Strona główna | Techniki i technologieMateriały kompozytowe - podwozie przyszłości według Scania

Materiały kompozytowe - podwozie przyszłości według Scania

Wykorzystanie materiałów kompozytowych w konstrukcji podwozia pojazdu może obniżyć jego wagę aż o 40 proc. Rozwiązanie zostało opracowane przez naukowców z Królewskiego Instytutu Technologicznego w Sztokholmie we współpracy z inżynierami Scania.

Nowe lekkie materiały, takie jak kompozyty będą odgrywać coraz większą rolę w pojazdach ciężarowych w przyszłości. Materiały kompozytowe mogą okazać się szczególnie przydatne w autobusach miejskich oraz pojazdach dystrybucyjnych.

"Nasze badania pokazują, że zastąpienie elementów nośnych pojazdu lekkimi materiałami kompozytowymi może przyczynić się do redukcji masy pojazdu nawet o 40 proc." - komentuje Magnus Burman, badacz z Królewskiego Instytutu Technologicznego w Sztokholmie.

Szansa dla środowiska

Obniżenie wagi podwozia przynosi wymierne korzyści w postaci większej ładowności pojazdu. Stwarza to możliwość ograniczenia całkowitej liczby kursów i podniesienia efektywności prowadzonej działalności. Rozwiązanie to jest również dużo bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego oraz sprzyja rozwojowi innowacyjnych rozwiązań opartych na elektryfikacji.

"Pojazdy dystrybucyjne są często wykorzystywane do transportu towarów o dużej objętości, a zatem oszczędności wynikające z ograniczenia masy własnej mogą nie być od razu widoczne. Jednak w pojazdach hybrydowych lub elektrycznych zasięg jest silnie związany z ciężarem pojazdu. Dlatego obniżenie wagi o połowę jest równoznaczne z podwojeniem zasięgu" - mówi Magnus Burman.

Materiały o wysokiej wytrzymałości

Wykorzystanie materiałów kompozytowych może być korzystne również z ekonomicznego punktu widzenia. Poza niską wagą, materiały kompozytowe są także bardzo wytrzymałe. Dodatkowo, nie rdzewieją, ani nie podlegają rozkładowi w takim stopniu, jak elementy stalowe.

Kolejną zaletą wynikającą z wykorzystania materiałów kompozytowych jest większa integralność konstrukcji pojazdu w porównaniu do konstrukcji ze stali. Pozwala to na wyeliminowanie połączeń śrubowych lub nitowych i przekłada się na obniżenie masy pojazdu.

"Pojazdy przyszłości będą konstruowane z wykorzystaniem mieszanki zawierającej większą liczbę materiałów, z naciskiem na niską masę i funkcjonalność. Stwarza to nowe możliwości w planowaniu procesów, projektowaniu oraz w produkcji. Pojazdy jutra będą też różnić się od dzisiejszych pod względem wyglądu. Jakie to będą różnice? Przekonamy się wkrótce" - dodaje Magnus Burman.

Przyszłość transportu

Idea zintegrowanego, lekkiego podwozia wykonanego z włókien węglowych, przeznaczonego do transportu na dalekie odległości i zasilanego w pełni elektrycznie, to cel, który przyświecał inżynierom Scania podczas ich prac nad podwoziem przyszłości. Inspiracje do stworzenia lekkiej, samonośnej konstrukcji zostały zaczerpnięte z przemysłu lotniczego. Akumulatory zostały ulokowane w środkowej części podwozia.

Źródło i zdjęcie: Scania

CZYTAJ WIĘCEJ

Rekordowa dostawa betonomieszarek Scania
Scania wspólnie z Ericsson testują standard 5G
Elektryczne ciężarówki Scania wyruszyły w trasę
Ośrodek badawczy Scania w Brazylii
Scania przedstawia nową generację ciężarówek
Zalety nowych pojazdów Scania



DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Premiery "Na poziome 308"

Dziesiątki maszyn i setki zaproszonych gości – tak wyglądało tegoroczne spotkanie „Na poziomie 308”, które odbyło się 7 września w kopalni Piława Górna. Była to już druga edycja imprezy, pierwsza miała miejsce w 2015 roku. Organizatorami są Volvo Maszyny Budowlane Polska, Powerstone oraz Polskie Górnictwo Skalne. Przy tej okazji zaprezentowano również kilka nowości. Czytaj dalej
POLECAMY