Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Nowe pojazdy MAN w Polsce

Ocena: 0
1431
 W ramach europejskiego RoadShow do Polski zawitały najnowsze pojazdy MAN z serii TG. Pokazy, włącznie z jazdami testowymi, odbyły się 7 listopada w MAN Truck & Bus Center Wrocław. Pojazdy TGX/TGS zyskały nowy wygląd zewnętrzny i wewnętrzny kabin, nowe silniki i skrzynie biegów. Przedpremierę miał również samochód dostawczy MAN TGE.
 
Jeden z dwóch „eksponatów” budowanych. Podwozie TGS 32.420 8x4 BB z betonomieszarką. Wyróżnia go zespół osi hipoidalnych, lżejszych o 280 kg od planetarnych ze zwolnicami w piastach kół. Daje to możliwość transportu, zgodnie z przepisami, do 8 m3 betonu
Fot. Forum Budowlane



Wywrotka TGS 8x4-4 z napędem dwóch osi tylnych oraz ostatnią wleczoną, skrętną i podnoszoną – czyli pojazd 3-osiowy z ładownością 4-osiowgo. Duży prześwit umożliwia jazdę w trudnym terenie
Fot. Forum Budowlane

Wszystkie zaprezentowane nowości MAN trafią do sprzedaży w 2017 roku, a ich światowa premiera miała miejsce podczas ostatnich targów IAA w Hanowerze.
Pierwszoplanową nowością w typoszeregach TGX/TGS/TGM/TGL są układy napędowe, zgodne z nowym standardem, dotyczącym emisji spalin, który będzie obwiązywał od początku przyszłego roku. Niejako przy okazji zmodyfikowane zostały również skrzynie biegów w TGX/TGS.
W przypadku silników, zmiany nastąpiły w rodzinach D26 i D38 (z wyjątkiem jednostki o mocy 640 KM). Dotyczą one nastaw mocy, która jest teraz wyższa o 20 KM (nowe nastawy: 420/460/500/540/580 KM) i momentu obrotowego, większego o 200 Nm. Wyższy moment obrotowy jest dostępny na wszystkich biegach i przy niskiej prędkości obrotowej silnika, co zapewnia lepszą dynamikę i elastyczność. W silnikach D26 i D38 zaszły również zmiany konstrukcyjne, m.in. zastosowano tłoki stalowe, zoptymalizowano głowicę oraz konstrukcję katalizatora SCR, zmieniono geometrię turbosprężarki. Ponadto wprowadzono monitoring ciśnienia i temperatury płynu chłodzącego oraz regulację prędkości pompy płynu chłodzącego. Dzięki tym zmianom silniki D26 będą zużywały o 2,5% mniej paliwa (w porównaniu do MAN D26 E6 model 2015), a D38 o 1,9% (w porównaniu do MAN D38 E6; nie dotyczy 640 KM). Nowe silniki spełniające normy Euro 6c dopuszczono do stosowania paliw parafinowych (HVO).
Zmianie uległy wszystkie zautomatyzowane skrzynie biegów stosowane w samochodach TGX/TGS. Do oferty trafiła zupełnie nowa skrzynia TipMatic 12+2 – przeznaczona do ciągników o DMC zestawu 65 t. Do pozostałych typów pojazdów skrzynie 12 22 do 12 30 – do 120 t DMC zestawu (do 250 t ze sprzęgłem hydrokinetycznym, transport ciężki) oraz 12 24 OD i 12 28 OD także w połączeniu z MAN HydroDrive. Dzięki nowej funkcji SmartShifting zmiana biegów stała się szybsza i bardziej komfortowa. Skrzynie można już teraz zamówić ze zwalniaczem typu retarder o momencie hamowania 3500 Nm przy normalnych zastosowaniach i 4000 Nm w transporcie ciężkim. Od nowego roku dostępny będzie tzw. rozłączany retarder z momentem 4100 Nm.

W ostatnim czasie zostały także zmodyfikowane systemy EfficientRoll i EfficientCruise, które mogą obecnie współpracować ze sobą. Obydwa sprawiają, że pojazd może zużywać do 7% mniej paliwa.






Całkowicie nowy charakter zyskało wnętrze kabin. Tapicerka i wszystkie elementy wykończeniowe są w cieplejszych kolorach – beż/grafit
Fot. Forum Budowlane

Jak już wspomniano we wstępie zmiany można zauważyć w wyglądzie zewnętrznym i wewnętrznym pojazdów. Na zewnątrz dokonano jedynie kosmetycznych poprawek (poważniejsze mają nastąpić w najbliższych latach). Uwagę zwraca poddany modyfikacji wlot powietrza, różniący się w zależności od typoszeregu, który zapewnia większą wydajność chłodzenia silnika. Lepiej widoczne jest teraz logo MAN z lwem na czarnym, błyszczącym tle. Dużo bardziej zmodyfikowano wnętrze kabin. Tapicerka i wszystkie elementy wykończeniowe wykonano w nowych, cieplejszych kolorach – grafitowym i beżowym. Do nowej kolorystyki dostosowano także fotele. W kabinie znalazł się nowy system infotainment, dostępny w sprzedaży od sierpnia tego roku. W standardzie jest radioodbiornik MAN Multimedia Truck z dotykowym wyświetlaczem 5-calowym, a opcjonalnie z 7-calowym. W przypadku tego drugiego dostępna jest nawigacja z bezpłatną aktualizacją map przez okres 8 lat.




Nowy, lekki pojazd użytkowy MAN TGE będzie dostępny w przedziale od 3 do 5,5 t DMC. Jego produkcja ruszy w kwietniu 2017 roku
Fot. Forum Budowlane

Głównym bohaterem spotkania był samochód dostawczy MAN TGE. Jak się okazuje perspektywy rynku dla tego typu pojazdów są bardzo obiecujące. Przewidywane jest duże zapotrzebowanie, zwłaszcza w Europie Środkowej. MAN TGE będzie produkowany przez grupę, którą utworzyły w tym roku firmy Volkswagen i MAN. Założeniem, jakie przyświecało konstruktorom TGE było uzyskanie najniższego w klasie zużycia paliwa. W tym calu zastosowano elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, system Start – Stop oraz funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania. Ponadto dzięki specjalnemu projektowi aerodynamicznemu nadwozia udało się osiągnąć współczynnik oporu powietrza Cx równy 0,33, czyli zbliżony do samochodu osobowego. Nie można pominąć najważniejszego elementu, wpływającego na zużycie paliwa, a mianowicie nowego typoszeregu silników Euro 6 Turbo Diesel Common Rail z nastawą mocy od 102 do 177 KM, zaprojektowanych specjalnie z uwzględnieniem charakteru pracy samochodu dostawczego. Dostępne będą napędy: na koła przednie, na wszystkie koła i na tylną oś; oraz cztery skrzynie biegów: dwie manualne 6-biegowe, dwie automatyczne, 8-biegowe; a także różne rozstawy osi oraz typy nadwozi. Co ważne dla przyszłych użytkowników dopuszczalna masa całkowita TGE będzie wynosiła od 3 do 5,5 t, co w sumie przełoży się na ok. 70 różnych kombinacji. W wersji furgon pojazd będzie mógł przewieść 6 europalet lub 9 kontenerów rolkowych, co jest obecnie najlepszym osiągnięciem na rynku. Kierowca ma do dyspozycji wygodną kabinę, z dużą ilością przydatnych w codziennej pracy schowków i uchwytów oraz komfortowy fotel z 14 nastawami. Jakość foteli i ich ergonomia została potwierdzona certyfikatem AGR.
Sprzedaż nowych TGE przewidziana jest na maj 2017 roku, a pierwsze pojazdy mają wyjechać z fabryki we Wrześni w kwietniu. Oficjalna premiera została zaplanowana na wrzesień przyszłego roku.


AK


Źródło: Forum Budowlane, nr 11 (246) 2016
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -