Strona główna | Techniki i technologieMateriały kompozytowe - podwozie przyszłości według Scania

Materiały kompozytowe - podwozie przyszłości według Scania

Wykorzystanie materiałów kompozytowych w konstrukcji podwozia pojazdu może obniżyć jego wagę aż o 40 proc. Rozwiązanie zostało opracowane przez naukowców z Królewskiego Instytutu Technologicznego w Sztokholmie we współpracy z inżynierami Scania.

Nowe lekkie materiały, takie jak kompozyty będą odgrywać coraz większą rolę w pojazdach ciężarowych w przyszłości. Materiały kompozytowe mogą okazać się szczególnie przydatne w autobusach miejskich oraz pojazdach dystrybucyjnych.

"Nasze badania pokazują, że zastąpienie elementów nośnych pojazdu lekkimi materiałami kompozytowymi może przyczynić się do redukcji masy pojazdu nawet o 40 proc." - komentuje Magnus Burman, badacz z Królewskiego Instytutu Technologicznego w Sztokholmie.

Szansa dla środowiska

Obniżenie wagi podwozia przynosi wymierne korzyści w postaci większej ładowności pojazdu. Stwarza to możliwość ograniczenia całkowitej liczby kursów i podniesienia efektywności prowadzonej działalności. Rozwiązanie to jest również dużo bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego oraz sprzyja rozwojowi innowacyjnych rozwiązań opartych na elektryfikacji.

"Pojazdy dystrybucyjne są często wykorzystywane do transportu towarów o dużej objętości, a zatem oszczędności wynikające z ograniczenia masy własnej mogą nie być od razu widoczne. Jednak w pojazdach hybrydowych lub elektrycznych zasięg jest silnie związany z ciężarem pojazdu. Dlatego obniżenie wagi o połowę jest równoznaczne z podwojeniem zasięgu" - mówi Magnus Burman.

Materiały o wysokiej wytrzymałości

Wykorzystanie materiałów kompozytowych może być korzystne również z ekonomicznego punktu widzenia. Poza niską wagą, materiały kompozytowe są także bardzo wytrzymałe. Dodatkowo, nie rdzewieją, ani nie podlegają rozkładowi w takim stopniu, jak elementy stalowe.

Kolejną zaletą wynikającą z wykorzystania materiałów kompozytowych jest większa integralność konstrukcji pojazdu w porównaniu do konstrukcji ze stali. Pozwala to na wyeliminowanie połączeń śrubowych lub nitowych i przekłada się na obniżenie masy pojazdu.

"Pojazdy przyszłości będą konstruowane z wykorzystaniem mieszanki zawierającej większą liczbę materiałów, z naciskiem na niską masę i funkcjonalność. Stwarza to nowe możliwości w planowaniu procesów, projektowaniu oraz w produkcji. Pojazdy jutra będą też różnić się od dzisiejszych pod względem wyglądu. Jakie to będą różnice? Przekonamy się wkrótce" - dodaje Magnus Burman.

Przyszłość transportu

Idea zintegrowanego, lekkiego podwozia wykonanego z włókien węglowych, przeznaczonego do transportu na dalekie odległości i zasilanego w pełni elektrycznie, to cel, który przyświecał inżynierom Scania podczas ich prac nad podwoziem przyszłości. Inspiracje do stworzenia lekkiej, samonośnej konstrukcji zostały zaczerpnięte z przemysłu lotniczego. Akumulatory zostały ulokowane w środkowej części podwozia.

Źródło i zdjęcie: Scania

CZYTAJ WIĘCEJ

Rekordowa dostawa betonomieszarek Scania
Scania wspólnie z Ericsson testują standard 5G
Elektryczne ciężarówki Scania wyruszyły w trasę
Ośrodek badawczy Scania w Brazylii
Scania przedstawia nową generację ciężarówek
Zalety nowych pojazdów Scania



DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Narzędzia diamentowe do przecinarek ręcznych

Husqvarna oferuje narzędzia diamentowe do cięcia wszystkich materiałów budowlanych. Znajdują one zastosowanie we wszelkiego typu przecinarkach ręcznych i nie tylko. Szwedzki producent wytwarza elementy wyłącznie we własnych fabrykach. Dostępne są tarcze, pierścienie do przecinarek pierścieniowych, łańcuchowych, po standardowe tarcze diamentowe od mniej intensywnej pracy po najcięższe zastosowania. Czytaj dalej
POLECAMY