Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Oszczędny Hatz przyszłej generacji

Ocena: 5
3460

Common-Rail firmy Bosch, turbodoładowanie, katalizator, EGR, 56 kW mocy i to wszystko przy pojemności 2 l oraz 173 kg wagi. Elementy te wystarczają, aby spełnić najnowsze normy emisji spalin Stage IIIB oraz Tier 4 Final. Do osiągnięcia tych norm firma Hatz nie potrzebuje filtra cząstek stałych, dzięki czemu uzyskano małą i wydajną jednostkę, która nie potrzebuje żadnej dodatkowej przestrzeni do zabudowy, ani dodatkowych czynności serwisowych.

Rozwiązania techniczne zastosowane w silniku 4H50TiC pozwalają na to, by interwał między przeglądami i obsługą serwisową wynosił 500 roboczogodzin
Fot. Hatz


Wszystkie części mechaniczne zostały przygotowane tak, aby sprostać najbardziej wymagającym warunkom pracy dlatego też zastosowano ośmiozaworową głowicę dzięki której cała konstrukcja jest mniej skomplikowana, a przez to bardziej wydajna. Nie bez znaczenia jest też unikatowy EGR, którego efektywność pozwoliła na zrezygnowanie z filtra cząstek stałych. Cała tajemnica zastosowanego EGR to mieszalnik spalin oraz świeżego powietrza, dzięki czemu każdy cylinder otrzymuje równą mieszankę, co nie tylko redukuje poziom zanieczyszczeń, ale sprawia, że pracuje z mniejszym obciążeniem (co z kolei ma wpływ na jego żywotność). Te elementy dają solidną konstrukcję, dużą wydajność, ale co najważniejsze, długą żywotność silnika z czego firma Hatz jest przede wszystkim znana. Zastosowane rozwiązania techniczne pozwalają na to, by interwał między przeglądami i obsługą serwisową wynosił 500 roboczogodzin.

Dodatkowym argumentem oraz istotnym elementem silnika 4H50TiC jest system zasilania paliwem Common-Rail firmy Bosch. Kluczowym jest to, że zastosowano system Common-Rail Off-Higway, który jest mniej wrażliwy na jakość paliwa i tylko potwierdza trwałość całej konstrukcji.

Kolejnym elementem wartym uwagi jest niskie zużycie paliwa, które w warunkach pracy utrzymuje się na poziomie 205 g/kWh, w zakresie 1800–2400 obr./min. Sprawia to, że silnik 4H50TiC jest najbardziej wydajną konstrukcją w klasie jednostek o mocy 37–56 kW. Podczas testów na prototypowych maszynach 4H50TiC zużywał 30% mniej paliwa, niż wcześniej zastosowane jednostki, spełniające normy emisji spalin EU II.

Zakres zastosowań silnika 4H50TiC jest wieloraki – od maszyn mobilnych, przez robocze, po stacjonarne. Istnieje również możliwość integracji jednostki z istniejącymi zestawami.

Opisywany silnik jest dostępny w Polsce za pośrednictwem firmy EMA Hochschulz.

Źródło: Forum Budowlane, nr 8 (231) 2015

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -