Strona główna | Techniki i technologieMałe dźwigi - duże możliwości

Małe dźwigi - duże możliwości

Każdy, kto próbował wykorzystywać minidźwigi w praktyce, wie, że w tych małych maszynach jest ukryty potencjał, którego nie widać na pierwszy rzut oka. Można się było o tym przekonać chociażby na budowie Stadionu Narodowego, gdzie takie miniżurawie były wykorzystywane. Przejdźmy jednak do konkretów.

Żuraw Maeda MC 285 na budowie Green Towers we Wrocławiu
Fot. ITS A. Michalczewski

Na polskim rynku maszyn od pewnego czasu odczuwalny był brak miniżurawi, bardzo popularnych w Niemczech, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii. We wspomnianych państwach pracuje najwięcej dźwigów o niewielkich gabarytach wyprodukowanych w Japonii, ojczyźnie miniaturyzacji oraz niezawodnych technologii. Japońska firma Maeda Seisakusho Co. Ltd. jest największym producentem miniżurawi na świecie. Również w Europie dźwigi pochodzące z Nagano (główna siedziba firmy) zajmują pierwszą pozycję na liście wykorzystywanych maszyn w tym segmencie. Dominującą pozycję na rynku europejskim Maeda zawdzięcza wieloletniemu doświadczeniu (firma powstała w 1919 roku) oraz ciągłemu doskonaleniu produktów. Wszystkie dostępne w Polsce modele są, począwszy od zblocza żurawia, a na podzespołach napędu skończywszy, w całości przygotowywane oraz montowane w Japonii. Producent w swojej ofercie wprowadził na polski rynek 8 modeli.

Najmniejszy z żurawi Maeda – model MC 104 ma korpus o szerokości zaledwie 600 mm, ale mimo tego przy masie urządzenia wynoszącej 1050 kg, cechuje go udźwig 0,995 t i zakres podnoszenia 5,10 m. Maszyna może również podnosić ładunek znajdujący się 32 m poniżej poziomu podłoża. Dzięki wąskiemu korpusowi dźwig można wprowadzić do pomieszczenia przez standardowe drzwi.

Kolejny model – MC 174 wyznacza całkiem nowe standardy. Dysponując niewielką szerokością korpusu (590 mm) ma udźwig 1,72 t, przy masie całkowitej wynoszącej jedynie 1290 kg.

MC 285 łączy w sobie małą masę własną (1770 kg), duży udźwig 2,82 t i małą szerokość po złożeniu – 750 mm. Urządzenie to można dodatkowo wyposażyć w instalację przeciwiskrową, umożliwiającą pracę w środowiskach z materiałami łatwopalnymi. MC 285 jest jednym z najpopularniejszych miniżurawi stosowanych zarówno do prac wewnątrz budynków, jak i do prac zewnętrznych.


A tak odbywa się transport żurawi Maeda. Na zdjęciu model MC 285
Fot. ITS A. Michalczewski

Maeda MC 305 to pierwszy miniżuraw wyposażony w siedzenie dla operatora. Jak na maszynę o szerokości 1280 mm jest on wyjątkowo wydajny – dysponuje udźwigiem do 2,98 t i możliwością podnoszenia na wysokość 12,5 m.

MC 405 to najwydajniejszy miniżuraw z serii MC, cechujący się wyjątkowym udźwigiem 3,83 t. Opcjonalny wysięgnik Fly Jib (wysięgnik bociani) zwiększa maksymalny wysięg roboczy z 16,8 do 20,7 m. Model MC 405 jest wyposażony w funkcję „podnieś i jedź” (Pick & Carry), która umożliwia poruszanie się żurawia z ładunkiem 500 kg. Tak jak i mniejsze modele może być wyposażony w instalację przeciwiskrową, umożliwiającą pracę w środowiskach z materiałami łatwopalnymi.

Model LC 383 o udźwigu 2,93 t to najnowsza z maszyn w segmencie żurawi gąsienicowych. Dzięki kompaktowym rozmiarom oraz braku dodatkowych podpór Maeda LC 383 jest dedykowana do pracy w takich miejscach jak centra miast, gdzie obszar roboczy jest mocno ograniczony. Główną zaletą żurawia jest opcja „podnieś i jedź” z obciążeniem 1465 kg.

Żuraw gąsienicowy LC 785 firmy Maeda dysponuje udźwigiem wynoszącym 4,9 t (bez użycia podpór) oraz maksymalnym zasięgiem pracy przekraczającym 16 m (praca wysięgnika jest możliwa również w pozycji poziomej). Funkcja unoszenia i przenoszenia umożliwia transport ładunków o masie do 2000 kg. Maszyna została wyposażona w system zapobiegania kołysaniu się (zero tail swing).

Ostatni z opisywanych modeli – LC 1385 dysponuje udźwigiem 6 t, wysięgnikiem 16,26 m, opcjonalnym wysięgnikiem Fly Jib o wyrównaniu 0–60° umożliwiającym podnoszenie ładunku na wysokość 22 m, tylnią kamerą i przednim lemieszem w standardzie.

Podsumowując, mniejsze żurawie serii MC potrafią dotrzeć do trudno dostępnych miejsc. Większość z nich jest na tyle wąska, że może przedostać się przez standardowe drzwi i posiada wystarczającą moc, aby bez problemu unieść ciężkie ładunki. Jedną z zalet miniżurawi Maeda jest łatwy transport. Modele MC 104, MC 174 i MC 285 mogą być holowane na przyczepie za samochodem. Zdolność pokonywania przez urządzenia wzniesień do 30° sprawia, że załadunek jest prostą operacją. Większe modele LC, przy zachowaniu kompaktowych wymiarów, dysponują znacznie większym udźwigiem oraz zasięgiem, zachowując przy tym doskonałą zdolność manewru i elastyczność. Wszystkie urządzenia umożliwiają podnoszenie ładunku znajdującego się poniżej poziomu podłoża (maksymalnie do 103,5 m). Ich kompaktowa budowa i zdolności manewrowe sprawiają, że w wielu sytuacjach wymagających podnoszenia z powodzeniem zastępują dużo większe żurawie.

Źródło: Forum Budowlane, nr 7 (182) 2011
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
Wyświetlanie 5 z 1 komentarzy
  • Drake | 31-05-2013 13:07
    Polecam wam sklep ehak24.pl To świetny wybór.
TEMAT MIESIĄCA
Narzędzia diamentowe do przecinarek ręcznych

Husqvarna oferuje narzędzia diamentowe do cięcia wszystkich materiałów budowlanych. Znajdują one zastosowanie we wszelkiego typu przecinarkach ręcznych i nie tylko. Szwedzki producent wytwarza elementy wyłącznie we własnych fabrykach. Dostępne są tarcze, pierścienie do przecinarek pierścieniowych, łańcuchowych, po standardowe tarcze diamentowe od mniej intensywnej pracy po najcięższe zastosowania. Czytaj dalej
POLECAMY