Podczas tegorocznych targów ConExpo firma Case Construction Equipment zaprezentowała pierwszą w branży budowlanej koparkoładowarkę z napędem elektrycznym. Maszyna koncepcyjna 580 EV (Electric Vehicle), znana także jako „Project Zeus”, ma taką samą moc i osiągi jak odpowiednik z silnikiem wysokoprężnym – nie emituje przy tym dwutlenku węgla i redukuje koszty operacyjne. Dwie maszyny zostały już sprzedane przedsiębiorstwom użyteczności publicznej w Stanach Zjednoczonych, tzn. na jedynym rynku, gdzie nowa koparkoładowarka będzie oferowana.

Na zdjęciach: Firma Case wprowadza na rynek północno-amerykański pierwszą na świecie koparkoładowarkę z napędem elektrycznym. Mowa tu o maszynie koncepcyjnej 580 EV (Electric Vehicle), znanej także jako „Project Zeus”
Fot. Case
„Od chwili zaprojektowania pierwszej fabrycznie zintegrowanej koparkoładowarki w 1957 roku, specjalizacją firmy Case pozostają innowacje w tym właśnie zakresie” – przyznał Egidio Galano, dyrektor ds. linii produktów kompaktowych, Case Construction Equipment Europe. „Model 580 EV jest kontynuacją tej tradycji i odzwierciedla pierwszy krok naprzód w ramach większego zaangażowania na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości maszyn budowlanych. Oferując tę maszynę koncepcyjną, zwiększamy dostępność kompaktowych maszyn budowlanych z napędem elektrycznym na rynku północno-amerykańskim”.
Koparkoładowarka 580 EV zasilana jest napięciem 480 V oraz akumulatorem litowo-jonowym 90 kWh, który zapewnia ok. 8 godzin czasu pracy w zależności od aplikacji. Do naładowania akumulatora wymagane jest przyłącze trójfazowe 220 V. Jako że akumulator oddzielnie zasila układ przeniesienia napędu i silniki hydrauliczne, siła zrywająca jest taka sama jak w przypadku maszyn z silnikami wysokoprężnymi.
Fot. Case
Fot. Case
Szacuje się, że elektryczna koparkoładowarka 580 EV pozwali obniżyć nawet o 90% roczne koszty operacyjne floty, drastycznie ograniczając wpływ na środowisko naturalne. Wynika to ze zmniejszenia wydatków na olej napędowy i silnikowy, płyn AdBlue oraz długoterminową konserwację silnika. Co więcej, maszyna jest standardowo wyposażona w system Case SiteWatch.
Wszystko to osiągnięto, zachowując typowe dla koparkoładowarek Case cechy, jakich oczekują od nich operatorzy – wyjaśnia Egidio Galano: „Koparkoładowarka 580 EV daje się prowadzić podobnie jak tradycyjna maszyna Case. Jest to istotne jeśli chodzi o wdrażanie nowych, ekscytujących technologii w maszynach naszej firmy i oznacza, że operatorzy mogą korzystać z takich samych funkcji kopania, podnoszenia i dźwigania w warunkach zerowej emisji, przy znacznie ograniczonym hałasie”.
Podobnie jak w przypadku koncepcyjnej ładowarki kołowej napędzanej metanem (Project Tetra), która zadebiutowała podczas targów Bauma w 2019 roku, firma Case ponownie nawiązała partnerską współpracę z Michelin w zakresie opon dla 580 EV. Opony Michelin CrossGrip, w której wyposażono nową koparkoładowarkę, mają konstrukcję niekierunkową, co zapewnia wyjątkową przyczepność, komfort prowadzenia i wysoki udźwig na rozmaitych nawierzchniach – od asfaltu po śnieg.
Tak wygląda „tankowanie” elektrycznej koparkoładowarki
Fot. Case
Model 580 EV to pierwsza maszyna marki Case na rynku elektrycznych maszyn budowlanych. Dzięki współpracy partnerskiej z siostrzaną firmą FPT Industrial, Case będzie nadal szukać alternatywnych rozwiązań dla paliwa i inwestować w elektryfikację maszyn, angażując się w zrównoważony rozwój przyszłości maszyn budowlanych.
Źródło: Forum Budowlane, nr 5-6 (288) 2020