Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Semi-niskopodwoziowa naczepa

Ocena: 0
1860
Na targach bauma 2010 w Monachium Nooteboom przedstawił nowy program naczep semi-niskopodwoziowych – Multitrailer MCO-PX. Naczepy przeznaczone są dla firm zajmujących się transportem ciężkim i ponadgabarytowym. Ich cechą charakterystyczną jest bardzo duża ładowność.

Fot. Nooteboom

W chwili obecnej Multitrailer MCO-PX jest dostępna z liczbą linii osiowych od 3 do 8 oraz z szerokościami nadwozia 2520, 2740 i 2990 mm. Istnieje wybór pomiędzy naczepami ze stałym pokładem, a także jednokrotnie, dwukrotnie lub trzykrotnie rozciąganym. MCO-PX jest dostępny z rozstawami pomiędzy osiami 1360 lub 1510 mm oraz oponami o rozmiarze 245 lub 285.

Jedną z najistotniejszych zalet, które oferuje Multitrailer MCO-PX jest duża ładowność. Zostało to osiągnięte dzięki połączeniu unikalnych osi wahliwych Nooteboom z jednej strony oraz stosunkowo lekkiej konstrukcji mającej dużą sztywność skrętną z drugiej. W rezultacie 6-osiowa naczepa Multitrailer MCO-PX może zabrać taki sam ładunek jak standardowa 8-osiowa semi-naczepa z klasycznymi osiami skrętnymi.

W złożonej pozycji MCO-PX oferuje znacznie mniejszą długość zestawu ciągnik – naczepa. To oznacza, poza innymi zaletami, lepszą manewrowość i niższe koszty eksploatacji (oszczędność na oponach, zezwoleniach i pilotażu). Ładowność zależy od opon, które zostaną użyte. Waha się od 12 t na linię osiową przy oponach 245/70R17,5 do 14 t dla opon 285/70R19,5 przy prędkości 80 km/h.

Podczas bardzo małej prędkości ładowność może dochodzić do 17 t na linię osiową. Dopuszczalne ładowności mogą się oczywiście różnić w zależności od przepisów obowiązujących w danym kraju.


Fot. Nooteboom

Ze skokiem zawieszenia 600 mm oraz skrętem do 60 stopni MCO-PX oferuje takie same istotne zalety, jak program nowej generacji naczep zagłębianych PX2. Wysokość załadowcza MCO-PX wynosi 960 mm przy oponach 285 oraz 850 mm przy oponach 245. Nie ma znaczenia czy naczepa jest złożona, czy nawet trzykrotnie rozciągnięta. Niezależnie od ustawionej wysokości jej koła pozostają w takim samym położeniu. Oznacza to minimalne zużycie opon przez cały okres eksploatacji. 600-milimetrowy skok zawieszenia okazuje się przydatny np. przy wjeżdżaniu na promy, czy pokonywaniu rond. Przy tak dużym skoku zawieszenia możliwy jest także za- i wyładunek niektórych elementów bez pomocy dźwigu.

Dla naczep MCO-PX dostępny jest kompletny program łabędzich szyj. Zależnie od typu oferowana jest łabędzia szyja stała, regulowana hydraulicznie lub z hydrauliczną kompensacją. Szyje dostępne są w różnych rozmiarach, dla ciągników w układzie 6x4 i 8x4, o dopuszczalnym nacisku na siodło 25 i 30 t.
Wraz z najcięższymi wersjami naczep MCO-PX użytkownicy otrzymują pojazdy o zakresach ładowności, które dotychczas oferowały naczepy modułowe. Dla przykładu 8-osiowa naczepa Multitrailer MCO-PX posiada zgodnie z przepisami obowiązującymi w Niemczech ładowność 93 t przy prędkości 80 km/h.
Ładowność techniczna wynosi 116 t przy prędkości 80 km/h i 153 t przy 25 km/h.

Źródło: Forum Budowlane, nr 6 (169) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -