Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Platformy do transportu maszyn budowlanych

Ocena: 0
2168
Transport maszyn budowlanych to zadanie trudne i skomplikowane. Wysoka masa urządzeń, bardzo duże naciski punktowe, minimalne prześwity czy ograniczone systemy napędowe to tylko niektóre powody, dla których zabudowy do ich transportu muszą być wysoce specjalistyczne.

Platforma hydrauliczna Tevor serii ZP-S
Fot. Tevor


Firma Tevor S.A. specjalizująca się w produkcji sprzętu do transportu samochodów i pomocy drogowej – opracowała specjalną linię platform hydraulicznych serii ZP-S, o ładowności od 6 do 14 t, przeznaczonych do bezpiecznego załadunku, przewozu i rozładunku nietypowych urządzeń wykorzystywanych podczas budowy. Zabudowa jest montowana na podwoziu samochodu ciężarowego o odpowiednich dla niej parametrach (patrz tabela). Podstawę konstrukcji stanowią dwie ramy: pośrednia, zamocowana do podwozia oraz uchylna, będąca bazą pracy samej platformy. Zespół siłowników hydraulicznych (dwa podnoszące i jeden zsuwający) odpowiada za jej uchylenie i zsunięcie platformy w taki sposób, aby tylna krawędź była oparta na podłożu, a kąt najazdu na platformę był jak najłagodniejszy.

W takiej pozycji odbywa się załadunek. Ponieważ nie wszystkie maszyny mają wystarczająco dużą zdolność pokonywania wzniesień, pomocna okazać się może wyciągarka hydrauliczna marki Ramsey Winch. Jest ona regulowana względem osi platformy aby można było załadować urządzenia z zaczepami bocznymi bądź też – w celu wykorzystania przestrzeni i ładowności – umieścić na platformie dwie wąskie maszyny obok siebie.

Płyta podłogowa platformy wykonana jest ze specjalnej, ryflowanej blachy. Tworzy swojego rodzaju powierzchnię antypoślizgową i znacznie ułatwia naprowadzanie maszyn na platformę. Aby przenieść duże naciski punktowe, podłoga od spodu wzmocniona jest użebrowaniem. Platforma na całej swojej długości jest płaska, nie posiada żadnych przełamań. Takie rozwiązanie zapewnia bezproblemowy najazd i zjazd urządzeń o małych prześwitach bez ryzyka „zawieszenia”. Po obu stronach platformy zamocowano szekle do mocowania pasów i łańcuchów transportowych w celu bezpiecznego transportu, a w przedniej części dodatkowo przestawną belkę zaporową.


Platformę w razie potrzeby można uzupełnić o stelaż i plandekę
Fot. Tevor


Standardowym wyposażeniem nadwozia są lampy ostrzegawcze zespolone barwy żółtej drogowej oraz halogenowe lampy oświetlające miejsce pracy. Do przechowywania pasów, łańcuchów lub innego podręcznego sprzętu służą zamykane skrzynki narzędziowe umieszczone po obu stronach pojazdu (między osiami). Za tylną osią, w jednej ze skrzynek, umieszczono pulpit sterowniczy z dźwigniami oraz awaryjnym wyłącznikiem bezpieczeństwa. Opcjonalnie można zamówić bezprzewodowy system sterowania wszystkimi funkcjami platformy i wyciągarki.

Standardowo zabudowa wyposażona jest w atestowany hak holowniczy, kulowy zaczepowy, w zależności od możliwości podwozia i potrzeb w zakresie ładowności przyczepy.

W razie potrzeby przewiezienia maszyny mało odpornej na warunki atmosferyczne, zabudowę można uzupełnić o stelaż i plandekę. Dach i ściany boczne mogą być rozsuwane.

Możliwe jest również uzupełnienie zabudowy w szereg elementów wyposażenia dodatkowego lub dopasowania jej konstrukcji do konkretnych potrzeb.


Źródło: Forum Budowlane, nr 2 (165) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: