Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Ładowarki Doosan zgodne z normą Stage IV

Ocena: 0
1351

Zastępując modele DL450-3 i DL550-3, nowe ładowarki kołowe Doosan serii DL-5 zgodne z normą Stage IV, wyznaczają standardy w zakresie produktywności, oszczędności paliwa i wygody operatora. Ładowarki DL450-5 i DL550-5, bo o nich mowa w poniższym artykule, zostały zaprojektowane z myślą o różnorodnych potrzebach związanych z przenoszeniem materiału.

Ładowarka kołowa Doosan DL450-5. Hydrauliczny układ wykrywania obciążenia minimalizuje straty w obwodzie hydraulicznym podczas przewożenia materiału z dużą prędkością
Fot. Doosan

Dodatkowa oszczędność paliwa
W ładowarkach DL450-5 i DL550-5 wykorzystany został 6-cylindrowy, wysokoprężny silnik Scania DC13 zapewniający moc odpowiednio 257 kW (354 KM) i 283 kW (380 KM) przy 1800 obr./min. Wysoki moment przy niskiej prędkości obrotowej pozwala zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 10% i sprawia, że maszyna reaguje błyskawicznie na polecenia operatora. Silnik Scania DC13 spełnia wymogi normy Stage IV bez konieczności użycia filtra cząstek stałych (DPF), co uzyskano stosując system recyrkulacji spalin (EGR) i selektywną redukcję katalityczną (SCR).

W obu modelach aktywacja automatycznej redukcji obrotów silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa poprzez obniżenie obrotów biegu jałowego z 950 do 750 obr./min, kiedy operator przez ponad 10 sekund nie porusza kierownicą, ramieniem ani łyżką (rozwiązanie idealnie sprawdza się wszędzie tam, gdzie konieczne jest długie oczekiwanie, np. podczas załadunku ciężarówek). Wszystkie ładowarki DL-5 wyposażone są w funkcję automatycznego wyłączania silnika, która powoduje wyłączenie maszyny po określonym czasie bezczynności (zakres 3–60 minut, ustawienie wprowadzane przez operatora na panelu sterowania).

Oprócz silnika DC13 zgodnego z normą Stage IV, ładowarki DL450-5 i DL550-5 o unikalnej stylistyce wspólnej dla wszystkich nowych maszyn serii DL-5 zgodnych ze Stage IV mają nową, wygodną kabinę. Nowa kabina to dowód na to, że przy projektowaniu maszyn dla firmy Doosan liczy się przede wszystkim wygoda operatora. Oprócz dużego prześwitu nad głową oraz niezwykle wygodnego, podgrzewanego i amortyzowanego fotela Grammer z możliwością pełnej regulacji, kabina modeli serii DL-5 wyposażona została w kolumnę kierownicy o ulepszonej konstrukcji, która pozwala uzyskać więcej miejsca na nogi. Operator może także dostosować położenie kierownicy, regulując jej wysokość i kąt nachylenia.

Do przeniesienia napędu w maszynach zastosowano nową 5-biegową skrzynię ZF. Ładowarki wyposażone są w system blokady momentu obrotowego, który – po aktywowaniu – uruchamiany jest automatycznie. Blokada zapewnia bezpośrednie przeniesienie napędu pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, gwarantując brak strat momentu obrotowego od biegu 2. do 5. Dzięki temu system blokady jest bardziej skuteczny i zwiększa przyspieszenie (o 10%) podczas jazdy po płaskim podłożu oraz na wzniesieniach (do 20%). Oprócz tego pozwala zmniejszyć zużycie paliwa podczas codziennych prac nawet o 15%. Jest to usprawnienie w stosunku do wielu układów napędowych stosowanych w innych maszynach, gdzie system blokady można aktywować tylko na najwyższym biegu.

System inteligentnego wyłączania sprzęgła (ICCO) umożliwia odcięcie wyjściowego momentu napędu na podstawie kąta pedału hamulca, zapobiegając niepotrzebnym stratom mocy podczas hamowania, co z kolei zmniejsza zużycie hamulców, ilość wytwarzanego ciepła oraz wydłuża okres między wymianami oleju i zapewnia oszczędność paliwa.

Mechanizm różnicowy ZF typu II z hydrauliczną blokadą (HDL) stanowi dodatkowe zabezpieczenie elementów układu napędowego, m.in. poprzez zmniejszenie zużycia opon, i gdy jest to wymagane zapewnia maksymalną siłę pociągową, przyczyniając się do dalszej redukcji zużycia paliwa. System automatycznego ograniczenia poślizgu zapewnia maksymalną siłę pociągową i łatwość jazdy na miękkim i błotnistym podłożu bez konieczności używania ręcznej blokady mechanizmu różnicowego. W przypadku modelu DL450-5 system ten jest dostępny wyłącznie jako opcja.

Dostępny również jako wyposażenie opcjonalne modeli DL450-5 i DL550-5, umieszczony na osi przedniej i tylnej układ chłodzenia oleju stanowi nową funkcję, odpowiadającą za skuteczniejsze chłodzenie oleju do osi napędowych w wymagających zastosowaniach.

Ładowarka kołowa Doosan DL550-5. Dzięki dłuższemu ramieniu w maszynach serii DL-5 możliwe jest zwiększenie wysokości zrzutu
Fot. Doosan

Hydrauliczny układ wykrywania obciążenia
Wszystkie duże ładowarki kołowe Doosan nowej generacji mają hydrauliczny układ wykrywania obciążenia, w którym osiowa pompa tłokowa o zmiennej pojemności reguluje przepływ, dostosowując jego wielkość do danej pracy. Układ zapewnia również lepszą siłę trakcyjną podczas ładowania, w wielu sytuacjach do sterowania łyżką wymagana jest bowiem mniejsza siła. Oprócz tego hydrauliczny układ wykrywania obciążenia minimalizuje straty w obwodzie hydraulicznym podczas przewożenia materiału, gdy maszyna zazwyczaj porusza się z dużą prędkością – jest to funkcja niezbędna w ładowarkach kołowych.

W odpowiedzi na uwagi użytkowników układ wykrywania obciążenia opracowano w sposób nadający łyżce priorytet, gdy wysięgnik i łyżka pracują jednocześnie, a dostępna siła jest ograniczona.

Układ sterowania za pomocą dżojstika ułatwia obsługę kilku ruchów jednocześnie. W wyposażeniu opcjonalnym dostępne są trzy sterowane dotykowo dźwignie, dzięki którym praca przebiega sprawnie i niemal bez wysiłku. W obu układach wykorzystywane jest sterowanie elektrohydrauliczne.

Nowe maszyny wyposażone są w dostępną w standardzie funkcję wypychania wysięgnika, która sprawdza się podczas pracy w zamkniętych obszarach lub podczas wykonywania powtarzających się czynności w określonych warunkach roboczych (np. gdy wymagana jest określona wysokość wysypu). Ten sam system wykorzystywany jest do automatycznego umieszczania łyżki w ustawieniu powrotu do pozycji roboczej.

Układ odłączania obciążenia (LIS), zwany często układem kontroli jazdy pozwala operatorowi sprawniej prowadzić ładowarkę po trudnym terenie i ułatwia jazdę z wyższą prędkością. Do wynikających z tego korzyści należą skrócone czasy cykli i większa oszczędność paliwa podczas załadunku i przenoszenia. Układ LIS przyczynia się także do wydłużenia okresu eksploatacji ramy i maszyny.

Nowe ładowarki mają również „trzecią funkcję”, która umożliwia sterowanie osprzętem za pomocą układu hydraulicznego, zwiększając tym samym zakres ich zastosowań. Przepustowość zaworu trzeciej funkcji została znacznie zwiększona i wynosi 250 l/min w porównaniu ze 120 l/min w poprzedniej serii DL-3.

Łatwa konserwacja i serwis
Układ wydechowy i oczyszczania spalin znajdują się po lewej stronie maszyny, a podzespoły poddawane konserwacji – po prawej. Wszystkie codzienne kontrole głównych wskaźników można szybko i bezpiecznie przeprowadzić z poziomu podłoża. Dostępny w standardzie automatyczny układ smarowania marki Doosan dodatkowo skraca czas pracy i zwiększa jej komfort.

Układ chłodzenia oddzielony jest od komory silnika, aby zapobiec przedostawaniu się ciepłego powietrza i pyłu oraz umożliwić lepszą kontrolę doprowadzania powietrza. Napędzany przez układ hydrauliczny i sterowany za pomocą jednostki ECU wentylator chłodnicy z funkcją automatycznej zmiany kierunku obrotów dostępny jest w standardzie. Zmiany kierunku obrotów wentylatora w celu oczyszczania chłodnicy można dokonać ręcznie z kabiny bez konieczności wyłączania silnika. Okresy zmian (od 30 minut do 2 godzin) operator może określić w menu.

Konstrukcja przedniej części ładowarek została wzmocniona, dzięki czemu jest bardziej wytrzymała. Układ Z-bar umożliwia podnoszenie ciężkich ładunków przy mniejszej liczbie ruchomych części. Konstrukcja poprawia również stabilizację ładowarki, pozwala na szybkie ruchy łyżki i przez cały czas utrzymuje ją pod odpowiednim kątem. Wszystkie maszyny serii DL-5 zostały przygotowane do wysokiego podnoszenia – dzięki dłuższemu ramieniu możliwe jest zwiększenie wysokości zrzutu.

W nowych ładowarkach Doosan codzienna kontrola i serwis odbywają się z poziomu podłoża. Liczne poręcze zapewniają bezpieczeństwo podczas obsługi
Fot. Doosan


Podobnie jak w przypadku poprzedniej serii DL-3, większość wymienionych funkcji serii DL-5 dostępna jest w standardzie. Odróżnia to maszyny Doosan od innych dostępnych na rynku marek, gdzie takie funkcje, z których wiele ma na celu optymalizację zużycia paliwa, stanowią wyposażenie opcjonalne. Standardowym wyposażeniem fabrycznym maszyn serii DL-5, w tym modeli DL450-5 i DL550-5 jest również bezprzewodowy system CoreTMS. Jest to rozwiązanie do zarządzania flotą i zasobami przez sieć, niezwykle przydatne w przypadku sprawowania kontroli nad wydajnością i bezpieczeństwem pracy maszyn, podkreślające znaczenie konserwacji zapobiegawczej.

Źródło: Forum Budowlane, nr 5 (228) 2015

 

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: