Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Ładowarki kołowe

Ocena: 4.85
6059
Maszyny z tej grupy należą do najlepiej rozpoznawa-lnych oraz cenionych przez firmy drogowe, czy kopalnie kruszyw. Podstawowym argumentem, który za nimi przemawia, jest olbrzymia łyżka, pozwalająca na szybkie przewiezienie materiału, bądź urobku w miejsce składowania. W razie potrzeby można ją zastąpić bardziej specjalistycznym osprzętem.

Nowa ładowarka kołowa CAT 980K
Fot. CAT

CAT 966K, 972K i 980K
Nowe ładowarki kołowe CAT 966K, 972K i 980K spełniają europejską normę emisji spalin Stage IIIB, a jednocześnie zapewniają większą wydajność i niższe zużycie paliwa, w porównaniu ze swoimi poprzednikami. Ponadto, są wyposażone w nowe stanowisko operatora, nowy elektrohydrauliczny układ kierowniczy, umożliwiający kierowanie maszyną za pomocą joysticków, a także łyżki serii Performance i układ napędowy o większej sprawności. Dodatkowo, także model CAT 980K otrzymał układ hydrauliczny czuły na obciążenie.

Maszyny CAT 966K i CAT 972K są napędzane nowym silnikiem CAT C9.3 ACERT, podczas gdy w modelu 980K zastosowano jednostkę napędową CAT C13 ACERT. W obydwu silnikach, odznaczających się optymalną gęstością mocy, wykorzystano technologie gwarantujące wysokie osiągi i doskonałą ekonomikę paliwową, przy znacznie ograniczonej emisji spalin. Odporny na wstrząsy zespół oczyszczania spalin CAT Clean Emissions Module jest solidnie zamocowany do odrębnej ramy i zawiera katalizator utleniający, filtr cząstek stałych oraz układ jego regeneracji CAT Regeneration System. Regeneracja filtra może odbywać się automatycznie lub być inicjowana ręcznie przez operatora.


Wnętrze ładowarki CAT 972K
Fot. CAT

Poszczególne podzespoły napędowe zostały wzajemnie do siebie dopasowane już na etapie projektowania tak, aby tworzyły zintegrowany układ napędowy, pozwalający uzyskać optymalną siłę kopania, przyspieszenie, wydajność i zużycie paliwa. Nowa przekładnia hydrokinetyczna zapewnia większą siłę napędową, przydatną zwłaszcza podczas jazdy na wzniesieniach. Wszystkie trzy ładowarki wyposażono w nowe algorytmy sterowania skrzynią biegów, zapewniające szybszą i bardziej płynną zmianę przełożeń, a także udostępniające funkcję automatycznej redukcji do pierwszego biegu.

Nowe stopnie wejściowe i wyprofilowana drabinka ułatwiają dostęp do stanowiska operatora. Wchodzenie i wychodzenie z kabiny jest wyjątkowo wygodne za sprawą szerokiego otworu drzwiowego, odpowiednio rozmieszczonych uchwytów i nowych, otwieranych do przodu drzwi.

Zmodyfikowana konstrukcja ROPS, wsparta na czterech słupkach, oraz nowe, przesunięte nieco do przodu stanowisko operatora zapewniają lepszą widoczność do przodu i na boki. Doskonałą widoczność do tyłu zapewnia oferowana w standardzie kamera tylna, z której obraz jest wyświetlany na dużym kolorowym ekranie. Wszystkie trzy nowe maszyny serii K zostały wyposażone w nowy elektrohydrauliczny układ kierowania z joystickami, którego charakterystyczną cechą jest sprzężenie zwrotne, powodujące narastanie siły oporu na joysticku w miarę wzrostu prędkości jazdy.

Do standardowego wyposażenia ładowarek należą łyżki serii CAT Performance, charakteryzujące się krótkimi czasami napełniania i wyjątkowo skutecznie utrzymujące materiał. Dzięki temu ulegają skróceniu cykle robocze, wzrasta wydajność i maleje zużycie paliwa. Dostępnych jest także wiele innych narzędzi roboczych, m.in.: łyżki specjalistyczne, widły paletowe, chwytaki do drewna, zgrabiarki i ramiona do przeładunku.

Doosan DL300
Jak podaje producent, kluczowym elementem branym pod uwagę podczas prac projektowych nad ładowarką Doosan DL300 było „zapewnienie użytkownikom optymalnych wartości maszyny”. Takie podejście przełożyło się na: większą produktywność i ulepszoną ekonomiczną gospodarkę paliwem dzięki elektronicznej optymalizacji systemu hydraulicznego i zastosowaniu nowej generacji silnika Doosan typu Common Rail; zwiększoną ergonomię, komfort i widoczność we wszystkich kierunkach; większą niezawodność dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów; wydłużenie żywotności poszczególnych komponentów maszyny i zmniejszenie kosztów eksploatacji; mniejszą ilość czynności serwisowych.


Ładowarka kołowa Doosan DL300
Fot. Doosan

Duża siła wyrywania wynosząca 162 kN sprawia, że ładowarka DL300 doskonale radzi sobie nawet z najtwardszym materiałem. Za szybką i wydajną pracę odpowiada system hydrauliczny oparty na trójfazowej pompie głównej o maksymalnym przepływie 150, 132 i 37 l/min. i ciśnieniu pracy 200 bar.

Sercem ładowarki DL300 jest nowoczesny silnik Doosan DL08 z układem bezpośredniego wtrysku Common Rail o mocy 162 kW/217 KM uzyskiwanej przy 2000 obr./min. Silnik ma dwa tryby pracy: „power” albo „ekonomiczny”. Za przeniesienie napędu odpowiada skrzynia biegów ZF 4 WG 210 z trzema trybami pracy: manualnym, automatycznym (dla wszystkich biegów), półautomatycznym (automatycznym z funkcją „kick down” dla pierwszego biegu).

Most przedni i tylni zaopatrzone są w mechanizm różnicowy. Daje to automatycznie maksymalną siłę napędową i ułatwia jazdę na miękkim i mulistym podłożu. Zapobiega również występowaniu poślizgów i nadmiernemu zużyciu opon.

Układ podnoszenia łyżki typu Z jest wyjątkowo mocny i został zaprojektowany z przeznaczeniem dla ciężkich ładunków. Zapewnia optymalne kąty wysypu w całym zakresie pracy. Charakteryzuje się nie tylko dużym udźwigiem i siłą wyrywającą, ale także odpornością na obciążenia dynamiczne. W standardzie oferowany jest system stabilizacji przewożonego ładunku. Standardowa pojemność łyżki wynosi 3 m3.

Efektywna praca ładowarki jest bezpośrednio powiązana z jakością pracy operatora, dlatego też konstruktorzy Doosan podczas opracowywania DL300 postawili sobie za główny cel rozwoju – poprawienie komfortu. Efektem tego jest szersza i przestrzenna kabina z bardzo wygodnym fotelem operatora, z klimatyzacją oraz lepszą widocznością w każdym kierunku. Wysokiej jakości system klimatyzacji zapewnia doskonały przepływ powietrza, a podwójny filtr chroni operatora przed zapyleniem. DL300 zaopatrzona jest w wygodny, powietrznie amortyzowany fotel z wielostopniową regulacją. Kolumna kierownicza ma regulację wydłużania i odchylania. Pracę operatorowi ułatwiają także regulowane podłokietniki.

Do zwiększenia efektywności pracy ładowarką Doosan DL300 przyczyniają się także krótkie przeglądy i długie okresy międzyserwisowe.

JCB WLS 411 – 456
Gama ładowarek kołowych JCB obejmuje łącznie 19 modeli. Wszystkie dysponują imponującymi osiągami. Luksusowa kabina z ergonomicznie rozmieszczonymi elementami sterowania jest przyjazna operatorowi i gwarantuje mu komfortowe warunki pracy. Wszystkie ładowarki są sterowane za pomocą jednego joysticka oraz są wyposażone w dodatkowy obwód zewnętrzny do obsługi osprzętów hydraulicznych.


Jedna z dziewiętnastu ładowarek kołowych JCB – model WLS 456ZX
Fot. JCB

Do budowy ładowarek użyto wysokiej jakości komponentów. Jednostkę napędową w modelach 411 oraz 416 stanowi sprawdzony silnik JCB Dieselmax, natomiast w ładowarkach dedykowanych do prac cięższych, jakimi są modele 426, 436, 456 jest montowany silnik firmy Cummins. Przekładnia biegów typu Powershift (4 biegi do przodu, 3 wstecz) oraz wydajny system hydrauliczny wyposażony w pompę wielotłoczkową o zmiennej wydajności oferują operatorowi odpowiednią moc w momencie, gdy jest ona wymagana, obniżając tym samym zużycie paliwa. Połączenie tych wszystkich elementów daje wysokie parametry pracy oraz ponadprzeciętne możliwości trakcyjne. Dodatkowo za pomocą jednego przełącznika istnieje możliwość wyboru trybu pracy skrzyni – manualnego lub automatycznego.

Ładowarki 411 – 456 są wyposażone w wysokiej wytrzymałości opony Michelin XHA o klasie bieżnika L3, które są przeznaczone do pracy w ciężkim terenie. Standardowym wyposażeniem tej grupy maszyn jest mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) dla lepszych własności jezdnych. W opcji dostępny jest układ amortyzacji łyżki (SRS).

Konstrukcja ramienia ładowarek o nazwie HT umożliwia uzyskanie dobrej stabilności oraz widoczności ładunku, zwiększając tym samym bezpieczeństwo pracy z szeroką gamą osprzętów w wielu aplikacjach. Konstrukcja ramienia ZX sprawdza się z kolei przy pracach na ścianach wydobywczych lub kopaniu, charakteryzując się wysoką siłą zrywania oraz dobrą widocznością na zewnętrzne ścianki/narożniki łyżki. Większość modeli ładowarek kołowych występuje opcjonalnie z ramionami High Lift oraz Super High Lift charakteryzującymi się zwiększoną wysokością załadunku w porównaniu do ramion standardowych.

Powyższe modele ładowarek kołowych JCB mogą zostać wyposażone w specjalny pakiet Wastemaster przeznaczony do pracy m.in. na wysypiskach śmieci. W pakiecie znajdują się takie opcje, jak: osłona szyby przedniej, lamp przednich i tylnych, dodatkowe filtry powietrza, odwrócony obieg wentylatora, chłodnica o innej charakterystyce pracy, dodatkowe osłony podwozia maszyny, osłona przewodów hydraulicznych, układ rurek hamulcowych wykonany ze stali nierdzewnej, kamera wsteczna.

Komatsu WA380-6 i WA430-6
W ofercie firmy Komatsu znajdziemy m.in. ładowarki WA380-6 i WA430-6, o masie eksploatacyjnej odpowiednio 17,8 i 20 t.



Ładowarki Komatsu WA380-6 i WA430-6
Fot. Komatsu

Maszyny te, należące do serii 6, przeznaczone są do ciężkich zastosowań. Duża siła napędowa i układ hydrauliczny z zamkniętym przepływem w położeniu neutralnym i kompensacją ciśnienia zależnie od obciążenia CLSS (Closed-centre Load Sensing System) zapewniają ładowarkom wysoką skuteczność.

Kabina SpaceCab daje operatorowi wysoki komfort pracy oraz doskonałą widoczność na łyżkę i koła. Hydrauliczne amortyzatory kabiny zmniejszają hałas we wnętrzu do poziomu zaledwie 72 dB(A).

Niezawodność, łatwość obsługi, bezpieczeństwo i komfort, konstruktorzy Komatsu osiągnęli dzięki wprowadzeniu następujących rozwiązań: funkcji programowania i automatycznego zmniejszania prędkości obrotowej silnika, możliwości blokowania przekładni hydrokinetycznej na biegach od 2. do 4. (opcja), automatycznej skrzyni biegów ze zmiennymi punktami przełączania i możliwością wyboru trybu pracy, elektronicznej dźwigni sterującej o krótkim skoku, dużym podłokietniku i regulowanym pulpicie sterowniczym, programowanej pozycji ramienia i łyżki przy zagłębianiu, standardowo montowanej klimatyzacji, pełnej regulacji kolumny kierownicy, podgrzewanym fotelem z zawieszeniem pneumatycznym.

Do napędu ładowarek używane są silniki ECOT3 produkcji Komatsu. W przypadku WA380-6 jest to model SAA6D107E-1 o mocy 143 kW (192 KM), a w ładowarce WA430-6 – SAA6D114E-3 o mocy 173 kW (232 KM). Zastosowane w ich konstrukcji dwa rozwiązania: wysokociśnieniowy układ wtryskowy HPCR (High Pressure Common Rail) i chłodzony układ recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation), dają wysoką moc, małe zużycie paliwa oraz niską emisję spalin i hałasu.

Zasadniczym elementem układu napędowego Komatsu jest przekładnia hydrokinetyczna zapewniająca maksymalną sprawność i bezkonkurencyjny stosunek siły napędowej do masy własnej. Rezultatem jej zastosowania jest wyższa wydajność podczas załadunku po trójkącie – nawet w ograniczonej przestrzeni, duże przyspieszenia i prędkości jazdy (także na pochyłościach). Układ hydrauliczny CLSS firmy Komatsu zapewnia precyzyjne sterowanie maszyną. Wszystkie ruchy łyżki, ramienia i hydraulicznego osprzętu roboczego obywają się płynnie. Możliwość zablokowania przekładni hydrokinetycznej pozwala na szybszą realizację cykli transportowych.

Dużo uwagi zwrócono również na łatwość obsługi technicznej, na którą decydujący wpływ mają: układ monitorujący EMMS (Equipment Management and Monitoring System), zgrupowane w jednym miejscu filtry oleju i paliwa, odchylana chłodnica oleju i chłodnica powietrza doładowującego, składane pokrywy serwisowe zapewniające łatwy dostęp z poziomu podłoża, odchylana krata wlotu powietrza i wentylator, automatyczny centralny układ smarowania, układ lokalizacji Komtrax.

Elastyczność i szerokie spektrum zastosowań ładowarek Komatsu zapewnia oferowana przez producenta bogata gama dodatkowego osprzętu roboczego.

Liebherr L 550 – 586 2plus2
Do „rodziny” dużych ładowarek kołowych Liebherr należy sześć modeli: L 550 2plus2, L 556 2plus2, L 566 2plus2, L 576 2plus2, L 580 2plus2, L 586 2plus2. Maszyny mają masę eksploatacyjną wynoszącą odpowiednio: 16525, 17270, 22500, 24260, 24580 i 31380 kg.


Ładowarka kołowa Liebherr L 586 2plus2
Fot. Liebherr

Nowoczesna, ergonomiczna konstrukcja kabiny, bezstopniowy napęd jezdny Liebherr ze skrzynią biegów 2plus2 bez rozłączania napędu, seryjna amortyzacja drgań podczas jazdy, optymalny rozkład masy oraz wygodny dostęp do punktów konserwacji wraz z wyjątkowym położeniem konstrukcyjnym silnika zapewniają operatorowi komfortowe warunki pracy.

Za pomocą tylko jednej dźwigni obsługowej operator może precyzyjnie i z wyczuciem sterować wszystkimi ruchami roboczymi i jezdnymi. Możliwa jest dokładna i bezpieczna obsługa, podczas gdy lewa ręka spoczywa stale na kierownicy.

Zastosowanie hydrostatycznego na-pędu jezdnego umożliwia zamontowanie silnika wysokoprężnego Liebherr w pozycji wzdłużnej w tyle pojazdu, przy czym wał wyjściowy jest skierowany do tyłu. W porównaniu z ładowarkami kołowymi z konwencjonalnym napędem przekłada się to na mniejszą masę maszyny przy większym obciążeniu wywracającym oraz większej wydajności przeładunkowej na godzinę. W porównaniu z konwencjonalnymi napędami, hydrostatyczny napęd jezdny umożliwia ograniczenie zużycia paliwa o nawet 25%. Pozwala to zmniejszyć koszty eksploatacji oraz koszt dla środowiska.

Do napędu ładowarek stosowane są silniki wysokoprężne produkcji Liebherr 4-cylindrowy D934S A6 o mocy 129 kW (L 550 2plus2), 4-cylindrowy D934L A6 o mocy 140 kW (L 556 2plus2), 6-cylindrowy D936L A6 o mocy 190 (L 566 2plus2), 200 (L 576 2plus2, L 580 2plus2) i 250 kW (L 586 2plus2).

Jednostki te mają zintegrowany automatyczny hamulec hydrauliczny, dzięki czemu dodatkowy mokry hamulec wielopłytkowy praktycznie się nie zużywa. Zrezygnowano z przekładni nawrotnej, dzięki czemu zminimalizowano ilość części ulegających zużyciu. Dzięki obróconej o 180° pozycji montażowej silnika wysokoprężnego, po otwarciu tylko jednej pokrywy komory, z pozycji stojącej na ziemi dostępne są pompy hydrauliczne, zbiornik oleju hydraulicznego, zawór odcinający oleju hydraulicznego, filtr powietrza i wyłącznik główny akumulatora. Silnik, przekładnia rozdzielcza pomp i klimatyzacja są łatwo dostępne po otwarciu oddzielnej pokrywy.

Wszystkie zastosowane w konstrukcji ładowarek kołowych materiały zostały sprawdzone w intensywnych, długotrwałych testach, dzięki czemu nawet w najcięższych warunkach będą one spełniały surowe standardy jakościowe Liebherr.

New Holland W230C
New Holland Construction z końcem tego roku wdraża na rynek nowe modele ciężkich ładowarek kołowych. Nowe modele serii C zastąpią trzy dotychczasowe modele serii B. Oprócz nowych odpowiedników maszyn o masie 15, 17,5 i 23 t, linia produktowa zostanie dodatkowo poszerzona o dwa nowe modele: wracającą do oferty po latach maszynę 20-tonową (teraz jako nowy model W230C) oraz zupełnie nowy 27-tonowy model W300C do najcięższych zadań, np. w kopalniach czy kamieniołomach. Wszystkie nowe maszyny serii C spełniają normy emisji spalin Tier 4 interim (odpowiednik Stage IIIB). Jako technologię ograniczającą zawartość tlenków azotu i cząstek stałych w spalinach New Holland wybrał selektywną redukcję katalityczną SCR (Selective Catalyctic Reduction), która nie wymaga umieszczenia i okresowego czyszczenia sporych rozmiarów filtra cząstek stałych DPF. Co prawda technologia SCR wymaga dolewania do paliwa płynu AdBlue, jednak jest on od lat dostępny w naszym kraju i z powodzeniem stosowany w ciągnikach siodłowych. Silniki Tier 4i w technologii SCR w maszynach New Holland pozwoliły obniżyć spalanie o 10% i podwyższyć wydajność o 30% oraz poprawić ogólną niezawodność dzięki użytym mostom i skrzyniom biegów ZF. Znacznej poprawie uległy również takie parametry pracy jak siły podnoszenia oraz siły zrywające na łyżce.


Do oferty New Holland wróciła 20-tonowa ładowarka, oznaczona teraz symbolem W230C
Fot. New Holland

Przykładowo ładowarka W230C dysponuje maks. udźwigiem 7123 kg (wg ISO 7546), maks. siłą podnoszenia 21148 kg i siłą zrywającą 205 kN. Ten model napędzany jest silnikiem o mocy maks. 255 KM.

Volvo L150G, L180G i L220G
W skrócie, nowa generacja ładowarek Volvo oferuje wyższe siły, spełnia wyśrubowane normy emisji spalin, wyższy komfort pracy operatora oraz niższe zużycie paliwa.


Odchylana do tyłu osłona w ładowarce L220G ułatwia obsługę serwisową
Fot. Volvo

Surowe normy emisji spalin Stage IIIB/Tier IV, w nowej serii ładowarek kołowych Volvo – L150G, L180G i L220G, udało się spełnić dzięki zastosowaniu silników zawierających nowoczesne rozwiązania technologiczne. Wiązało się to z koniecznością przeprojektowania tyłu pojazdu, a jednocześnie umożliwiło zaoferowanie takich funkcji, jak OptiShift w standardzie. System OptiShift, łączący w sobie nowy zmiennik momentu obrotowego z funkcją Lock–up (100% momentu obrotowego silnika jest przenoszony do skrzyni biegów z pominięciem strat w zmienniku) oraz opatentowany przez Volvo system Reverse by Braking (hamowanie przy użyciu hamulców głównych maszyny przy zmianie kierunku jazdy), daje oszczędności paliwa w cyklach załadunku i przewozu, a jednocześnie zmniejsza obciążenie przemiennika, przekładni biegów i układu napędowego. Poprawiono także moc i moment obrotowy, dzięki czemu silnik stał się bardziej elastyczny.


Ładowarka Volvo L220G
Fot. Volvo

W porównaniu do poprzedniej serii (F) podniesiono także ciśnienie hydrauliczne, co umożliwiło zwiększenie siły udźwigu i odspajania w całej linii produktów. Wyposażenie standardowe obejmuje teraz też sterowanie elektrohydrauliczne, pozwalające operatorom na bezpieczne i łatwe dostosowywanie funkcji wysięgnika i łyżki z wnętrza kabiny, a nie, jak dawniej, z zewnątrz. Wystarczy wcisnąć guzik i lekko dotknąć dźwigni dłonią, aby ustawić wysięgnik i łyżkę w dowolnym położeniu i pod dowolnym kątem. Przykład: funkcja powrót do kopania (Return-to-Dig) pozwala ustawić wysięgnik na zaplanowanej wysokości od poziomu ziemi z kabiny, dzięki czemu operator może się skoncentrować na innych aspektach ruchu maszyny.

Kabina Volvo Care Cab jest przestronna: oferuje mnóstwo miejsca na nogi, stopy, a także rzeczy osobiste operatora. Spełnia normy dotyczące konstrukcji ROPS/FOPS. Wydajny układ klimatyzacji Volvo utrzymuje odpowiednią temperaturę we wnętrzu, niezależnie od warunków atmosferycznych; szerokie szyby i wąskie słupki kabiny zapewniają doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach.

Ochrona środowiska to problem, który dotyczy wszystkich. Jest także nieodłączną cechą maszyn Volvo. Wszystkie maszyny nowej serii wyposażone są w aktywny filtr cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter) z funkcją regeneracji. Wbudowano w niego katalizator utleniający i palnik dopalający. Filtr wychwytuje i gromadzi cząstki stałe zwarte w spalinach, a następnie okresowo dopala je, zapewniając redukcję emisji węglowodorów/sadzy. Proces ten nie powoduje zakłóceń w działaniu ani pogorszenia osiągów silnika.

Ulepszenia w stosunku do poprzedniej wersji, obejmują także otwieraną do tyłu pokrywę silnika, która daje lepszy dostęp serwisowy, widoczność i ułatwia wykonywanie obsługi. Scentralizowane filtry oleju i paliwa ułatwiają serwisowanie, a chłodzenie obudowy turbosprężarki cieczą chłodzącą znacznie wydłuża życie tego podzespołu.

Źródło: Forum Budowlane, nr 9 (184) 2011
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: