Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Samochodowe żurawie przeładunkowe

Ocena: 0
149
Samochodowe żurawie przeładunkowe pozwalają uniezależnić się od zewnętrznych urządzeń dźwigowych. Mogą być montowane na stałe bądź na odłączanej konsoli. Poza wybraną ofertą, w artykule opisujemy również przykłady właśnie takiego zastosowania popularnych HDS-ów.

Żuraw HMF 2000-K3 na konsoli demontowalnej
Fot. HMF


HMF
Producent żurawi przeładunkowych, firma HMF, obecna na polskim rynku od ponad 10 lat, w 2009 roku wprowadziła na rynek zupełnie nową gamę żurawi w zakresie 13–24 tm. Odświeżeniu uległa też gama żurawi w zakresie 5–11 tm, dzięki czemu żurawie HMF należą obecnie do najnowszych i najbardziej zaawansowanych pod względem parametrów technicznych konstrukcji na rynku.

Od ponad 2 lat producent jest reprezentowany w Polsce przez bezpośrednie przedstawicielstwo – firmę HMF Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Krzeszowicach pod Krakowem. Pomimo kryzysu światowego, HMF jako jedyny producent żurawi odnotował wzrost sprzedaży na polskim rynku w roku 2009 w stosunku do roku poprzedniego. Osiągnięcie tego wyniku nie byłoby możliwe, gdyby nie sprawność działania HMF i wysokie zaufanie obecnych użytkowników sprzętu duńskiego dostawcy.

Rok 2009 to dla firmy HMF Polska rok nowości. Jak wcześniej wspomniano, wprowadzono do sprzedaży zupełnie nowe modele żurawi. To również nowe rozwiązania logistyczne, nieobecne wcześniej na polskim rynku, takie jak żuraw montowany na odłączanej konsoli. Rozwiązanie to pozwala niewielkim kosztem uzyskać niezwykle uniwersalny pojazd. Na załączonym zdjęciu pokazano pojazd wyposażony w wywrotkę 3-stronną KH-Kipper oraz żuraw HMF w klasie 20 tm na odłączanej konsoli. Takie rozwiązanie pozwala na uzyskanie dodatkowej ładowności w przypadku, gdy żuraw nie jest wykorzystywany. Przy odłączonej konsoli wywrotka zyskuje możliwość rozładunku również do tyłu. Sama operacja od/podłączenia konsoli jest niezwykle prosta i zajmuje wprawnemu operatorowi nie więcej niż 8–10 minut.

Kolejnym ciekawym projektem obecnie realizowanym przez firmę HMF Polska to dwa zestawy dla firmy z branży energetycznej na jednych z pierwszych w Polsce podwoziach MB Zetros 4x4. Na 2-osiowym podwoziu terenowym zamontowano urządzenie w klasie 40 tm – model 4220 z czterema ramionami hydraulicznymi oraz dodatkowym modułem wysięgników hydraulicznych, tzw. Fly-Jib z kolejnymi 4 ramionami, co daje całkowity zasięg ponad 22 m. Żuraw jest przystosowany do pracy z 2-osobowym koszem osobowym z pełną certyfikacją UDT, oraz z akcesoriami typu świder/wiertnica i łyżka ładunkowa o pojemności 650 l.


Żuraw HMF 4220-K4 z wysięgnikiem Fly-Jib FJ900-K4 na podwoziu MB Zetros 4x4
Fot. HMF

W roku 2010 zacznie obowiązywać najnowsza norma bezpieczeństwa EN 12999:2009, która zaostrza wymogi bezpieczeństwa m.in. urządzeń dźwigowych. Wszystkie żurawie będą musiały być wyposażone m.in. w sygnalizację prawidłowości rozłożenia nóg podporowych. Opcja ta jest standardowym wyposażeniem wszystkich żurawi HMF dostarczanych od 1 stycznia 2010 r.

2010 rok to również debiut trzech nowych modeli w wadze ciężkiej. Urządzenia w klasie 47 tm (4720), 60 tm (6020) oraz 85 tm (8520) to nowe modele flagowe duńskiego producenta. Żurawie tej klasy to jeszcze rzadkość na terenie naszego kraju, ale widoczne jest coraz większe zainteresowanie również takimi rozwiązaniami.

HMF Polska posiada rozbudowaną sieć punktów serwisowych na terenie całego kraju. Wszystkie wyposażone są w podstawowe części zamienne, co pozwala na uniknięcie kosztownych przestojów w przypadku standardowych napraw. Pozostałe części zamienne, w tym do modeli, które nie są już produkowane (nawet 30-letnich), są dostarczane w ciągu 24/48 godzin z magazynu centralnego producenta. Każdy punkt wyposażony jest we własny komputer serwisowy pozwalający na pełną analizę ewentualnych błędów w pracy żurawia oraz szybkie wykrycie i zlokalizowanie usterki.

Hyva
Hyva Group, z główną siedzibą w Holandii, dostarcza innowacyjne i wydajne rozwiązania transportowe na potrzeby komercyjnego przemysłu dostawczego, i usług w zakresie ochrony środowiska. Firma produkuje elementy używane w hydraulicznych systemach załadunku i rozładunku umieszczanych na ciężarówkach i przyczepach. Jej produkty są używane na całym świecie w wielu sektorach, w tym w transporcie, budownictwie, górnictwie, obróbce materiałów i usługach w zakresie ochrony środowiska. Oddział Hyva Group w Polsce jest usytuowany w Krakowie.

W 2007 roku firma wprowadziła do sprzedaży nową linię żurawi samochodowych Hyva Crane, które stały się jednym z najbardziej istotnych produktów firmy Hyva w Polsce. Żurawie podzielone zostały na trzy linie produktowe: HA, HB i HC.

Linia HA składa się z żurawi typu T z udźwigiem od 1 do 10 tm. Udźwig żurawi z linii HB wynosi od 2,7 do 43,2 tm. W przeciwieństwie do wersji HA, żurawie te mają wysięgnik przegubowy. Linia HB z udźwigiem od 8,1 tm jest dostępna z opcją zdalnego sterowania.


Żuraw Hyva HC 361X E6
Fot. Hyva


Linię HC charakteryzuje udźwig od 9,8 do 74 tm. Podobnie jak wersja HB żurawie tej serii mają wysięgnik przegubowy. Standardowym wyposażeniem są: sterowanie radiowe, system zginania ramienia unoszącego LAS, moduł pełnej kontroli (Total Control Unit) – od modelu HC151, specjalny zawór Extra Extension Speed do ponownego wykorzystania oleju hydraulicznego w trakcie wydłużania ramienia, LCS (Lift Control System – system kontroli udźwigu.

MKG
Fabryka MKG jest niemieckim producentem żurawi samochodowych. Posiada 30-letnie doświadczenie i bardzo szeroki zakres produkcji.

Oferta MKG obejmuje m.in.: żurawie budowlane standardowe HLK Z (od 2,5 do 77 tm), żurawie budowlane HLK L z długim pierwszym ramieniem (od 11,37 do 33,91 tm), żurawie montażowe HMK (od 140 do 950 kNm), żurawie montażowe HMK L (od 80 do 950 kNm), żurawie dla ratownictwa drogowego Pick Up (od 9,13 do 21,42 tm).


Żurawie MKG na stoisku targowym firmy Transtrol
Fot. Transtrol


Żurawie MKG produkowane są według norm CE Unii Europejskiej. Konstrukcje spełniają warunki normy natężenia pracy DIN 15018 H1/B3 wynoszące minimum 60000 cykli pracy. Od 7 tm wszystkie żurawie są wyposażone w jedną lub dwie dźwignie kolankowe (Napoleona), które mają wpływ na moc i trwałość urządzenia.

Użytkownicy MKG mają możliwość zamówienia żurawia w opcji z podwójnym mechanizmem obrotu, dodatkowym wysięgiem JIB tzw. bociankiem, wciągarką linową, koszem roboczym, manometrem, licznikiem roboczogodzin, siedziskiem i kabiną operatora, sterowaniem z podestu i zdalnym sterowaniem za pomocą radia.

Dystrybutorem żurawi MKG od 2003 roku na polskim rynku jest firma Transtrol z Białegostoku.

Źródło: Forum Budowlane, nr 1 (164) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Reportaże i wywiady

- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy