Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Naczepy do transportu koparek wyburzeniowych

Ocena: 0
3057
Transport ciężkich koparek wyburzeniowych jest trudnym wyzwaniem nie tylko dla firm transportowych. Dużą rolę odgrywają tu również producenci naczep niskopodwoziowych. Muszą oni zwiększając ładowność swoich produktów dostosować je do surowych przepisów dotyczących obciążenia osi. Oto co ma do powiedzenia w tym temacie firma Nooteboom.

Fot. Nooteboom

O skali problemu może świadczyć ciężar i wielkość koparek wykorzystywanych do wyburzeń. Masa tych maszyn często dochodzi do 175 t, a ich cechą charakterystyczną są długie wysięgniki pozwalające na prowadzenie pracy nawet na wysokości 65 m. Koparki wyburzeniowe zawsze poruszają się na szerokich gąsienicach.

Naczepy, na których przewożone są takie maszyny muszą mieć przewidziane wgłębienie na wysięgnik. W przypadku, gdy jest o zbyt długi musi zostać odpięty. Dobierając odpowiednią naczepę do transportu koparek wyburzeniowych należy także uwzględnić całkowitą szerokość koparek, która w to wartość w najcięższych wykonaniach przekracza 3,5 m.

Do przewożenia mniejszych maszyn wyburzeniowych Nooteboom proponuje naczepy typu SEMI, czyli z pokładem nad osiami. Naczepy te mogą mieć od 3 do 8 osi, a wysokość załadunku wynosi tutaj od 850 mm do 1 m. W tym przypadku, jeśli rampy najazdowe znajdują się z tyłu naczepy długi wysięgnik można umieścić pomiędzy nimi. Naczepa typu SEMI może mieć również wzdłużną muldę między osiami przewidzianą specjalnie na wysięgnik koparki.

Przy większych maszynach konieczne jest zastosowanie naczep z zagłębianym pokładem. Najwłaściwszym jest w tym przypadku pokład wąski (ok. 1,35 m szerokości), tzw. Baggerbrucke. Podczas załadunku koparka wjeżdża nad leżący na ziemi pokład, który później hydraulicznie się podnosi, i maszyna „zawisa” w powietrzu. Wysięgnik koparki spoczywa w muldzie międzyosiowej w tylnym wózku naczepy. Przy cięższych maszynach są to naczepy w układach osi: 2+3, 2+4, 3+4 lub 3+5. Stosuje się wózki pomiędzy łabędzią szyją a pokładem (Interdolly) lub pomiędzy ciągnikiem, a łabędzią szyją (Jeepdolly).


Fot. Nooteboom

Muldy międzyosiowe w naczepach z konwencjonalnymi osiami skrętnymi mają zazwyczaj szerokość 700 mm i głębokość 250–350 mm. W naczepach z osiami wahliwymi Pendel-X (np. Euro-114-24(ICP) lub Euro-142-35(ICP), gdzie nie ma połączenia osi pomiędzy lewą a prawą stroną, muldy te są głębsze (550 mm) i szersze (800 mm) co pozwala umie-ścić tam największe wysięgniki.

Kolejną propozycją, którą można zaadaptować do transportu koparek wyburzeniowych z długimi wysięgnikami jest użycie naczepy z Interdolly ICP. Odłączane wózki Dolly, są podpinane pomiędzy łabędzią szyją a pokładem ładunkowym, zapewniają funkcjonalną zmianę konfiguracji naczepy niskopodwoziowej. Program ultra-kompaktowych i lekkich Interdolly ICP składa się z naczep 1-, 2- i 3-osiowych, zaprojektowanych dla nacisków do 14 t na jedną linię osiową przy prędkości 80 km/h. Standardowo wyposażone są w opony o rozmiarze 285/70R19.5 i dostępne z rozstawami osi – 1360 i 1510 mm. Mogą być stosowane zarówno z zagłębianymi naczepami i klasycznymi osiami skrętnymi (od 3 do 5 osi), jak i z naczepami na osiach Pendel-X (od 3 do 6 linii osiowych). W zależności od konfiguracji zestawu naczepy oraz ciągnika siodłowego, Nooteboom może dostarczyć różne hydraulicznie regulowane i odejmowane łabędzie szyje.

Forum Budowlane, nr 7 (194) 2012

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: