Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Rozwiązania transportowe KH-kipper

Ocena: 0
1739
Transport na budowie to podstawa. Wykorzystywane są różnorodne środki transportu, w zależności od materiałów do przewiezienia, czy rodzaju wykonywanych robót. Jedną z firm, która oferuje szerokie spektrum środków transportu dla budownictwa jest KH-kipper.

Wywrotka kopalniana W1M
Fot. KH-kipper

Naczepy niskopodwoziowe
KH-kipper jest firmą znaną głównie z produkcji wywrotek i przyczep. Jednak w bogatej ofercie firmy znajdują się także naczepy wywrotki oraz naczepy niskopodwoziowe do transportu maszyn. Dostępne są naczepy 2-, 3- i 4-osiowe wykonane na osiach o nośności 9, 11 lub 12 t. Ostatnia oś w 3-osiowych naczepach niskopodwoziowych proponowana jest w wersji samoskrętnej dla zmniejszenia zużycia ogumienia.


3-osiowa naczepa niskopodwoziowa N3N
Fot. KH-kipper

Parametry techniczne standardowej naczepy niskopodwoziowej: długość gabarytowa – ok. 12900 mm, długość użytkowa – ok. 8800 mm + 3700 mm balkon, szerokość – ok. 2540 mm + poszerzenia, wysokość jazdy ok. 900 mm, wysokość do załadunku ok. 830 mm, waga ok. 9 t, kąt najazdu ok. 10°. Rama wykonana jest z dwuteownika ze stali wysokogatunkowej Domex, podłoga z twardego drewna o grubości 40 lub 50 mm. Tylne najazdy są podnoszone hydraulicznie i posiadają regulację rozstawu. Balkon obudowany jest aluminiowymi burtami i wyposażony w dodatkowe najazdy aluminiowe. Naczepa posiada uchwyty do mocowania ładunku na całej długości oraz na życzenie gniazda do kłonic.

Wszystkie naczepy i przyczepy wykonywane są pod konkretne zamówienie, więc wymiary, materiały i podzespoły użyte do produkcji są dobierane bardzo indywidualne. KH-kipper oferuje również naczepy niskopodwoziowe wyposażone w system osi kierowanych Tridec.

Specjalistyczna wywrotka kopalniana
W off-roadowej ofercie KH-kipper znajdują się także specjalistyczne wywrotki kopalniane. Wywrotka typu W1M jest najczęściej wykorzystywana do transportu ładunku wewnątrz kopalni z miejsca wydobycia do miejsca pierwszego odbioru, np. do kruszarki. Przy odpowiednim przygotowaniu drogi z powodzeniem zastępuje wozidła. W1M najczęściej montowana jest na podwoziach 4-osiowych. Charakterystyczną cechą tej zabudowy jest skrzynia z podniesioną podłogą w tylnej części, co uniemożliwia wypadanie ładunku podczas transportu oraz brak tylnej burty. Podłogę wywrotki (typu „sandwich”) wykonano z kilkunastomilimetrowej warstwy stali trudnościeralnej typu Hardox na wierzchu i warstwy gumy amortyzacyjnej, pod którą znajduje się podłoga o specjalnej konstrukcji wytrzymującej uderzenia dużych kawałków skalnych. Zabudowa ma również gęstą sieć pionowych wzmocnień na burtach bocznych wykonanych ze stali Hardox.


Przyczepa budowlana off-roard P2R
Fot. KH-kipper

Wywrotka W1M przeważnie nie jest wyposażona w burtę tylną, która mogłaby ulec uszkodzeniu podczas wyładunku dużych kawałków skalnych. Możliwe jest jednak wykonanie jej z burtą tylną demontowaną lub otwieraną hydraulicznie. W standardowej ofercie wywrotka ma również: dodatkowe osłony elementów podwozia, drabinkę na burcie bocznej umożliwiającą wejście na skrzynię, sygnalizację podniesienia skrzyni na wyświetlaczu, system Hyfix przytrzymujący skrzynię do ramy, stabilizator nożycowy oraz elastyczne mocowania i osłony świateł tylnych.

Wywrotka tylnozsypowa
Konstrukcja ta charakteryzuje się kształtem zapobiegającym pozostawianiu materiału wewnątrz przestrzeni ładunkowej oraz mniejszą masą w porównaniu z klasyczną prostokątną wywrotką z płaską podłogą i niezbędnym użebrowaniem wzmacniającym. Takie wywrotki, oznaczone symbolem W1U, a potocznie zwane „rynnami” są montowane w znacznej większości na podwoziach 4-osiowych i od czasu wprowadzenia stanowią większość produkcji firmy. Maksymalna pojemność to ok. 20 m3 na podwoziu 4-osiowym i ok. 16 m3 na podwoziu 3-osiowym.


Wywrotka tylnozsypowa W1U
Fot. KH-kipper

Grubość podłogi tego typu skrzyni wynosi standardowo 7 mm, wykonana jest ze stali trudnościeralnej Hardox 400 (na życzenie H450 lub inne grubości), a 5 mm burty w zależności od przeznaczenia i życzenia ze stali Domex 650 lub Hardox.

W 2008 roku KH-kipper wprowadził do produkcji nowy model wywrotki half-pipe. Było to możliwe dzięki pozyskaniu nowych mocy produkcyjnych związanych z zakupem nowoczesnych maszyn do cięcia, gięcia i spawania. Wykorzystując ten potencjał, dział konstrukcyjny KH-kipper opracował nową zabudowę o poprawionej funkcjonalności, większym bezpieczeństwie i wygodzie pracy kierowcy, mniejszej masie i łatwiejszej produkcji. Wiele detali zostało skonstruowanych od nowa celem uzyskania zamierzonych efektów. Do głównych zmian należą m.in. uproszczenie konstrukcji skrzyni, nowa wzmocniona i odkręcana oś obrotu skrzyni na ramie, nowe zawiasy burty tylnej, wymienne osłony obsypowe (możliwe wykonanie z aluminium), wymienna, demontowalna tylna półka zsypowa SNEEP, nowe elementy wykończenia zabudowy oraz niższa masa własna.

Wywrotka może posiadać szereg opcji dodatkowych, m.in.: system podnoszenia zderzaka do rozściełacza asfaltu, chlapacze na zawiasach z możliwością podwieszania czy różnego rodzaju przykrycia ładunku: od prostych plandek zwijanych do przodu lub na bok, poprzez systemy ze stelażem, półautomatyczne i automatyczne, np. hydraulicznie otwierany dach aluminiowy lub nowoczesny system plandekowy włoskiej firmy Cramaro.

Przyczepa do przewozu dłużycy
Dwuosiowa rozsuwana przyczepa z obrotnicą dedykowana jest firmom zajmującym się budową, modernizacją i remontami instalacji gazowych oraz wodociągowych. Z powodzeniem może współpracować z ciągnikami rolniczymi lub maszynami budowlanymi.


Przyczepa KH-kipper do przewozu dłużycy
Fot. KH-kipper

Dzięki mechanicznemu zawieszeniu z osiami 9-tonowa przyczepa przystosowana jest do jazdy w trudnym terenie. Rama przyczepy wykonana została z wysokogatunkowej stali, wewnętrzne powierzchnie kłonic wyłożone gumą, pasy transportowe oraz zabezpieczenia przed przesuwaniem umiejscowione z przodu przyczepy zabezpieczają ładunek przed uszkodzeniem.

Przyczepa stwarza szerokie możliwości transportowe: zmiana rozstawu osi od 6,5 do 11 m pozwala na transport ładunków o długości 8–14 m, a rozkładane na boki kłonice mają specjalne blokady.

Źródło: Forum Budowlane, nr 4 (179) 2011
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -