Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Opony do wymagających prac terenowych

Ocena: 5
2996

Belgijski przedsiębiorca budowlany Luc Bosch z miejscowości Oelegem, specjalizuje się w prowadzeniu prac przygotowawczych pod budowę dróg i torów kolejowych. Jego maszyny muszą radzić sobie z trudnymi zadaniami, w ekstremalnych warunkach. Twardy grunt, ostre krawędzie i duże ładunki niosą ze sobą ryzyko zwiększonego zużycia opon i przebicia karkasu. Jak sobie z tym poradził?

We właściwym doborze opon pomógł Jeroen Reedijk, Field Engineer ATG (z lewej)
Fot. ATG


Przestoje będące następstwem przebitych opon szybko skutkują znacznymi stratami finansowymi” – zauważa Luc Bosch, opierając się na swoim doświadczeniu.

„W większości przypadków uszkodzenie ogumienia zdarza się na wyboistym terenie. Wskutek tego maszyna musi na długi czas przerwać pracę ze względu na konieczność przetransportowania jej do warsztatu i z powrotem, o kosztach naprawy nie wspominając. Fabrycznie montowane, a później również bieżnikowane opony do pojazdów ciężarowych sprawiały dawniej poważne kłopoty. Stawaliśmy przed problemem przebitego ogumienia prawie każdego tygodnia – od opon całkowicie rozerwanych po uszkodzony karkas” – wspomina Bart Schollaert, operator koparki Doosan DX 190 W ważącej
19,2 t..

Wspomagani przez Jeroena Reedijka, Field Engineer-a zatrudnionego w firmie ATG, Luc Bosch i jego zespół rozpoczęli poszukiwania odpowiedniego rozwiązania. Ostatecznie wybór padł na oponę Alliance Dual Master 506 w rozmiarze 315/80R22.5.

Dual Master 506 to idealne rozwiązanie dla koparek o podwójnych oponach. Z jednej strony opony te wyróżniają się optymalną wydajnością w różnych warunkach pracy, gwarantując wysoką trwałość i niskie zużycie paliwa, natomiast z drugiej zapewniają doskonałą trakcję i komfort jazdy w ruchu drogowym. Ich najważniejszą zaletą jest jednak niezawodność dzięki zastosowanym zabezpieczeniom przed uszkodzeniami mechanicznymi” – mówi Jeroen Reedijk, Field Engineer ATG.

Specjalna struktura ścianek bocznych ogranicza do minimum odstęp, zapobiegając tym samym wnikaniu kamieni pomiędzy bliźniacze ogumienie. Rozwiązanie to znosi potrzebę montażu gumowego pierścienia dystansowego pomiędzy każdą parą kół. Z kolei radialna konstrukcja opon zwiększa żywotność bieżnika, a solidny karkas wykonany w technologii całostalowej gwarantuje optymalną ochronę przed przebiciem.

Zarówno właściciel firmy Luc Bosch, jak i operator Bart Schollaert potwierdzają, że z perspektywy czasu wybór ogumienia Dual Master 506 był opłacalną decyzją. Opony Dual Master pozwoliły zaoszczędzić wiele wysiłku i pieniędzy, a ich bezawaryjna eksploatacja w koparce Doosan DX 190 W trwa nieprzerwanie od ponad 6000 godzin.

W oparciu o wcześniejsze, pozytywne doświadczenia, Luc Bosch podjął decyzję o zastosowaniu wspomnianego ogumienia także w maszynie Volvo EW-1803. Również w tym przypadku model Dual Master dowiódł swojej wartości.

Zadowolny Luc Bosch. Opony Alliance Dual Master 506 przepracowały już 6000 godzin i przyniosły mu spore oszczędności
Fot. ATG


W praktyce doceniamy nie tylko odporność na przebicia, ale także stabilność i niezawodność wykorzystanych opon. W szczególności dotyczy to naszej koparki Doosan DX 190 W, która często obsługuje ładunki o dużym ciężarze, na przykład ustawiając bariery ochronne oddzielające pasy ruchu na autostradach. W czasie takich robót prefabrykaty betonowe ważące do dziesięciu ton są mocowane na łyżce i na niej transportowane. Opony Dual Master okazały się optymalnym rozwiązaniem również dla tego typu prac. Duża nośność i stabilna konstrukcja karkasu gwarantuje wyższy poziom bezpieczeństwa” – zauważa Bart Schollaert.

Według Barta Schollaerta, za sukcesem opon Dual Master z pewnością stoi fakt, że zostały one zaprojektowane z myślą o koparkach. Podobne ogumienie bieżnikowane pochodzi przede wszystkim z samochodów ciężarowych, przez co nie spełnia ono kluczowych wymogów.

Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że opony bieżnikowane są tańsze, inwestycja zwraca się kilkakrotnie, ponieważ poza wyższym poziomem bezpieczeństwa i mniejszą liczbą uszkodzeń także dłuższa żywotność ogumienia przemawia za modelem Dual Master. Jak dotąd nasze opony były eksploatowane przez ponad 6000 godzin, a spodziewamy się co najmniej 1000 kolejnych” – podsumowuje Luc Bosch.

Źródło: Forum Budowlane, nr 6 (241) 2016

 

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -