Strona główna | Techniki i technologieKoparkoładowarki - maszyny uniwersalne

Koparkoładowarki - maszyny uniwersalne

Koparkoładowarki są bardzo popularne na polskich placach budów. Cenione są przez przedsiębiorców głównie ze względu na swoją uniwersalność, którą można zwiększyć stosując osprzęt dodatkowy. Poniżej prezentujemy koparkoładowarki pięciu wybranych producentów.

Tak prezentuje się koparkoładowarka Case 695 SR z zewnątrz...
Fot. Case


Case - seria 3
Case oferuje trzy modele koparkoładowarek serii 3: 580 Super R, 590 Super R i 695 Super R.

Model Case 580 Super R wyposażony jest w wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem o mocy 72 kW
(97 KM), natomiast modele 590 Super R i 695 Super R wyposażone są w silniki o mocy 82 kW (110 KM). Hydraulika w koparkoładowarkach Case zasilana jest przez układ dwóch pomp zębatych z systemem Load Sensing. System ten umożliwia operatorowi wykonywanie wszystkich funkcji osprzętu koparkowego i ładowarkowego z dużą płynnością i dokładnością. System wyczuwa obciążenie na poszczególnych sekcjach i reguluje w nich przepływ w zależności od zapotrzebowania, co zapewnia optymalną pracę z jednakowymi prędkościami bez względu na warunki pracy.

Modele 580 Super R i 590 Super R mogą być wyposażone w manualne skrzynie biegów typu Power Shuttle z możliwością zmiany biegów pod obciążeniem lub w skrzynie biegów typu Power Shift z możliwością ręcznej zmiany biegów. Natomiast w modelu 695 Super R zastosowano skrzynię automatyczną typu Power Shift również z możliwością ręcznej zmiany biegów.

We wszystkich modelach występuje możliwość włączenia napędu na cztery koła oraz blokada mechanizmu różnicowego w tylnym moście. W modelu 580 Super R i 590 Su-
per R jest to blokada stuprocentowa, natomiast w modelu 695 Super R zastosowano blokadę mostu typu LSD (Limited Slip Differential). Model 695 Super R jest wyposażony w 3 systemy skrętu kół: skrętne tylko przednie koła, skrętne obie osie oraz tryb „krab” – obie osie skrętne w tym samym kierunku. Zapewnia to lepsze wykorzystanie maszyny w każdych warunkach.


...a tak wnętrze kabiny operatora
Fot. Case


Na osprzęt ładowarkowy składa się łyżka ładowarkowa otwierana z widłami do palet o pojemności 1 m3 dla modeli 580 Super R i 590 Super R, i pojemności 1,2 m3 dla koparkoładowarki 695 Super R Seria 3. Osprzęt ładowarkowy posiada system powrotu do pozycji kopania i autopoziomowanie łyżki. Wszystkie te systemy ułatwiają pracę operatora i skracają czas poszczególnych cykli pracy. Maszyny zostały wyposażone w system Ride Control, zapewniający stabilizację łyżki ładowarkowej. Dzięki niemu w trakcie przejazdów maszyna nie wpada w tak zwany galop (kołysanie). Osprzęt ładowarkowy sterowany jest za pomocą jednej dźwigni, z możliwością płynnej regulacji zamykania i otwierania szczęki łyżki. Wysięgnik koparkowy w modelach Case jest elementem spawanym typu skrzynkowego. Rozwiązanie to pozwala połączyć wytrzymałość i sztywność z niską wagą. Wszystkie siłowniki są zamontowane w jednej linii, co zwiększa siłę na osprzęcie koparkowym i wydłuża żywotność poszczególnych elementów. Osprzęt koparkowy wyposażony jest w ramię teleskopowe oraz szybkozłącze typu Case, a na życzenie klienta w instalację hydrauliczną pod młot hydrauliczny czy też inne urządzenie montowane na wysięgniku koparki wymagające zasilania hydraulicznego. W opcji może być również zamontowany układ hydraulicznego przesuwu bocznego osprzętu koparkowego. Koparkoładowarki serii 3 posiadają szerokie stabilizatory, dające stabilność nawet podczas kopania z boku maszyny.

Wszystkie koparkoładowarki charakteryzuje wysoka wydajność i wysoki komfort pracy operatora. Operator w maszynach Case ma zapewnioną dobrą widoczność dzięki kształtowi nadwozia i dużym przeszkleniom w kabinie, co w efekcie zwiększa precyzję i bezpieczeństwo pracy. Tylna szyba otwiera się całkowicie do góry nad głowę operatora, zapewniając doskonałą widoczność obszaru roboczego. Boczne szyby są płaskie, łatwe do wymiany i w całości otwierane. Główny panel sterujący znajduje się po prawej stronie operatora, co jest dla niego wygodne. Kabiny spełniają normy typu ROPS/FOPS i zapewniają niski poziom hałasu wewnętrznego oraz wyposażone są w bardzo wydajny układ ogrzewania. Klimatyzacja do koparkoładowarek Case dostępna jest w opcji. Pojedyncza wychylna maska silnika zapewnia dostęp do punktów serwisowych z poziomu ziemi. Zatrzask maski silnika znajduje się wewnątrz kabiny, co zapobiega jej nagłemu otwarciu.


Dystrybutorem maszyn Case w Polsce jest firma Intrac Polska z siedzibą w podwarszawskiej Wolicy. Zapewnia ona serwis gwarancyjny i pogwarancyjny oraz zaopatrzenie w części zamienne, i materiały eksploatacyjne na terenie całej Polski.

Polska koparkoładowarka HSW 9.50
Od prawie dziesięciu lat Huta Stalowa Wola S.A. produkuje koparkoładowarkę oznaczoną symbolem 9.50. W Biurze Rozwoju, Konstrukcji i Badań HSW S.A. powadzone są ciągłe prace, których celem jest optymalne dostosowanie maszyny do potrzeb użytkowników. Efektem tych prac jest najnowsza wersja modelu 9.50, która w 2009 roku znalazła się w ofercie firmy.


Nowy pulpit ze wskaźnikami i przełącznikami

Maszyna ta wyposażona została w nowoczesną kabinę, której kształt, gabaryty oraz duża powierzchnia przeszklona zapewniają komfort pracy operatora. Tylna szyba kabiny podnoszona jest pod podsufitkę przy pomocy sprężyn gazowych. Dzięki temu widoczność podczas pracy osprzętem koparkowym jest znacznie lepsza. Widoczność pola pracy znacznie poprawia też boczne usytuowanie rury wydechowej. Tylna szyba boczna po otwarciu tworzy jedną płaszczyznę z drzwiami kabiny, co chroni ją przed uszkodzeniami podczas przejazdów i pracy oraz zapewnia lepszą wentylację kabiny.


Korzystniejsze prowadzenie przewodów hydraulicznych od układu koparkowego do rozdzielacza
Fot. HSW


Maszyna posiada nowoczesną dźwignię sterowania jazdą, która obsługuje wszystkie funkcje układu jazdy. Nowy pulpit wskaźników i przełączników wyróżnia się przejrzystością i ergonomicznością. Uchylna pokrywa silnika i zdejmowane osłony boczne usprawniają bieżącą eksploatację maszyny oraz poprawiają dostęp do punktów serwisowych.


W 2009 roku w ofercie HSW znalazła się najnowsza wersja koparkoładowarki 9.50
Fot. HSW


Cylindry obrotu wysięgnika usytuowane zostały w jednej płaszczyźnie, zapewniając tym samym korzystniejsze przeprowadzenie przewodów hydraulicznych od układu koparkowego do rozdzielacza. W maszynie zastosowano również nowe rozwiązanie blokady wysięgnika koparkowego, umożliwiające zablokowanie układu bez konieczności opuszczania kabiny przez operatora.

Zastosowany w nowym modelu 9.50 silnik ma moc 99 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy 398 Nm przy 1300 obr./min. Skrzynia biegów typu Power Shift umożliwia przełączanie na automatyczny tryb pracy. Maszyna ma 4 biegi do przodu i 3 biegi do tyłu, osiąga maksymalną prędkość 38,5 km/h.


Koparkoładowarka HSW 9.50 dostępna jest z dwoma rodzajami hydrauliki – z pompą zębatą lub z pompą wielotłoczkową.

Koparkoładowarki JCB
W ofercie dystrybutora maszyn JCB, firmy Interhandler, znajdują się cztery podstawowe modele koparkoładowarek JCB, oznaczone symbolami: 1CX, 2CX, 3CX i 4CX. Moc ich silników waha się między 50 a 100 KM, masa wynosi od 2,8 do ponad 8,5 t, a maks. głębokość kopania – od 2,55 do 5,97 m.

Najmniejsza z nich to koparkoładowarka 1CX. Dzięki niewielkiej szerokości (zaledwie 1,4 m) i zdolności obrotu wokół własnej osi pracować może praktycznie wszędzie. Nisko umiejscowiony środek ciężkości zapewnia polepszoną stabilność i większe bezpieczeństwo pracy operatora. Maszyna 1CX zapewnia możliwość pełnego przesuwu bocznego ramienia koparkowego przy zasięgu ponad 3,38 m. Posiada w pełni uniwersalne szybkozłącze, które umożliwia szybkie podłączenie osprzętu.

Pozostałe modele są już większe. Maszyna 2CX napędzana jest silnikiem o mocy 79 KM. Wyposażona jest w układ napędowy typu Syncro Shuttle z kontrolą przełożenia typu Power Shuttle. Osiąga maks. prędkość 34,2 km/h (4. bieg). Rama kabiny odpowiada normom ROPS i FOPS. Cechy kabiny to regulowany fotel, obniżony poziom hałasu, tylne okno z możliwością otworzenia, panel kontrolny z pokrywą zamontowany z prawej strony.

Układ hamulcowy stanowi samoregulująca, wielotarczowa konstrukcja montowana wewnątrz mostu i zanurzona w oleju w celu zminimalizowania kosztów obsługi oraz wydłużenia żywotności. Automatyczna kompensacja zapewnia bezpośrednie hamowanie.


O przydatności maszyny świadczy także możliwość podłączenia narzędzi dodatkowych. Na zdjęciu koparkoładowarka JCB 2CX z instalacją hydrauliczną dla młota ręcznego

Fot. JCB


Otwarty centralny system hydrauliczny wykorzystuje podwójną pompę zębatą o dużym przepływie oraz hydrauliczną kontrolę prędkości (HSC) z zaworem modulacji mocy, automatycznie dostosowując moc hydrauliczną do warunków kopania dla osiągnięcia dodatkowej wydajności i mocy.

Maszyny 3CX i 4CX są odpowiednio większe. Wyposażone są w przekładnię Power Shift zaprojektowaną przez JCB. Funkcja Torque Lock zapewnia oszczędność paliwa podczas szybkiej jazdy maszyny, która może poruszać się po drogach z prędkością do
40 km/h. Opcja sterowania wszystkimi kołami zapewnia dobre własności jezdne. Wysoki moment obrotowy podnosi parametry robocze podczas pracy na pochyłościach. Cztery jednakowe koła i w opcji kilka trybów sterowania zwiększają łatwość manewrowania w miejscu pracy. Maszyny posiadają układ amortyzacji łyżki (SRS), który polepsza komfort pracy operatora i poprawia zachowanie się ładunku podczas wykonywania prac ładowarkowych oraz podczas przewożenia ładunku.

Szybkozłącza, dodatkowy obwód hydrauliczny (w opcji), zintegrowane widły do palet (w opcji) oraz olbrzymi asortyment osprzętu do obu maszyn zapewnia możliwość ich uniwersalnego zastosowania a wysuwane ramię powiększa zasięg maszyny o dodatkowe 1,2 m.


JCB proponuje także osprzęt w postaci młotów wyburzeniowych. Na zdjęciu JCB 3CX z młotem na ramieniu koparkowym
Fot. JCB


Producent podkreśla ergonomiczną konstrukcję kabiny, która posiada regulowaną kolumnę kierowniczą i siedzenie z amortyzacją pneumatyczną i podgrzewaniem w standardzie. Klimatyzacja kabiny dostępna jest w opcji. Operator ma bardzo dobrą widoczność na część ładowarkową i koparkową dzięki niskiej pokrywie silnika oraz jednoczęściowemu oknu tylnemu. Wśród zalet swoich koparkoładowarek producent wymienia również długie okresy między przeglądami i łatwość dostępu do podzespołów maszyny w połączeniu z najwyższą wartością odsprzedaży, które to cechy zapewniają w sumie niskie koszty całkowite i wysoką użyteczność maszyny. Natomiast konstrukcja silników JCB i blokada momentu ograniczają zużycie paliwa redukując jednocześnie koszty eksploatacji.


Manitou MLB 625 T EX
Koparkoładowarka Manitou MLB 625 T EX jest jedynym tego typu urządzeniem na świecie wyposażonym w teleskopowy układ ładowarkowy. Zastosowanie teleskopowego wysięgnika ładowarkowego umożliwia podniesienie łyżki ładowarkowej lub wideł na wysokość wyższą o ok. 2 m niż ma to miejsce w przypadku typowych koparkoładowarek. Powyższe rozwiązanie jest korzystne  zwłaszcza w przypadku budownictwa kubaturowego, gdzie za pomocą wysięgnika teleskopowego paletę z cegłą można dostarczyć bezpośrednio na wysokość pierwszego piętra. Kolejne zastosowanie wysięgnika teleskopowego to budownictwo drogowe. W tym przypadku dzięki możliwości wysunięcia wysięgnika na ok. 2,5 m do przodu możliwe jest postawienie palety z kostką brukową lub wykonanie podsypki pod kostkę nad ułożonym wcześniej krawężnikiem. Konieczność najechania przednimi kołami na krawężnik pojawiająca się często w przypadku typowych koparkoładowarek w większości przypadków powoduje jego uszkodzenie.


Manitou MLB 625 T EX z osprzętem w postaci wideł do palet
Fot. Manitou


Do standardowego wyposażenia maszyny należy szybkozłącze na wysięgniku ładowarkowym. Widły i łyżka ładowarkowa są mocowane osobno na zasadzie elementów wymiennych. Szybkozłącze ładowarkowe jest zunifikowane z innymi maszynami Manitou, dzięki czemu większość osprzętów z ładowarek teleskopowych pasuje również do koparkoładowarki Manitou. Osobno montowane widły zwiększają widoczność przy załadunku palet.

Koparkoładowarki teleskopowe Manitou napędzane są wolnoobrotowymi silnikami z zapłonem samoczynnym o zoptymalizowanej pod kątem zastosowania charakterystyce. Wyposażone są one w turbosprężarkę. Dzięki temu uzyskano bardzo dobre właściwości trakcyjne, a więc maksymalny moment obrotowy i moc maksymalną przy niskich prędkościach obrotowych silnika.


Teleskopowa koparkoładowarka Manitou MLB 625 T EX
Fot. Manitou


W maszynach zastosowano nowoczesny układ skrętu ze wspomaganiem hydraulicznym. Zwiększenie kąta skrętu kół przednich i tylnych oraz możliwość stosowania skrętu obu osi w tym samym kierunku (chód kraba) poprawiło zdolności manewrowe maszyn. Uzyskany dzięki temu zmniejszony promień skrętu umożliwia manewrowanie maszyną w ciasnej zabudowie i w trudnych warunkach terenowych.


Dystrybutorem maszyn Manitou w Polsce jest firma Intrac Polska z siedzibą w podwarszawskiej Wolicy. Zapewnia ona serwis gwarancyjny i pogwarancyjny oraz zaopatrzenie w części zamienne, i materiały eksploatacyjne na terenie Polski.

Volvo BL61 i BL71
Firma Volvo Maszyny Budowlane Polska proponuje m.in. koparkoładowarki oznaczone symbolami BL61 i BL71.

Volvo BL61 wyposażona jest w wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem o mocy 64 kW (86 KM), BL71 ma silnik o mocy 70 kW (94 KM). Oba modele wyposażone są w skrzynię biegów typu Power Shuttle, która posiada cztery w pełni synchronizowane biegi oraz układ elektrohydraulicznej zmiany kierunku jazdy z dźwignią na kolumnie kierownicznej. W modelu BL71 opcjonalnie montowana jest skrzynia biegów typu Power Shift.

Rama koparkoładowarek Volvo została zaprojektowana do długiej pracy w trudnych warunkach. Całość instalacji hydraulicznej, sworznie i śruby są zabezpieczone antykorozyjnie. Wszystkie elementy hydrauliczne posiadają uszczelnienia typu O-ring. Zatrzaskowe połączenia instalacji elektrycznej są zabezpieczone przed wpływem warunków atmosferycznych.

Wysięgnik koparkoładowarek Volvo posiada konstrukcję spawaną skrzynkową. Niewielka ilość podzespołów i mała liczba spawów zapewnia wysięgnikowi dużą wytrzymałość. Zastosowanie elementów odlewanych w mechanizmie przesuwu mocowania wysięgnika zapewnia stabilność w przesuwaniu i obrocie wysięgnika oraz wysoką wytrzymałość.


Volvo BL71 podczas typowych robót ziemnych
Fot. Volvo


Model BL71 potrafi kopać nawet do głębokości 5,87 m, przy sile skrawania na łyżce 59 kN. Ramię teleskopowe zwiększa zasięg i głębokość kopania. Wąski profil w kształcie litery S i obniżająca się ku przodowi pokrywa silnika zapewniają optymalną widoczność przy pracach koparkowych i załadunkowych. Dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas jazdy, wysięgnik jest wyposażony w hydrauliczną blokadę przed opadaniem oraz w dodatkowy sworzeń, umożliwiający zablokowanie wysięgnika koparkowego przed obrotem.

Skrzynkowe spawane ramiona ładowarkowe BL61, wzmocnione masywną, odporną na skręcanie belką, poruszane są przez tarciowo spawane siłowniki. Zastosowany w obu modelach układ hydrauliczny o stałym przepływie (system rozdziału przepływu oleju hydraulicznego Flow Sparing, który automatycznie utrzymuje ciśnienie i przepływ dla każdej funkcji hydraulicznej z osobna) i układ samopoziomowania łyżki ładowarkowej zapewniają skrócenie cyklu pracy. Łyżka ładowarkowa posiada pojedynczy siłownik obrotu zamontowany centralnie, co zapewnia lepszą widoczność i większą siłę odspajania.

Obie maszyny dostarczane są standardowo z wielofunkcyjną łyżką ładowarkową o pojemności 1 m3, umożliwiającą transport większej ilości materiału w każdym cyklu pracy. Jest ona wyposażona w przykręcane zęby i widły do palet.


Volvo BL61 wyposażona jest m.in. w BSS – Boom Suspension System
Fot. Volvo


Zgodnie z określeniem producenta koparkoładowarka Volvo jest na tyle uniwersalna, że z powodzeniem może zastąpić cały park maszynowy. Wystarczy wybrać jedno z mechanicznych lub hydraulicznych mocowań, które dzięki specjalnym szybkozłączom pozwalają zaoszczędzić czas na wymianę bogatego osprzętu roboczego. Można również zainstalować specjalny układ hydrauliczny do obsługi innych urządzeń, na przykład do młota hydraulicznego. To dlatego maszyny te posiadają takie opcje, jak np. teleskopowe ramię koparkowe do głębokich wykopów. Operator może również wybrać system sterowania układem funkcji ruchów: albo typ stosowany w koparkach albo układ stosowany w koparkoładowarkach.

Volvo BL61 ma kabinę ROPS/FOPS, w której elementy sterowania rozmieszczono tak, aby zminimalizować wysiłek operatora i zwiększyć jego wydajność pracy. Kabina posiada regulowaną kolumnę kierowniczą i w pełni regulowany, i amortyzowany fotel. W opcji dostępna jest klimatyzacja i układ ogrzewania.


Dostęp do wszystkich punktów kontrolnych maszyny jest z poziomu gruntu. Ten łatwy dostęp i długie okresy międzyobsługowe zapewniają trwałość maszyny, wydłużenie jej żywotności i skrócenie niezbędnych przestojów.

Źródło: Forum Budowlane, nr 1 (164) 2010

CZYTAJ WIĘCEJ

Koparki Wacker Neuson
Nowości w koparko-ładowarkach JCB



DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Ciągniki do przewozów ponadnormatywnych

Pojazdy tworzące zestawy z naczepami przeznaczonymi do transportu maszyn budowlanych i dużych elementów do budowy nie mają dużego udziału w sprzedaży ciężarówek w Polsce. Szacunkowe dane mówią o kilkunastu, góra kilkudziesięciu nowych tego typu pojazdach rocznie. Czytaj dalej
POLECAMY