Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Rusztowania przejezdne na polskich budowach

Ocena: 0
4475
Lekkie rusztowania przejezdne codziennie sprawdzają się w praktyce na tysiącach polskich budów. Wykorzystywane są wszędzie tam, gdzie nie można zastosować standardowych rusztowań ramowych czy modułowych.

Rusztowanie przejezdne Günzburger Steigtechnik z podwójną platformą
Fot. Günzburger Steigtechnik


Z dodatkową ramą
Modułowy system konstrukcji, zastosowany w rusztowaniach przejezdnych produkowanych przez niemiecką firmę Günzburger Steigtechnik, a oferowanych na polskim rynku przez przedsiębiorstwo Abol, pozwala na uzyskanie drogą szybkiego i prostego montażu bez użycia narzędzi ponad 180 kombinacji.

W konstrukcji rusztowań zastosowano efektywne zabezpieczenia przeciwupadkowe: dodatkowa rama, odpowiednia dla platform o długości 1,80; 2,45 i 3,0 m zabezpiecza pracownika podczas montażu i demontażu, redukując ryzyko upadku z wysokości. Ramy dodatkowe stosowane są głównie w przypadku rusztowań o znacznej wysokości.

W branży monterów rusztowań fasadowych znane jest pojęcie „poręczy wyprzedzającej” (dodatkowa rama zakładana jest na kolejne poziomy w sposób „wyprzedzający”). Po takim zabezpieczeniu wejście na następną platformę jest bezpieczne i montaż może być kontynuowany.


Lekkie rusztowanie przejezdne firmy Günzburger Steigtechnik
Fot. Günzburger Steigtechnik


W konstrukcji rusztowań zwracają ponadto uwagę innowacyjne detale, takie jak aluminiowe listwy stopni, kompletne barierki, rolki z centrycznym rozkładem obciążenia, samoblokujące się uchwyty łączące itp. Cztery rolki samonastawne o średnicy 200 mm, centrycznie przenoszące obciążenia, są wyposażone w blokadę i regulację wysokości do poziomowania.

Lekkie rusztowanie przejezdne z podwójną platformą to uniwersalne rusztowanie standardowe o szczególnie dużej platformie roboczej. Oferowane jest w rozmiarach: 1,35x1,80; 2,45x1,80; 3,00x1,80 m.

Niewielka waga poszczególnych elementów rusztowania przejezdnego z platformami umiejscowionymi co 2 m ułatwia transport pomiędzy magazynem i miejscem pracy. Po zwolnieniu mocowań śrubowych rusztowanie może być bezstopniowo przesuwane po belkach jezdnych – odpada tym samym czasochłonne przestawianie rusztowania podczas pracy na fasadach.

Z kolei lekkie rusztowanie przejezdne z regulowanymi podporami to doskonałe rozwiązanie do prac w ciasnych miejscach. Przy rozłożonych podporach rusztowanie jest stabilne prawie na każdym podłożu, przy złożonych podporach bez trudu mieści się w drzwiach i korytarzach. Maksymalna wysokość robocza rusztowania wynosi 7,40 m.

Firma Abol oferuje również inne specjalistyczne rusztowania, takie jak np.: lekkie rusztowanie przejezdne z regulowanymi podporami i podwójną platformą; standardowe rusztowanie przejezdne o wysokości roboczej do 7,4 m; rusztowanie przejezdne ze skośnie mocowanymi drabinkami wejściowymi, przydatne do wykonywania prac wymagających częstego wchodzenia i schodzenia oraz pionowego transportu ciężkich przedmiotów; standardowe rusztowanie składane, mieszczące się w drzwiach; rusztowanie składane z możliwością rozbudowy; lekkie rusztowania składane; lekkie rusztowanie składane z potrójną platformą.

Bezpieczna seria MP
Rusztowania przejezdne serii MP produkowane przez Altrad-Mostostal wyróżniają się przemyślaną konstrukcją, są wytrzymałe, stabilne, a zarazem lekkie i łatwe w montażu. Wiele z tych cech użytkowych wynika z zastosowania aluminium jako materiału konstrukcyjnego.



Dwa przykłady wykorzystania rusztowania przejezdnego MP firmy Altrad-Mostostal
Fot. Altrad-Mostostal


Produkowanie rusztowań zapewniających bezpieczną pracę na wysokości jest nadrzędnym celem firmy, dlatego są one nie tylko trwałe, ale i bezpieczne. Teflonowe, samonastawne kółka pozwalają na wygodne manewrowanie rusztowaniami – zawsze tylko wtedy, gdy na pomoście roboczym nie znajduje się człowiek. Rusztowania składają się z poręczy z zapadkami niebieskimi oraz stężeń z zapadkami czerwonymi. Zastosowanie wyróżnika kolorystycznego pozwala na szybsze odróżnienie stężeń od poręczy, a w ten sposób skraca czas montażu. Łatwiej jest też dostrzec i sprawdzić, czy zapadki są zamknięte, a tym samym czy zabezpieczenie zostało poprawnie zamontowane.

Zastosowanie samozatrzaskowych zacisków powoduje, że montaż, demontaż i przebudowa rusztowania przejezdnego odbywa się bez użycia dodatkowych narzędzi.

Podobnie jak stężenia i poręcze, również pomosty posiadają zapadki blokujące przed wypadnięciem. Samozatrzaskowe zapadki blokują pomost aż do momentu, kiedy nie zostanie on odbezpieczony. Zapadka odskakuje pod wpływem nacisku montażysty, tak więc montaż i demontaż może być z powodzeniem prowadzony przez jedną osobę. Pomosty stosowane do rusztowań przejezdnych wykonano z aluminium i wodoodpornej sklejki, są więc zarazem lekkie i wytrzymałe. Antypoślizgowa powierzchnia o szerokości 61 cm zapewnia bezpieczeństwo i wygodę pracy oraz odpowiednio dużą powierzchnię roboczą. Pomosty zabezpieczone są krawężnikami, które zapobiegają upadkom z wysokości osób, narzędzi i materiałów.

Ramy aluminiowe, na których opiera się cała konstrukcja rusztowań przejezdnych MP mają powierzchnię ryflowaną. Szczeble są żebrowane, co zapewnia bezpieczeństwo wchodzącym na rusztowanie montażystom i pracownikom budowlanym. Ponadto szczeblowa konstrukcja ramy umożliwia regulację ułożenia pomostów w całym zakresie wysokości ramy, w odstępach co 27,5 cm.

Kółka o średnicy 125 i 200 mm przenoszą obciążenia 7,5 kN. Po ustawieniu rusztowania w miejscu docelowym zabezpiecza się je za pomocą hamulca nożnego. Precyzyjne ustawienie konstrukcji zapewniają dodatkowo podstawki regulowane, umożliwiające dokładne, co do milimetra, wypoziomowanie konstrukcji. Stateczność rusztowania gwarantują belki jezdne uniwersalne i rozsuwane oraz podpory. Belki rozsuwane pozwalają na poszerzenie podstawy rusztowania oraz zwiększają jego stabilność.

Rusztowania przejezdne są certyfikowane i oznaczone znakiem bezpieczeństwa B. Certyfikat wydany został przez Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego w Warszawie.

Idealne do różnorodnych warunków
Aluminiowe rusztowania przejezdne Boss z oferty Harsco Infrastructure Polska (do grudnia 2009 r. Hünnebeck Polska), dostarczane na miejsce pracy w stanie gotowym do montażu. Uniwersalny charakter wież uzyskano przez stworzenie platformy roboczej o wysokiej wytrzymałości i z możliwością elastycznego kształtowania wysokości.

Dzięki zastosowaniu ram z czopami zatrzaskowymi, drabin zintegrowanych z ramami, krawężników oraz elementów stabilizujących osiągnięto wysoki poziom bezpieczeństwa. Wieża pełniąca rolę klatki schodowej została zaprojektowana w sposób umożliwiający częsty i bezpieczny dostęp do platformy roboczej z narzędziami i materiałami.




Lekkie i mobilne wieże aluminiowe Harsco
Fot. Harsco


Wieże firmy Harsco dostępne są z podestami o długości 1,8; 2,5 oraz 3,2 m, z system o pojedynczej oraz podwójnej szerokości platformy. Najpopularniejsza szerokość to 1450 mm – wieża z ramą bądź ramą z drabiną. Można także wybrać podobną wieżę o szerokości 850 mm lub wieżę ze schodami o szerokości 1450 mm. Wieże można rozbudowywać, tworząc bardziej złożone konfiguracje, np. łącząc je parami w celu utworzenia dłuższego pomostu czy ciągłego dostępu do fasady. Krótsze czopy ułatwiają montaż i demontaż ram.

Masywna konstrukcja oraz konfiguracje systemów sprawiają, że wieże dobrze przystosowują się do różnych warunków panujących na budowach. Ich montaż jest bezpieczny, dzięki m.in. takim cechom konstrukcyjnym, jak zintegrowane drabiny, poręcze co 500 mm, pojedynczy podest o szerokości 600 mm lub podwójny o szerokości 1200 mm, zabezpieczony z każdej strony krawężnikami, kółka jezdne z systemem hamulcowym.

Wieże wolno stojące zgodne z normą BS EN 1004 mogą mieć wysokość roboczą do 10,2 m w przypadku ich zastosowania na zewnątrz oraz 14,2 m w pomieszczeniach. Uzyskanie większych wysokości jest możliwe w przypadku zakotwienia rusztowania. Wieże powinny być wznoszone przez co najmniej 2 osoby, przeszkolone w zakresie montażu rusztowań. Wartość bezpiecznych obciążeń roboczych wynosi 275 kg na platformę i 950 kg na wieżę.

Na stężeniach zastosowano kodowanie barwne, co przyspiesza identyfikację części i ułatwia montaż. Zapadki zatrzaskowe ze sprężyną umieszczone na końcach stężeń zapewniają bezpieczne mocowanie. Dostępne są także podesty z włazem. Chodzenie po podestach jest bezpieczne dzięki antypoślizgowej, odpornej na ścieranie sklejce. Pomyślano także o zabezpieczeniu podestu przed uniesieniem przez wiatr.

Do prac w pomieszczeniach w zakresie dekoracji czy konserwacji doskonale nadaje się wieża składana. Ta lekka konstrukcja aluminiowa oferuje wysokość platformy do 6,05 m.
Niewielka szerokość tej wieży zapewnia łatwiejszy dostęp do obszarów mniejszych bądź pod skosem. W skład wyposażenia standardowego wchodzą kółka samonastawne blokujące. Bezpieczne obciążenie robocze wynosi w tym przypadku 750 kg.

Opatentowane połączenie Rib-Grip
Firma Instant Polska Sp. z o.o. oferuje następujące rusztowania aluminiowe produkcji UpRight International: Span – mobilne wieże, Spandeck – pomosty komunikacyjne, Snappy – małe, o lekkiej konstrukcji, Stairway – umożliwiające szybką komunikację, Snap-Out – przeznaczone do miejsc trudnodostępnych, np. kotłów oraz System F – fasadowe.

Span 300 to system mobilnych, wieżowych rusztowań aluminiowych do szybkiego montażu i demontażu. Wieże występują w dwóch wersjach: N – wąskiej i W – szerokiej, o długościach platformy 2, 2,5 i 3 m. Maksymalne obciążenie wieży wynosi
680 kg, maksymalne obciążenie poziomu to 360 kg, przy niewielkiej masie własnej: pełna wieża o wysokości 8 m w wersji N waży 144 kg. Automatyczne zatrzaski na hakach upraszczają montaż i demontaż rusztowania. Regulowane nóżki umożliwiają poziomowanie na nierównym terenie czy schodach, a solidne blokowane kółka powodują, że wieża może być łatwo przemieszczana.


UpRight Span 300 to system mobilnych, wieżowych rusztowań aluminiowych do szybkiego montażu i demontażu
Fot. UpRight


Pomost Snappy to jednomodułowy zestaw pozwalający na prace do wysokości 4 m, ekspresowy w montażu i demontażu. Pomost Spandeck służy do tworzenia wieloelementowych ciągów komunikacyjnych, np. pomiędzy wieżami Span. Podstawa VX to jednoczęściowa bazowa sekcja wieży Span 300.

Rusztowania wykonano z wysokiej jakości stopu aluminium. W celu zapewnienia długiej żywotności zastosowano opatentowany zacisk Rib-Grip (żeberkowy) formowany na zimno (rusztowanie nie posiada połączeń spawanych).

Rusztowania aluminiowe UpRight od 2009 objęte są pełną gwarancją producenta przez okres 10 lat.

Szeroki wybór systemów i elementów powoduje, że możliwości zastosowań są nieograniczone. Producent ma także wieloletnie doświadczenie w projektowaniu specjalnych rusztowań na zamówienie.

Bogata gama rusztowań Krause
System rusztowań jezdnych Krause łączy mobilność i bezpieczeństwo. Rusztowania są w całości wykonane z aluminium, co powoduje, że są lekkie i poręczne w przemieszczaniu.

Zakres zastosowań rusztowań można określić jako uniwersalny: począwszy od lekkich prac montażowych, przez lekkie prace wykończeniowe na zewnątrz i wewnątrz budynków, prace instalacyjne i montażowe w budownictwie, i przemyśle, na ciężkich robotach budowlanych kończąc.
Na system rusztowań jezdnych Krause składają się rusztowania półprofesjonalne: ClimTec, ProTec, ProTec XXL, ProTec XS, ProTec XS-P, RollTec oraz profesjonalne: Stabilo 10, 50, 100, 500, 1000, 5000.


Rusztowanie przejezdne Stabilo 5500 ze schodami – nowość w ofercie Krause
Fot. Krause


Producent stara się ciągle wprowadzać w swoich produktach udoskonalenia

techniczne pod kątem wygody ich użytkowania. Do takich elementów należy zaliczyć m.in. system połączeń zaciskowych, umożliwiający szybki i łatwy montaż oraz demontaż stężeń, i pomostów rusztowania przez jednego pracownika bez użycia narzędzi. Rolki jezdne z regulacją wysokości zapewniają bezpieczne użytkowanie na nierównomiernym podłożu. Rolki jezdne z powłoką gumową są szczególnie polecane przy wykonywaniu prac na delikatnym podłożu, jak np. parkiet. Kilka długości i szerokości pola rusztowań daje wszechstronne możliwości montażu pomostów. Stabilizator teleskopowy z wbudowanym elementem przesuwnym umożliwia łatwe przesuwanie zmontowanego rusztowania, w tym m.in. dosunięcie do ściany.

Na targach Bumasz 2010 firma Krause zaprezentuje dwa nowe rusztowania jezdne: pierwsze z nich to rusztowanie montażowe – przegubowe, reprezentujące ekonomiczne rozwiązanie (seria produktów Corda),odpowiednie do przeprowadzania lekkich prac montażowych. Zaletą rusztowania jest szybki montaż i uniwersalność zastosowań. Można go używać jako rusztowania jezdnego lub drabiny dwuelementowej przegubowej 2x7 szczebli, z możliwością stosowania jako dwustronnej drabiny wolnostojącej lub przystawnej.

Drugą nowością jest Stabilo 5500, czyli profesjonalne rusztowanie ze schodami, polecane tam, gdzie pojawia się konieczność wniesienia ciężkich materiałów na górny pomost. W perspektywie inwestycji związanych z Euro 2012 nowy produkt znajdzie z pewnością zastosowanie przy budowie m.in. wiaduktów autostradowych i stadionów jako rusztowanie komunikacyjne.

Trzy modele Rux Mobilo
Na rynku dostępne są trzy modele rusztowań przejezdnych Rux Mobilo. Pierwszy z nich to Mobilo 1400 o wymiarach: długość pomostu – 2,60 m i szerokość – 1,40 m.

Jest to doskonałe rozwiązanie do prac prowadzonych na wysokości jednocześnie przez kilka osób, zapewnia im bowiem wystarczającą ilość miejsca do wygodnego poruszania się.

Model Mobilo 800 o wymiarach: długość pomostu – 2,60, 2,10 i 1,60 m, szerokość podestu 0,80 m to wąskie rusztowanie, przeznaczone specjalnie do prac konserwatorskich.

Mobilo Indor 800 o wymiarach: długość pomostu – 2,60, 2,10 i 1,60 m, szerokości podestu 0,80 m oraz wysokości roboczej 2,40 do 3,50 m jest małym, lekkim rusztowaniem, zaprojektowanym do prac wykończeniowych.


Rusztowania przejezdne firmy Rux (d lewej): Mobilo 1400, Mobilo 800, Mobilo Indor 800
Fot. Rux


Zarówno w Mobilo 1400, jak i w Mobilo 800 dopuszczalne obciążenie pomostu wynosi 200 kg/m2. Najmniejsza wysokość robocza wynosi 3,50 m. Można ją podwyższać poprzez nakładanie dodatkowych ramek (drabin nasadzanych 1 m lub 2 m) oraz stężeń i poręczy, a także pomostów do maksymalnej wysokości roboczej 14,70 m.

Wysokość pomostu jest regulowana co 25 cm, na szczeblach przyspawanych w drabinie nasadzanej. Komunikacja między pomostami zawieszonymi na różnych wysokościach odbywa się wewnątrz rusztowania, odstęp między pomostami może wynosić maksymalnie 4 m.

Balastowanie rusztowania zależy od miejsca użytkowania – wewnątrz lub na zewnątrz, oraz od tego, czy jest jedna belka i ramiona teleskopowe. W instrukcji montażu zamieszczono całą tabelę balastowania.

Wszystkie rusztowania spełniają wymagania normy HD 1004 (EN 1004) oraz DIN 4422. Posiadają również znak GS z RW-TÜV.

Wieże Beta Tower i DeltaDeck
Funkcjonalność i szereg innych zalet rusztowań przejezdnych sprawiają, że są one nieocenione nie tylko na placach budów, ale również w wielu gałęziach przemysłu, choćby w elektrowniach, jak też w halach sportowych i centrach handlowych.

W ofercie firmy Scaftech znajdują się obecnie dwa rodzaje rusztowań przejezdnych: Beta Tower oraz DeltaDeck.

Beta Tower jest przejezdną wieżą aluminiową, gwarantującą efektywny i bezpieczny przebieg wszelkich prac na różnych wysokościach. Wieża ta jest przeznaczona do rozmaitych prac wewnątrz i na zewnątrz budynków, zarówno do prac dekoratorskich, jak i konserwacyjnych. Dzięki ulepszonemu projektowi wieżę Beta Tower można szybko zamontować, jest lekka, a zarazem stabilna.


Wieża przejezdna Scaftech Beta Tower
Fot. Scaftech


Rusztowanie Beta Tower zapewnia całkowicie bezpieczny przebieg prac. Posiada ono system podwójnych ram poręczowych, który całkowicie zabezpiecza przed upadkiem z wysokości. Drobne ząbkowania szczebli zapewniają zwiększoną odporność na poślizg. Rura aluminiowa, z której wykonana jest wieża, jest wytłaczana, co dodatkowo wzmacnia całość konstrukcji. Plusem jest również budowa drabin wieży – w przypadku, gdy drabina ulegnie uszkodzeniu, nie ma konieczności kupowania nowej ramy, a wystarczy tylko wymienić uszkodzoną drabinę.

Jednym z najważniejszych elementów konstrukcyjnych są oczywiście ramy, które w wieży Beta Tower posiadają nadzwyczaj mocne łączenia pomiędzy stojakiem a poprzecznicą, co skutkuje zmniejszoną ilością elementów i sprawia, że rama jest lżejsza. Również jednoczęściowy sworzeń wpływa na bezpieczeństwo i komfort użytkowania. Redukuje on uszkodzenia i ubytki oraz eliminuje zacinanie się ramy, które mogłoby prowadzić do uszkodzeń.

Firma Scaftech ma w ofercie wieże Beta Tower o następujących wymiarach: 1,45x3,20; 1,45x2,50; 1,45x1,80; 0,85x3,20; 0,85x2,50 oraz 0,85x1,80 m.

Drugim rusztowaniem przejezdnym jest jednoczęściowa składana wieża DeltaDeck. Umożliwia ona prowadzenie prac w zakresie 1,1x0,6 m. Wysokość robocza tej wieży to 3 m, dopuszczalne obciążenie wynosi 200 kg. Podest może być umieszczony minimalnie na wysokości 450 mm, a maksymalnie 865 mm. Wieża posiada regulowane stopy. Model DeltaDeck waży 26,5 kg. Producent poleca ją do prac remontowych, wykończeniowych i konserwacyjnych. Wieża jest lekka, bardzo prosta w montażu. Można ją łatwo przechowywać oraz transportować, nawet w bagażniku samochodu.

Rusztowania Alusta i Termosprzęt
Rusztowanie Alusta wykonane jest z elementów aluminiowych i stalowych ocynkowanych. Charakteryzuje się nowoczesną, zwartą, a przy tym niezwykle lekką konstrukcją, jak również łatwością i szybkością montażu. Wszystkie elementy (oprócz podpór) montuje się na zasadzie złącza czopowego (czop – tuleja), co praktycznie wyklucza błędy montażowe i przykre następstwa wynikające z nieodpowiedniego dokręcenia śrub.

Modele Alusta-1 i Alusta-2 są rusztowaniami przejezdnymi roboczymi, montowanymi z pionowych ram stalowych o szerokości 0,75 m, stalowych stężeń ukośnych, stalowych poręczy oraz podestów aluminiowych wyłożonych sklejką wodoodporną. Do zasadniczych różnic w konstrukcji tych dwóch typów rusztowań należy odmienna konstrukcja ramy pionowej: ramę rusztowania Alusta-1 stanowi zamknięta rama z dwiema przyspawanymi poprzeczkami pełniącymi funkcję poręczy zabezpieczających; w rusztowaniu Alusta-2 stosowane są ramy drabinowe – poprzeczki rozmieszczone w odstępach 0,25 m pełnią funkcję szczebli.


Rusztowanie Alusta podczas praktycznego wykorzystania
Fot. Termosprzęt


W obu modelach wprowadzono poza tym odmienne rozwiązania w zakresie komunikacji pionowej: w Alusta-1 wchodzenie odbywa się po pochyłych drabinach, zaś w Alusta-2 różnica poziomów pokonywana jest po pionowych ramach nośnych tylko od strony wewnętrznej. W Alusta-1 pomosty rozmieszczane są co 2 m, natomiast w Alusta-2 co 2, 3 lub 4 m.

Rusztowania typu Alusta są montowane na stalowej ramie poziomej z zamontowanymi kołami jezdnymi. Konstrukcję rusztowania stabilizuje układ 4 podpór montowanych do stojaków ram. W ustawieniu roboczym rusztowanie stoi na kołach jezdnych, natomiast stopy podpór opierają się o podłoże i zabezpieczają konstrukcję rusztowania przed wywróceniem.

Firma Termosprzęt produkuje również rusztowania ramowe przejezdne pod własną marką. Rusztowanie to składa się głównie z elementów rusztowania ramowego 0,8 m i występują w dwóch odmianach konstrukcyjnych: z małym podwoziem – rusztowanie o wysokości roboczej 4,4 i 6,4 m – oraz z dużym podwoziem, rusztowanie o wysokości roboczej 8,4; 10,4 i 12,4 m.

Maksymalne obciążenie robocze podestu wynosi 2 kN/m2 (tak samo jak w rusztowaniu Alusta), a nośność koła – 600 kg. Rusztowanie może być wykorzystane jako wolno stojące lub przyścienne.


Rusztowanie ramowe przejezdne Termosprzęt z dużym podwoziem
Fot. Termosprzęt


Rusztowania przejezdne produkowane przez firmę Termosprzęt można stosować w budownictwie przy robotach murarskich, tynkarskich, ciesielskich, malarskich i instalacyjnych, jak również wszelkich robotach montażowych, ociepleniowych, spawalniczych, przy wymianie okien i oświetlenia, budowie reklam, w pracach czystościowych, rozbiórkowych i wyburzeniowych.

Źródło: Forum Budowlane, nr 1 (164) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: