Strona główna | Techniki i technologieNowe Bobcaty ze sztywną ramą

Nowe Bobcaty ze sztywną ramą

Bobcat wprowadził na rynek nową serię ładowarek teleskopowych ze sztywną ramą przeznaczonych dla przemysłu budowlanego i do wynajmu. Nowe maszyny oferowane są z trzyletnią gwarancją w standardzie. Oferta tego producenta poszerza się zatem o 11 nowych modeli o maksymalnym udźwigu od 2,6 do 4,1 t i wysokości podnoszenia od 6 do 18 m. Maszyny produkowane są w zakładzie we francuskim Pontchâteau (Loire Atlantique).

Bobcat T41.140SLP z wysięgnikiem typu JIB. Model ten dysponuje największym w nowej serii udźwigiem wynoszącym 4100 kg
Fot. Bobcat


Identyfikację wprowadzonej serii ułatwia nowe nazewnictwo, które już na pierwszy rzut oka pozwala określić wysokość podnoszenia i udźwig maszyny. TL26.60 i TL30.60 to kompaktowe ładowarki teleskopowe; TL35.70, T35.105, T35.105L i T36.120SL to ładowarki teleskopowe o średniej wysokości podnoszenia; T35.130S i T35.140S to ładowarki teleskopowe przeznaczone na wynajem; T35.130SLP, T41.140SLP i T40.180SLP to ładowarki teleskopowe o dużej wysokości podnoszenia. Symbole w nazwie oznaczają wyposażenie: L – system poziomowania ramy, S – stabilizatory, P – system pozycjonowania.

Na rynkach europejskich, gdzie obowiązują surowe regulacje dotyczące emisji, wysoką wydajność zapewnia maszynom produkowany wewnętrznie nowy silnik wysokoprężny Bobcat D34 (o mocy 75 lub 100 KM) zgodny z normami Stage IIIB/IV. W krajach o mniej restrykcyjnych przepisach modele nowych ładowarek teleskopowych dostępne są z silnikiem wysokoprężnym Perkins 1104D (o mocy
100 KM) odpowiadającym wymaganiom norm Stage IIIA/Tier 3.

Opracowany i produkowany przez firmę Bobcat silnik Bobcat D34 Stage IV powstał specjalnie z myślą o nowej generacji ładowarek teleskopowych ze sztywną ramą, zgodnych z normą Stage IV, które przeznaczone są do dystrybucji na rynkach obszaru EMEA o bardzo rygorystycznych przepisach. Jego wprowadzenie zoptymalizowało wydajność wszystkich modeli w serii. Niewielki rozmiar silnika w połączeniu z nową, niskoprofilową klapą poprawia widoczność, co jest ważne podczas przenoszenia materiałów. Silniki D34 zgodne z normą Stage IV dostępne są w dwóch różnych mocach: 55,2 kW (75 KM) zapewniający oszczędną pracę, bez wtrysku roztworu wodnego mocznika (DEF) i zawierający układ utleniania katalitycznego (DOC) gwarantujący oczyszczanie spalin; 74,5 kW (100 KM) do prac w trudnych warunkach, z technologią DOC i systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz wtryskiem DEF. Silniki mają elektroniczne, wysokociśnieniowe układy wtrysku paliwa Common Rail, system sterowania powietrzem z turbosprężarką oraz chłodzony system recyrkulacji spalin dla zapewnienia niższych emisji. Nie wymagają wykorzystania filtra cząstek stałych (DPF).

Jak wspomniano powyżej, nowa generacja ładowarek TLS jest również dostępna w wersjach przeznaczonych na rynki nieregulowane przez normy emisji spalin, jak np. Bliski Wschód i Afryka, gdzie wysoką wydajność zapewnia silnik wysokoprężny Perkins zgodny z normą Stage IIIA/Tier 3 dostarczający wysoką moc i moment obrotowy nawet w najtrudniejszych warunkach.

Ładowarki teleskopowe nowej generacji mają również wiele nowych funkcji, jak np. intuicyjnie obsługiwany automatyczny hamulec postojowy podobny do hamulców używanych w przemyśle motoryzacyjnym, zapewniający większe bezpieczeństwo i kontrolę.


Bobcat T40.180SLP. Ten model wyróżnia się maksymalną wysokością podnoszenia 17466 mm i zasięgiem przednim 12800 mm
Fot. Bobcat


Tryb oszczędzania paliwa Bobcat Eco, dostępny dotychczas w standardzie w modelach TL26.60, TL30.60 i TL35.70 o wysokości podnoszenia do 7 m jest obecnie dostępny również w większych ładowarkach teleskopowych Bobcat o wysokości podnoszenia ponad 10 m, czyli wszystkich modelach od T35.105 po najwyższej klasy T40.180SLP. Tryb Eco, uruchamiany poprzez wciśnięcie przycisku na desce rozdzielczej, utrzymuje optymalne warunki działania układu hydraulicznego bez konieczności wykorzystywania pełnej mocy silnika. Reguluje on główne funkcje maszyny, tak aby osiągnąć najkorzystniejszy stosunek wydajności do zużycia paliwa. Firmy budowlane i najemcy sprzętu docenią tę funkcję, pozwalającą im dodatkowo obniżyć koszty paliwa. Wart uwagi jest również doskonały udźwig ładowarek. Poza automatycznym hamulcem postojowym i trybem Eco funkcje zaawansowane obejmują: amortyzowany fotel, wentylator z opcjonalną funkcją odwracania obrotów, lampę ostrzegawczą/alarm cofania w standardzie oraz funkcję chowania amortyzatora w modelach TL.

Nowy wentylator z funkcją automatycznego odwracania obrotów jest sterowany elektronicznie, dostosowując prędkość obrotu do temperatury, co również pozwala oszczędzać energię.

Z wygodnego fotela z zawieszeniem mechanicznym lub pneumatycznym operator ma łatwy dostęp do ergonomicznie rozmieszczonych elementów sterujących maszyny, w tym przycisku FNR (jazda w przód/w tył) na dżojstiku, wyświetlacza cyfrowego, regulowanej kierownicy i regulatorów nawiewu.

Na jakie jeszcze istotne właściwości warto zwrócić uwagę? W modelach TL26.60 oraz TL30.60 można uzyskać dwie różne wysokości całkowite maszyny dzięki kabinie z dwoma sposobami montażu – montaż niski, dający niewielką łączną wysokość 2,1 m, oraz montaż wysoki, zapewniający ulepszoną widoczność. Ładowarka TL35.70, która zastępuje podnośnik TL470, ma ulepszone parametry udźwigu, pozwalające na obciążenie większe o 500 kg (3500 kg) przy maksymalnej wysokości podnoszenia (6,97 m).

W standardzie wciąż znajduje się także gama sprawdzonych, inteligentnych rozwiązań do obsługi: układ kontroli prędkości SMS (Speed Management System), który umożliwia regulację prędkości jazdy niezależnie od obrotów silnika; inteligentny układ sterowania SHS (Smart Handling System), pozwalający na dostosowanie prędkości ruchu wysięgnika (podnoszenia, rozkładania i przechylania) do rodzaju wykonywanej pracy; pomocniczy układ regulacji przepływu AFM (Auxiliary Flow Management), który pozwala na dostosowanie wydajności hydraulicznej do wymagań osprzętu oraz na uzyskanie stałego przepływu; system szybkozłączy FCS (Fast Connect System) umożliwiający szybką i łatwą wymianę osprzętu hydraulicznego dzięki wbudowanemu systemowi redukcji ciśnienia.


Źródło: Forum Budowlane, nr 2 (248) 2017
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Premiery "Na poziome 308"

Dziesiątki maszyn i setki zaproszonych gości – tak wyglądało tegoroczne spotkanie „Na poziomie 308”, które odbyło się 7 września w kopalni Piława Górna. Była to już druga edycja imprezy, pierwsza miała miejsce w 2015 roku. Organizatorami są Volvo Maszyny Budowlane Polska, Powerstone oraz Polskie Górnictwo Skalne. Przy tej okazji zaprezentowano również kilka nowości. Czytaj dalej
POLECAMY