Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Klasyczna zabudowa w nowej odsłonie

Ocena: 0
1911

Tylnozsypowe zabudowy W1C z płaską podłogą od lat są jednymi z najbardziej popularnych produktów KH-Kipper. Jednak zmieniające się potrzeby rynku, w tym stale rosnące koszty transportu, zmuszają producentów do poszukiwania lepszych rozwiązań. Odpowiedzią jest nowy model klasycznej, kwadratowej zabudowy W1C.

Dzięki zmienionemu kształtowi nowa skrzynia W1C ma mniejszą wagę i większą pojemność w stosunku do poprzednich modeli

Fot. KH-Kipper

Pracując nad projektem, konstruktorzy KH-Kipper brali pod uwagę następujące aspekty: zwiększenie objętości, sprawny wyładunek, zwiększenie wytrzymałości oraz nowoczesny wygląd. Nowa zabudowa W1C jest efektem tych poszukiwań. Mniejsza waga i większa ładowność to jednak nie wszystkie jej zalety.

Klasyczna kwadratowa zabudowa W1C to uniwersalna skrzynia zaprojektowana do pracy w różnorakich miejscach, w ekstremalnie trudnych warunkach klimatycznych, w chłodnym regionie Syberii, jak i gorących strefach w Afryce. Wszędzie tam, gdzie potrzebny jest prosty, ale jednocześnie wytrzymały i niezawodny sprzęt z wydajnym podgrzewaniem skrzyni za pomocą spalin.

Zabudowa W1C świetnie sprawdza się zarówno w budownictwie, jak i lżejszym transporcie kopalnianym – może przewozić piasek, żwir, kamienie o mniejszej frakcji i asfalt. Zmieniony wygląd jest sumą doświadczeń firmy KH-Kipper z różnych rynków, na których eksploatowane są zabudowy kwadratowe oraz potrzeb użytkowników z krajów WNP i Afryki.

Nową zabudowę W1C wykonano z wysokowytrzymałej stali Hardox. W odróżnieniu od poprzedniego modelu, gdzie podłoga miała dużą ilość połączeń spawanych, obecnie jest ich znacznie mniej. Sztywność zapewniają dwie podłużnice, poprzeczki oraz przegięcia. Dzięki usunięciu zbędnych elementów, konstrukcję cechuje większa sprężystość i co za tym idzie, większa trwałość i odporność na uszkodzenia. Powierzchnia ścian bocznych została wzmocniona profilem górnym, profilem tylnym i ścianą przednią. Właściwości mechaniczne stali Hardox, z której wykonane zostały ściany boczne, stanowią skuteczne zabezpieczenie przed uszkodzeniami. Odpowiednio wyprofilowane naroża zapobiegają zaś przyklejaniu się ładunku. Dzięki zmienionemu kształtowi skrzynia ma mniejszą wagę oraz większą pojemność w stosunku do poprzednich modeli. Odpowiednią wytrzymałość nadaje całości kwadratowy przekrój ramy pośredniej.

Dzięki zastosowaniu systemu hydraulicznego Hyva Alpha, zredukowano czas wyładunku. Teraz cykl wyładunku może trwać krócej niż 40 s. Demontowalne osłony obsypowe w razie zniszczenia można z łatwością wymienić.

Przyklejaniu się materiałów lepkich do skrzyni zapobiega, system podgrzewania wykorzystujący spaliny. Ułatwia to wyładunek i zwiększa bezpieczeństwo. W nowej skrzyni zwiększono powierzchnię oddającą ciepło – teraz ogrzewana jest podłoga, ściana przednia oraz profil górny.

Dzięki optymalizacji przekroju skrzyni, uzyskano niższą wysokość załadunkową (niższe burty boczne) oraz obniżono środek ciężkości. Zapewnia to większą stabilność przy wyładunku oraz w trakcie jazdy – szczególnie w trudnym terenie. Zachowano jednocześnie tą samą lub większą objętość skrzyni.

Jedną z zalet nowej zabudowy jest płaska powierzchnia burt, co można wykorzystać jako powierzchnię reklamową

Fot. KH-Kipper

Konstrukcja główna zabudowy została wykonana ze stali Hardox a nośna ze stali Strenx

Fot. KH-Kipper

Z uwagi na fakt, że w czasie transportu zabudowa jest narażona na trudne warunki eksploatacyjne, główna konstrukcja została wykonana z odpornej na uszkodzenia wysokowytrzymałej stali Hardox (podłoga 6–10 mm, burty boczne 4–8 mm), natomiast konstrukcję nośną wykonano z mocnej stali Strenx.

Podsumowując, oto rozwiązania zastosowane w nowej zabudowie W1C i korzyści, na jakie się przekładają:

  • obniżona waga – większa ładowność, można przewieźć więcej ładunku w tym samym czasie;
  • brak zbędnych elementów konstrukcji – większa sprężystość skrzyni i wytrzymałość;
  • nowy kształt skrzyni i ramy pośredniej – większa odporność na uszkodzenia;
  • nowy siłownik Hyva Alpha – krótszy czas wyładunku;
  • efektywny system podgrzewania skrzyni spalinami – łatwiejszy wyładunek i większe bezpieczeństwo;
  • obniżenie środka ciężkości pojazdu – większa stabilność jazdy i wyładunku;
  • płaska powierzchnia podłogi o szerokości 2000 mm – możliwość przewozu dodatkowego sprzętu np. posypywarki;
  • płaska powierzchnia burt – dodatkowa powierzchnia reklamowa.

Należy jeszcze dodać, że zmniejszenie liczby elementów wchodzących w skład nowej zabudowy W1C i uproszczenie jej kształtu nie tylko skróciło czas produkcji, ale spowodowało zmniejszenie zapotrzebowania na materiały i tym samym pomaga dbać o środowisko. ?

Źródło: Forum Budowlane, nr 12 (271) 2018

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: