EX zostało zaprojektowane do pracy na twardym podłożu, z kolei PX idealnie nadaje się do pracy na podłożu miękkim.

Duża moc w połączeniu z małym zużyciem paliwa wpływa na doskonałe osiągi maszyny D51EX/PX-22, zarówno podczas przemieszczania mas ziemi, jak i w trakcie zrywki.

Spycharki Komatsu mogą być wyposażone w jeden z dwóch systemów automatycznego sterowania lemieszem (dwuwymiarowy lub trójwymiarowy). Pracę spycharek śledzi system Komtrax.

Z systemem Litronic
Firma Liebherr w programie produkcyjnym ma sześć typów spycharek gąsienicowych. Nie jest to duża ilość, ale jak zaręcza producent, dzięki doskonałym parametrom technicznym i zastosowaniu systemu Litronic, maszyny są ekonomiczne i mają szerokie spektrum zastosowania.

Przyszli użytkownicy mogą wybierać spośród następujących spycharek: PR 714 (moc silnika 86 kW/117 KM, waga 12600–14300 kg), PR 724 (120 kW/163 KM, 16800–20300 kg), PR 734 (150 kW/204 KM, 20480– 25100 kg), PR 744 (185 kW/252 KM, 24605–31670 kg), PR 754 (250 kW/340 KM, 34990–40815 kg), PR 764 (310 kW/422 KM, 44220–52685 kg). Pojemności lemiesza, w zależności od modelu, mogą wynosić od 2,60 do 48 m3.


Spycharki gąsienicowe Liebherr PR 734 Litronic i PR 744 Litronic
Fot. Liebherr

Wszystkie spycharki napędzane są hydrostatycznie. Takie rozwiązanie ułatwia osiągnięcie wysokiej wydajności w całym zakresie prędkości jazdy (najwyższa prędkość jest uzyskiwana bez zmiany biegów). Napęd obydwu gąsienic jest przenoszony efektywnie także podczas jazdy na zakręcie i umożliwia obok uzyskania wysokiej siły pociągowej również zawracanie w miejscu na ograniczonej przestrzeni.

Dzięki szczególnie długiemu mechanizmowi jezdnemu typu wahliwego, spycharki Liebherr z systemem Litronic gwarantują doskonałe równanie podłoża oraz skuteczne wytłumienie uderzeń. Nowoczesna konstrukcja kabiny zapewnia dobrą widoczność na wyposażenie robocze.

Stały wysoki współczynnik sprawności i elektroniczna regulacja wartości granicznej gwarantują bardzo niskie zużycie paliwa również przy pełnym obciążeniu. Zcentralizowane punkty konserwacji z łatwym dostępem i przechylna kabina operatora, przyczyniają się z kolei do ekonomiczniejszej obsługi codziennej spycharek.


Spycharka Liebherr PR 743XL
Fot. Liebherr

Solidne i sprawdzone w praktyce komponenty, jak np. stabilna rama główna o konstrukcji skrzynkowej, elementy składowe napędu o dużych rozmiarach lub bezobsługowe i opcjonalnie elastycznie ułożone mechanizmy jezdne, sprawiają, że spycharki doskonale sprawdzają się w najcięższych warunkach. Hydrostatyczny system chłodzenia jest sterowany elektronicznie, a komponenty napędu są aktywnie nadzorowane przez system sterowania Litronic.

Ponieważ istnieje możliwość wybrania automatycznego i bezstopniowego przeniesienia siły napędowej z silnika diesla na gąsienice, we wszystkich zakresach prędkości, spycharki Liebherr mogą być wykorzystywane do wykonywania ciężkich prac przy zachowaniu najwyższej ekonomiczności.

Źródło: Forum Budowlane, nr 4 (179) 2011
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: