Strona główna | Techniki i technologiePogłębiarki wieloczerpakowe

Pogłębiarki wieloczerpakowe

Pogłębiarki wieloczerpakowe są powszechnie stosowane w Polsce w firmach zajmujących się wydobyciem piasku i żwiru. Urządzenia mają prostą konstrukcję dzięki czemu ich eksploatacja jest tania. Inną zaletą pogłębiarek wieloczerpakowych jest fakt, iż mogą wydobywać większe frakcje materiałów jak również zanieczyszczenia stałe zgromadzone na dnie zbiornika.

Pogłębiarka wieloczerpakowa KB80 podczas wydobycia żwiru
Fot. Pro Sand Engineering


Podstawą pogłębiarki wieloczerpakowej są dwa pływaki umieszczone równolegle, połączone ze sobą pomostem, na którym osadzona jest laweta i kabina operatora. Na łańcuchu zamontowane są kubełki, które urabiają złoże mechanicznie. Pogłębiarki wielonaczyniowe mają niewielki pobór mocy. Dla przykładu maszyna KB 80 o wydajności 150 t/godz. dysponuje napędem głównym o mocy jedynie 22 kW. Urządzenia wydobywają masę piaskową, która została już wstępnie odwodniona, dzięki czemu nie ma konieczności stosowania dużego odwadniacza kołowego. Maksymalna głębokość wydobycia dla tego typu maszyn to 15 m. Wymieniona wyżej pogłębiarka KB 80 bardzo dobrze radzi sobie z przerostami iłowymi o grubości do 0,5 m, umożliwiając również wydobycie frakcji do
300 mm, co z kolei zapobiega tzw. „brukowaniu” złoża.

Koparki wodne obsługiwane są przez jednego lub dwóch operatorów. W zależności od wydajności, kabina umieszczona jest w przedniej lub tylniej części maszyny. Zmiana położenia urządzenia na zbiorniku realizowana jest przy pomocy silników elektrycznych. Większe modele mają wbudowany odwadniacz kołowy. Transport wydobytego materiału realizowany jest przy pomocy taśmociągów gumowych.


Źródło: Forum Budowlane, nr 11 (246) 2016
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Ciągniki do przewozów ponadnormatywnych

Pojazdy tworzące zestawy z naczepami przeznaczonymi do transportu maszyn budowlanych i dużych elementów do budowy nie mają dużego udziału w sprzedaży ciężarówek w Polsce. Szacunkowe dane mówią o kilkunastu, góra kilkudziesięciu nowych tego typu pojazdach rocznie. Czytaj dalej
POLECAMY