Strona główna | Techniki i technologieKoparki LiuGong produkcji polskiej

Koparki LiuGong produkcji polskiej

LiuGong zyskał znaczącą pozycję w Polsce dzięki wszechstronnej i ambitnej strategii, która łączy w sobie badania i rozwój, produkcję lokalną oraz dystrybucję. Centrum tych działań jest zakład produkcyjny w Stalowej Woli, gdzie zlokalizowano Centrum Dystrybucji Części oraz rozpoczęto produkcję koparek gąsienicowych LiuGong serii E.

Koparka 925E. Ten model dysponuje maksymalnym zasięgiem na poziomie gruntu 10,15 m (wysięgnik 6 m, ramię 2,98 m)
Fot. LiuGong


Według Howarda C. Dale, prezesa LiuGong Dressta Machinery, produkcja w Polsce ma skrócić czas realizacji zamówień oraz lepiej dopasować maszyny do potrzeb odbiorców z rynku europejskiego. Jako pierwsze na linię produkcyjną w Stalowej Woli trafiły koparki gąsienicowe 922E, 925E i 936E, o masie eksploatacyjnej odpowiednio 22,8; 25,0 i 36,2 t.

Cechą wspólną modeli 922E i 925E jest najnowszej generacji niskoemisyjny 6-cylindrowy silnik Cummins QSB6.7, który zapewnia odpowiednio moc 159 kM (119 kW) i 173 KM (129 kW) oraz moment obrotowy 809 Nm. Jednostka spełnia surowe normy emisji EPA Tier 4F/EU Stage 4. Wykorzystuje chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR) i technologię AdBlue. W silniku zastosowano precyzyjny wysokociśnieniowy system wtrysku typu Common Rail, turbosprężarkę (VGT) oraz intercooler air-to-air z elektronicznym systemem sterowania poprawiającym osiągi maszyny. Układ automatycznego podgrzewania umożliwia szybkie doprowadzenie silnika do temperatury roboczej, zmniejszając zużycie paliwa, ograniczając poziom emisji i maksymalizując czas działania. Dodatkowe oszczędności paliwa uzyskiwane są poprzez inteligentną regulację prędkości obrotowej biegu jałowego. Jeśli przez 1 s nie zostanie wykryty sygnał z dżojstika, prędkość obrotowa silnika zostaje automatycznie obniżona o 100 obr./min i tym samym następuje jednoczesne obniżenie zużycia paliwa o 1 litr na 2 godziny. Jeśli aktywność nie będzie miała miejsca przez 3 s, prędkość obrotowa silnika spada do poziomu prędkości biegu jałowego. Oczywiście, gdy układ ponownie wykryje sygnał hydrauliczny, silnik natychmiast powraca do poprzedniego ustawienia przepustnicy. W ten sposób w ciągu 8-godzinnej zmiany można zaoszczędzić nawet 4 l paliwa.


Wytrzymały wysięgnik i ramię oraz odlewy i okucia w miejscach narażonych na duże obciążenia, pozwalają na wykorzystanie koparek do ciężkich prac
Fot. LiuGong


Inne zastosowane przez LiuGong rozwiązanie – nowej generacji system Intelligent Power Control (IPC) dostarcza tyle mocy, ile w danym momencie potrzeba, zapewniając wysoką wydajność bez marnowania paliwa. Wraz ze wzrostem obciążenia roboczego silnik oraz pompa hydrauliczna reagują tak, aby sprostać wymaganiom realizowanego zadania. Dzięki sterowanemu komputerowo systemowi IPC układy mechaniczny, elektryczny i hydrauliczny koparek harmonijnie ze sobą współpracują, umożliwiając wykorzystanie wszystkich możliwości nawet niedoświadczonym operatorom.

Zaawansowany układ hydrauliczny LiuGong pozwala na szybszą regenerację oleju w siłownikach, skutecznie ograniczając wzrost temperatury, obniżając zużycie paliwa i skracając cykle realizacji zadań. Zwiększony przepływ hydrauliczny i wyższa prędkość obrotu umożliwiają 12-procentowe skrócenie cyklu realizacji takich zadań jak ładowanie, pogłębianie oraz zasypywanie (w porównaniu do poprzedniej serii).

Niskie zużycie paliwa, to nie jedyny parametr, na który zwrócili uwagę konstruktorzy zatrudnieni w LiuGong. Bliska im była także kwestia wytrzymałości oraz komfortu i bezpieczeństwa operatora.

Dzięki ramie w kształcie litery X wykonanej z wysokowytrzymałej stali, podwozie koparek serii E doskonale radzi sobie nawet w najtrudniejszych warunkach. Wyposażono je w długą osłonę i system gąsienic zapewniający większą stabilność. Poprawiono również trwałość elementów podwozia. Wytrzymałe rolki, wzmocniona rama rolek podtrzymujących i opcjonalna osłona rolek na pełnej długości gwarantują integralność podwozia. Nadwozie oparte jest na wzmocnionej i starannie zaprojektowanej ramie w kształcie litery H, co umożliwiło zamontowanie wysięgnika dokładnie w środkowej części maszyny. Dzięki takiemu rozwiązaniu wysięgnik może wytrzymać większe obciążenia działające na osprzęt roboczy. Osprzęt (taki jak łyżki, młoty i nożyce) można wymienić szybko i prosto dzięki szybkozłączu i złączu z uchwytem sworzniowym. Dostępny jest także system przechyłu łyżki PowerLatch. Głównym osprzętem są łyżki o pojemności od 0,5 do 1,9 m3.

Inteligentna i przemyślana konstrukcja upraszcza i przyspiesza serwisowanie i konserwację – to dobra wiadomość również dla operatorów. Automatyczny system smarowania wydłuża żywotność łożysk i ogranicza konieczność napraw dzięki regularnemu dostarczaniu smaru do każdego z łożysk. Automatyczne smarowanie jest standardem w koparce 936E, w pozostałych dostępne jako opcja. Wszystkie trzy koparki wyposażono w poręcze zapewniające bezpieczny dostęp do nadwozia dla celów serwisowania silnika i konserwacji.

Podobne rozwiązania konstrukcyjne zastosowano w koparce 936E, z tym, że jest ona napędzana silnikiem Cummins QSL9 o mocy 280 KM (209 kW).


Kabina (ROPS/FOPS) jest nie tylko bezpieczną przestrzenią roboczą, ale zapewnia również doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach
Fot. LiuGong


Duża i przestronna kabina koparek serii E została opracowana pod kątem zmniejszenia hałasu i wibracji, stawiając na pierwszym miejscu komfort pracy operatora, ale i bezpieczeństwo (konstrukcja ROPS/FOPS). Zapewnienie operatorowi optymalnego środowiska pracy ma sens z biznesowego punktu widzenia – operator pracujący w komfortowych warunkach jest po prostu bardziej produktywny. Wśród przydatnych dodatków znalazły się uchwyty na kubki, radio AM/FM, odtwarzacz MP3, chłodzony schowek, czy okno dachowe. Ale przede wszystkim można do niej szybko i bezpiecznie wejść i równie łatwo ją opuścić, co zapewniają rozmieszczone w przemyślany sposób uchwyty, poręcze i taśma przeciwpoślizgowa na nadwoziu. Duża powierzchnia przeszklenia (w serii E została powiększona o 15% w porównaniu do wcześniejszych modeli) zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Wygodnie rozmieszczone przyciski są dobrze widoczne, łatwo dostępne i proste w obsłudze. Operator zasiada na pneumatycznym fotelu, który możne regulować w kilku płaszczyznach. Kabina jest wyciszona, chroniona przed wibracjami i dobrze wentylowana, a przede wszystkim hermetycznie uszczelniona, co zabezpiecza przed wnikaniem pyłu do wewnątrz. Standardem jest klimatyzacja. W opcji dostępne są takie dodatki jak tylna kamera, podgrzewanie fotela, lodówka lub schowek na przedmioty osobiste oraz gniazdo iPod/Aux.


Przemyślana konstrukcja koparek upraszcza i przyspiesza serwisowanie
Fot. LiuGong


Dzięki pokładowemu systemowi monitorowania operator może kontrolować parametry maszyny, nie opuszczając fotela. Na kolorowym wyświetlaczu LCD może śledzić temperaturę i ciśnienie oleju, odczytywać ostrzeżenia o zbliżającym się terminie przeglądu oraz wyświetlić informacje ułatwiające konserwację i serwisowanie.

Źródło: Forum Budowlane, nr 7 (254) 2017
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Premiery "Na poziome 308"

Dziesiątki maszyn i setki zaproszonych gości – tak wyglądało tegoroczne spotkanie „Na poziomie 308”, które odbyło się 7 września w kopalni Piława Górna. Była to już druga edycja imprezy, pierwsza miała miejsce w 2015 roku. Organizatorami są Volvo Maszyny Budowlane Polska, Powerstone oraz Polskie Górnictwo Skalne. Przy tej okazji zaprezentowano również kilka nowości. Czytaj dalej
POLECAMY