Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Ładowarki kołowe

Ocena: 4.9
4546
Ładowarki kołowe to druga obok koparek gąsienicowych najczęściej używana przez firmy budowlane grupa maszyn. Można śmiało wysunąć tezę, że stosowane w takim tandemie zyskują obecnie coraz większą popularność. A oto co mają do zaproponowania wybrani producenci ładowarek kołowych.

Największa w programie produkcyjnym Case ładowarka 1221E
Fot. Case

Największa w rodzinie
Case oferuje obecnie dziesięć modeli ładowarek kołowych o ciężarze własnym w zakresie od 4,5 do 31 t. Są to modele: 21E, 121E, 221E, 321E, 521E, 621E, 721E, 821E, 921E oraz 1221E.

Największą ładowarką jest ostatni z wymienionych modeli. Maszynę 1221E o masie eksploatacyjnej wynoszącej 31 t, można wyposażyć w łyżki o pojemności od 4,8 do nawet 7 m3. Spełnia to w zupełności potrzeby użytkowników eksploatujących duże ładowarki w kopalniach surowców skalnych, kopalniach odkrywkowych, czy kamieniołomach. Maszyna sprawdza się wszędzie tam, gdzie stawiane są szczególne wymagania co do wydajności i ekonomiki eksploatacji.

Na ekonomikę eksploatacji ładowarki 1221E decydujący wpływ ma sześciocylindrowy, wysokoprężny silnik Cummins-QSM11. Turbodoładowana jednostka napędowa spełnia normę Tier III w zakresie dopuszczalnej emisji spalin. Silnik rozwija moc 365 KM osiągając maksymalny moment obrotowy 1674 Nm przy 1400 obr./min. W maszynie zastosowano elektronicznie sterowaną przekładnię z czterema biegami do przodu i trzema do tyłu. Przekładnia może pracować w dwóch trybach: automatycznym i manualnym. Standardowo oba mosty napędzanej na cztery koła ładowarki wyposażone są w blokadę mechanizmów różnicowych. Kolejnym ważnym elementem konstrukcyjnym ładowarki jest przestronna, wykonana w standardzie ROPS kabina zapewniająca wysoki komfort i bezpieczeństwo pracy operatora. Konstruktorzy zadbali, żeby ładowarka o tak dużej masie własnej wyposażona została w odpowiedni układ hamulcowy. Hydrauliczny hamulec tarczowy działa na cztery koła. W ładowarce 1221E zastosowano mokre tarcze hamulcowe na wszystkich kołach wraz z działającym niezależnie na każde z kół układem podtrzymania ciśnienia.

Opcjonalnie kabinę wyposażyć można w podgrzewany, amortyzowany pneumatycznie fotel operatora, układ klimatyzacji i wydajne ogrzewanie, odtwarzacz CD, oświetlenie przedniej i tylnej części kabiny, podwójny pedał hamulca, system Ride Control zapobiegający galopowaniu maszyny oraz układy zapamiętywania najczęściej wykorzystywanych parametrów pracy ładowarki.

Ładowarki Case dostępne są w firmie 3W Maszyny Budowlane Sp. z o.o. Zapewnia ona także fachową obsługę serwisową w okresie gwarancyjnym i pogwarancyjnym, oraz niezbędne części zamienne.

Liczy się także osprzęt
Wybór ładowarek kołowych CAT jest naprawdę duży. Dostępne są w podziale na grupy, zależnie od parametrów technicznych: ładowarki kompaktowe, małe, średnie i duże. W 2007 roku wprowadzone zostały modele IT62H, 992K oraz 993K, natomiast w 2008 roku maszyny IT38H oraz 938H.


Ładowarka CAT 938H
Fot. CAT

Ładowarki Caterpillar wyróżnia przestronna kabina z klejonymi szybami. Kształt ramy wysięgnika i mocowanie przewodów hydraulicznych dają operatorowi bardzo dobry widok na łyżkę i otoczenie maszyny. Kształt nadwozia zapewnia z kolei dobrą widoczność do tyłu; dodatkowo można zamówić kamerę cofania. Sterowanie jest elektrohydrauliczne, odbywa się za pomocą dźwigni przesuwanych palcami lub za pomocą joysticków. Fotel operatora z regulowanymi podłokietnikami i zagłówkiem posiada amortyzację pneumatyczną.

Sterowanie maszyną ułatwia Command Control Steering – układ kierowniczy o zakresie ruchów 70°. W maszynie działa system automatycznego wyczuwania obciążenia podczas pracy. Łyżka jest automatyczne pozycjonowana. Ładowarki Caterpillar wyposażone są w system automatycznego kopania Auto-Dig.

Inne nowatorskie rozwiązania techniczne, poprawiające wartości robocze, to układ amortyzacji łyżki Ride-Control, centrum pomiaru ciśnień w układzie hydraulicznym, podwójny filtr paliwa, podwójny filtr powietrza, elektryczna pompa paliwa napełniania wstępnego, filtr powietrza przeznaczony do pracy w otoczeniu o bardzo wysokim zapyleniu. Ładowarki mają system centralnego smarowania a ponadto m.in. system rozruchu przy niskich temperaturach (wtrysk eteru oraz elektryczne podgrzewanie płynu chłodzącego), układ antypoślizgowy przedniego i tylnego mostu.

Wśród osprzętu dodatkowego na uwagę zasługują takie rozwiązania, jak szybkozłącze hydrauliczne, dodatkowe sekcje hydrauliczne, równoległe podnoszenie (w modelach IT38 i IT62H). Ładowarki kompaktowe można doposażyć w łyżki, świder, lemiesz, frezarkę, widły, zamiatarkę, chwytaki, płytę zagęszczającą, glebogryzarkę, piłę do kopania liniowego. Małe ładowarki współpracują dodatkowo z łyżkami, widłami, zamiatarką czy żurawiem. W grupie ładowarek średnich i dużych klient ma do dyspozycji duży wybór łyżek, chwytaki, żuraw, osprzęt do kamieniołomów, zrywak, zgarniak, widły oraz specjalne łyżki do bloków skalnych. Istotny z punktu widzenia użytkownika jest fakt, że w trakcie pracy maszyny działa system kontroli i monitoringu stanu technicznego i lokalizacji maszyny.

Wyłącznym dystrybutorem maszyn budowlanych marki Caterpillar w Polsce jest Bergerat Monnoyeur Sp. z o.o.

Rodzime konstrukcje
Jedynym polskim producentem ładowarek kołowych jest Huta Stalowa Wola. Firma proponuje kolejne unowocześnione wersje ładowarek – 534E (moc silnika 227 KM, pojemność łyżki 3,4 m3, masa eksploatacyjna 20828 kg), 555C Extra i 560E Extra (moc silnika 427 KM, pojemność łyżki 5,35–11,5 m3, masa eksploatacyjna 42170 kg). Pod względem zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych maszyny te są do siebie podobne, poniżej więc skupiamy się na modelu 555C Extra.


Ładowarka rodzimej konstrukcji – HSW 555C Extra
Fot. HSW

Ładowarka kołowa 555C Extra (masa eksploatacyjna 29002 kg), napędzana jest 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Cummins QSM11 z turbodoładowaniem o mocy brutto 335 KM (wg SAE J1995) i pojemności 10,8 l z dwustopniowym filtrem powietrza typu suchego. Silnik spełnia normy poziomu emisji spalin wg EU Stage IIIA i EPA Tier 3.

W maszynie zastosowano elektrycznie sterowaną skrzynię biegów typu Power Shift, przełączaną pod obciążeniem z 4 biegami do przodu i do tyłu. Maksymalna prędkość jazdy, uzyskiwana na czwartym biegu, wynosi 35 km/h. Ładowarka ma napęd na cztery koła. Mechanizm różnicowy typu proporcjonalnego zapewnia doskonałą trakcję przy pracy w trudnych warunkach terenowych oraz redukcję zużycia opon. Kąt skrętu 40° umożliwia wykonywanie manewrów nawet na ograniczonej przestrzeni. Tylny most napędowy mocowany jest wahliwie, posiada kąt wahania 30°.

Bezobsługowe, mokre hamulce tarczowe z wymuszonym chłodzeniem oleju, dzięki swej odporności na ścieranie wyróżniają się długim okresem eksploatacji. Maszyna wyposażona jest w hydrostatyczny układ sterowania i kolumnę kierowniczą regulowaną w dwóch płaszczyznach.

Hydrauliczne sterowanie łyżką ładowarkową za pomocą joysticków pozwala na precyzyjną i wygodną pracę podczas eksploatacji maszyny. Wysięgnik ładowarkowy typu „Z” powoduje zwiększenie siły wyrywającej i poprawia wydajność kopania. Automatyczny ogranicznik podnoszenia wysięgnika i automatyczne poziomowanie łyżki skracają czas cykli roboczych. Łyżki charakteryzują się znakomitą zdolnością nabierania i utrzymania urobku, co zapewnia każdorazowo pracę z pełnym ładunkiem. Maksymalna siła wyrywająca w przypadku standardowego wysięgnika wynosi 285,6 kN (dla łyżki z zębami o pojemności 4,2 m3).

W ładowarce zastosowano optymalny system rozmieszczenia świateł używanych podczas jazdy i pracy maszyny oraz dodatkowe światła montowane w przedniej części ładowarki dla lepszego oświetlenia pola pracy. Możliwość serwisowania z poziomu ziemi i zestaw wzierników kontrolnych olejów, paliwa i chłodziwa pozwalają na sprawną bieżącą obsługę serwisowo-kontrolną.

Wydajne i ekonomiczne
Firma HKL Baumaschinen, w przedziale wagowym 11–23 t, ma w swojej ofercie pięć modeli ładowarek marki New Holland, oznaczonych symbolami: W110B, W130B, W170B, W190B, W270B. Ciężar roboczy maszyn wynosi odpowiednio 10,90; 13,20; 14,84; 17,60 i 23,17 t. Do napędu wykorzystywane są silniki o mocy od 109 do 239 kW. Maksymalna pojemność łyżek wynosi, w zależności od modelu, od 2 do 10 m3.


Ładowarka New Holland W270B pracująca w PBDiM Kobylarnia
Fot. New Holland

Podstawowym typem wysięgu roboczego w ładowarkach jest „Z-bar”, jednakże maszyny W110–W170 mogą zostać wyposażone w kinematykę typu „Tool carier” (ramiona równoległe). W przypadku W130-W270 mogą to być również ramiona typu „Long Reach” (przedłużony zasięg). W ofercie są także specjalne aplikacje maszyn w wersji „waste” (na wysypiska śmieci).

W najbliższym czasie New Holland wprowadzi na rynek dwa nowe modele maszyn z łyżkami 4 i 5 m3.
Maszyny New Holland cechuje wysoka wydajność dzięki optymalnie dobranej łyżce oraz wysokim siłom zrywającym. Wysoka wartość udźwigu wywracającego przy pełnym skręcie sprawia, że są bardzo stabilne. Dzięki możliwości wyboru czterech trybów pracy (maksymalny, standard, ekonomiczny, automatyczny), ładowarki cechuje niskie spalanie w każdych warunkach pracy.

Zastosowanie inteligentnego układu chłodzenia typu cool box z termostatycznie sterowanym wentylatorem zapewnia optymalną temperaturę czynników roboczych, redukcję hałasu oraz mniejsze zużycie paliwa.

Nowa technologia
Firma Volvo oferuje obecnie dziesięć modeli ładowarek kołowych, o masie roboczej od 11 do 56 t. Nowością, jaka w ostatnim czasie trafiła do ładowarek jest układ Optishift.


Ładowarka kołowa Volvo L150F wyposażona w nową technologię Optishift
Fot. Volvo

Układ Optishift to połączenie dwóch nowych rozwiązań: nowego zmiennika momentu wyposażonego w funkcję Lock-Up wraz z kierownicą zamontowaną na sprzęgle jednokierunkowym oraz funkcja RBB (Reverse by Braking).

Sprzęgło Lock-Up służy do bezpośredniego połączenia silnika z wałkiem wejściowym skrzyni biegów z pominięciem strat w zmienniku momentu.

Funkcja RBB to opatentowany przez Volvo system automatycznego załączania hamulców ładowarki podczas zmiany kierunku jazdy – w przeciwieństwie do obecnie stosowanych rozwiązań, w których funkcję wyhamowania maszyny przejmuje zmiennik momentu. Rozwiązanie doskonale sprawdza się przy krótkich cyklach załadowczych, gdzie operator często zmienia kierunek jazdy, nie musi w tym przypadku używać pedału hamulca.

Reverse by Braking pozwala uniknąć dużych obciążeń zmiennika momentu i układu napędowego, daje znacznie płynniejszą zmianę kierunku jazdy oraz pozwala zaoszczędzić paliwo.

Funkcja Lock-Up ma duże znaczenie przy odwożeniu materiału na dłuższych dystansach. Kiedy zostaje załączone sprzęgło Lock-Up cała moc silnika jest przekazana do układu napędowego, aby ładowarka mogła być maksymalnie wykorzystana do transportu materiału. Wynikiem takiego rozwiązania jest zdecydowana poprawa przyspieszenia, delikatniejsza zmiana biegów, znaczny spadek zużycia paliwa i poprawa zdolności pokonywania wzniesień.

Nowa technologia Optishift daje znaczną poprawę parametrów przy każdym rodzaju prac wykonywanych ładowarką. Została wprowadzona na wszystkich rynkach w ładowarkach kołowych Volvo L150F, L180F i L220F.

Źródło: Forum Budowlane, nr 10 (173) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -