W maszynach budowalnych używa się oleje różnego przeznaczenia. Najważniejsze trzy grupy to oleje hydrauliczne, silnikowe i przekładniowe. Oleje dopasowane powinny być również do rodzaju urządzenia i odpowiedniego rodzaju pracy.
Dla nowych maszyn budowlanych jedynym rozwiązaniem jest stosowanie się do zaleceń producenta, ponieważ wiąże się to z warunkami gwarancji. Nieautoryzowany olej w nowej maszynie może spowodować utratę gwarancji.

Nowe maszyny budowlane, są ciągle ulepszane technologicznie zgodnie w wymogami przepisów i konkurencją na rynku. Powoduje to, że oleje wielofunkcyjne, z powodzeniem stosowane w starszych generacjach maszyn, nie powinny być używane w nowych.
W maszynach budowlanych samojezdnych takich jak spychacze koparki, równiarki, ładowarki, dźwigi i wiertnice mają zastosowanie typy olejów używane i w samochodach ciężarowych. Często producenci grupują maszyny budowlane i samochody ciężarowe w jedną klasę zastosowań oleju. Cechy takiego oleju dla tej grupy to: zastosowanie w szerokim zakresie temperatur, właściwości niskopieniące i niskoutleniające oraz wytłumianiajace drgania, doskonałe własności smarne, przeciwzużyciowe i przeciwkorozyjne.
Najczęstszym powodem problemów z olejami są po prostu błędnie dobrane środki smarne. Warto przede wszystkim zwrócić szczególną uwagę na zalecenia producentów dotyczące klasy jakościowej i lepkościowej oleju, a także na normy i aprobaty, jakich wymagają niektórzy producenci maszyn.
Odpowiednio dobrane oleje pomagają zmniejszyć zużycie paliwa. W razie wątpliwości jaki ego oleju należy użyć warto skontaktować się ze specjalstą do spraw olejów przemysłowych lub z doradcą producenta.
Opracowanie redakcyjne