Strona główna | Techniki i technologieOpony do wozideł sztywnoramowych

Opony do wozideł sztywnoramowych

W polskich kopalniach odkrywkowych najpopularniejszym środkiem transportu wewnątrz-zakładowego od wielu lat jest wywrotka Biełaz. Mimo, że od blisko 20 lat na naszym rynku obecni są tacy gracze jak: Komatsu, Caterpillar i Volvo to marka Biełaz nadal cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, głównie ze względu na cenę i koszty eksploatacji.


Wozidło Biełaz z zamontowanymi oponami 21.00R33Triangle TB526S
Fot. Torus


Jeszcze kilka lat temu najczęściej spotykanym rodzajem ogumienia na wozidłach Biełaz były opony Belshina, których największą (i jedyną) zaletą jest stosunkowo niska cena zakupu. Te opony produkcji białoruskiej cechują się niskim bieżnikiem klasy E3 oraz konstrukcją diagonalną, co oznacza że warstwy konstrukcyjne osnowy wykonane są z płótna nylonowego i ułożone ukośnie względem osi opony. Taka konstrukcja jest stopniowo wypierana przez dużo nowocześniejszą radialną, która obok wykonanej ze stalowych linek osnowy ma warstwy stalowego opasania, dodatkowo chroniące i usztywniające czoło bieżnika.

Dzięki wynalazkowi firmy Michelin z lat 50. opony są bardziej odporne na przebicia, lepiej tłumią wibracje i nie przenoszą drgań na pojazd. Mają też lepszą trakcję co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Co prawda ogumienie radialne jest z oczywistych względów droższe od diagonalnego, ale jeśli się spojrzy z szerszej perspektywy, na cały okres eksploatacji opony, okaże się, że opony radialne, nierzadko dwa razy droższe, wytrzymują trzy do czterech razy dłużej niż opony diagonalne. Zatem koszt motogodziny pracy opony radialnej jest niższy i dlatego użytkownicy wozideł coraz częściej je wybierają. Jedyny minus to koszt zakupu, który w przypadku opon Premium: Michelin, Bridgestone, Goodyear waha się od 11 do 25 tys. zł netto za sztukę w zależności od rozmiaru. A tych jest niewiele: 18.00-25, 18.00-33, 21.00-33, 21.00-35, 24.00-35. Oczywiście na świecie pracują dużo większe maszyny, których średnica osadzenia felgi to nawet 63 cale, ale w Polsce kopalnie odkrywkowe są stosunkowo niewielkie.

Firmy użytkujące wozidła Biełaz w ostatnich latach coraz częściej wybierają opony radialne produkcji dalekowschodniej, których jakość jest coraz wyższa, a cena niemal dwukrotnie niższa od opon Premium i zaledwie o 30–50% wyższa od opon diagonalnych.

Przykładem dobrych i niedrogich opon są TB526S marki Triangle, które dzięki wysokiemu bieżnikowi klasy E4 i konstrukcji radialnej realizują przebiegi dwukrotnie wyższe od opon diagonalnych i ok. 75% przebiegu topowych marek Premium. Kształt rzeźby bieżnika przypomina michelinowski XDT, masywnie zabudowany, ale dobrze radzący sobie na śliskich nawierzchniach. Te opony pracują już na wozidłach Biełaz w kilkunastu kopalniach w Polsce i zdobyły uznanie jako bezawaryjne i bezpieczne, ale przede wszystkim najtańsze na rynku.

Źródło: Forum Budowlane, nr 7 (254) 2017
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Premiery "Na poziome 308"

Dziesiątki maszyn i setki zaproszonych gości – tak wyglądało tegoroczne spotkanie „Na poziomie 308”, które odbyło się 7 września w kopalni Piława Górna. Była to już druga edycja imprezy, pierwsza miała miejsce w 2015 roku. Organizatorami są Volvo Maszyny Budowlane Polska, Powerstone oraz Polskie Górnictwo Skalne. Przy tej okazji zaprezentowano również kilka nowości. Czytaj dalej
POLECAMY