Strona główna | Techniki i technologieInnowacyjne ładowarki przegubowe Kubota

Innowacyjne ładowarki przegubowe Kubota

 Marka Kubota, producent mini- i midikoparek posiada w ofercie również ładowarki przegubowe. Dostępne do niedawna trzy modele zostały zastąpione całkowicie odmiennymi konstrukcjami R065 i R085. Maszyny charakteryzuje przede wszystkim bardzo korzystny stosunek możliwości operacyjnych do kompaktowych gabarytów co jest ich dużą zaletą z perspektywy rynków zbytu, dla których zostały zaprojektowane.
 
Ładowarka Kubota R065 przy pracach porządkowych na terenie bazy firmy transportowej. Maszyna dostarczona przez Polsad w październiku 2016 roku
Fot. Polsad

Przy masach własnych 4,4 t (R065) oraz 4,8 t (R085) nowe ładowarki na widłach mają udźwig odpowiednio 1,6 oraz 2 t (przy 80% maksymalnego obciążenia – zgodnie z normą EN 474-3). Maksymalne optymalne pojemności łyżek do prac ziemnych (przy gęstości urobku 1,9 kg/m3) to odpowiednio 0,65 oraz 0,85 m3. Do tego ładowarki w swojej klasie oferują znakomity poziom zwału, który dla wideł wynosi 3020 mm, a dla standardowej łyżki aż 3230 mm.

Kubota montuje w ładowarkach automatyczny układ ustawienia kąta łyżki. To bardzo przyjazne dla operatora rozwiązanie, które zwiększa precyzję i szybkość cykli pracy przez zaprogramowany powrót do wcześniej zdefiniowanego położenia łyżki. Innym udogodnieniem jest zautomatyzowany układ poziomowania wideł dbający o stabilność ładunku podczas poruszania się w szczególności po nierównym terenie. Dodatkowo na życzenie maszyny mogą opcjonalnie zostać wyposażone w pływające ramię, co nie tylko wpływa na komfort pracy operatora, ale zapobiega rozsypywaniu się urobku z łyżki.



Znakomity dostęp do wszystkich elementów, wymagających cyklicznych obsług serwisowych i oględzin
Fot. Polsad

Jak wszystkie maszyny tego producenta, także nowe ładowarki przegubowe napędzane są słynącymi z wysokiej kultury pracy i oszczędności – silnikami Kubota. Przy 4-cylindrowych jednostkach Diesla w mniejszej ładowarce zastosowano silnik o mocy 47,3 KM, w większej – 62,5 KM. Moce są w zupełności wystarczające, co pokazuje parametr sił odspajania – wynoszący odpowiednio – 41,8 i 48,6 kN.
W ładowarkach zastosowano napęd hydrostatyczny, świetnie sprawdzający się w przestrzeni, gdzie potrzebne są dynamiczne, ale i precyzyjne ruchy przy podjeżdżaniu np. do przeszkody czy do ładunku, który ma być ostrożnie nabrany. „Kontrolowane” powolne ruchy wspomaga tzw. „Inching Pedał”. Napęd załączony jest na stałe na dwie osie.

Nowa kabina ładowarek to teraz zdecydowanie większa przestrzeń. Oczywiście spełnia standardy ROPS i FOPS. Fotel operatora jest amortyzowany i w pełni regulowany. Komfort pracy operatora poprawiają prawy podłokietnik i lewa podpórka lędźwiowa. Dla bardziej wymagających za niewielką dopłatą możliwy jest montaż wydajnej klimatyzacji czy radia. Operator ma do swojej dyspozycji ergonomiczny wielofunkcyjny dżojstik, który w modelu R085 wyposażono dodatkowo w sterowanie proporcjonalne.

Ważnym atrybutem stanowiącym wyposażenie standardowe w ładowarkach wyróżniającym je na tle konkurencji są hamulce w kąpieli olejowej. Rozwiązanie gwarantuje niemal dożywotnią bezobsługowość i bezawaryjność układu hamulcowego a w konsekwencji daje dodatkowo redukcję kosztów eksploatacji tego układu praktycznie do zera. Z innych ciekawszych opcji wyposażenia standardowego, o którym warto wspomnieć są: 100% blokada mechanizmu różnicowego na dwóch mostach załączana na żądanie; szybkozłącze hydrauliczne, oświetlenie robocze na kabinie, fabryczny immobilizer Anti Theft.




Największy model ładowarki Kubota R085 wyposażony w łyżkę 4x1 o pojemności 0,9 m3. Obok identyczna maszyna tylko z szybkozłączem hydraulicznym
Fot. Polsad

Nieco cięższy i mocniejszy model R085 w standardzie ma kilka innych dodatkowych ciekawych rozwiązań niedostępnych chyba w tej klasie ładowarek u konkurencyjnych producentów. Są to cztery tryby pracy. W zależności od potrzeby operator decyduje czy kosztem szybkości cykli roboczych, chciałby zaoszczędzić nawet do 15% paliwa – włącza wtedy tryb Eco. Oczywiście zdarzają się sytuacje kiedy praca musi być wykonana dużo szybciej. Po włączeniu trybu Power – ładowarka zyskuje do 40% mocy. Często się zdarza, że maszyna pracuje np. z zamiatarką lub frezarką, które wymagają stałego wydatku oleju na wyznaczonym poziomie przepływu, a dodatkowo zalecana jest określona maksymalna prędkość jazdy. Tego typu ustawienia reguluje się w trybie Attachment. W większości przypadków wystarczą uśrednione możliwości operacyjne maszyny. Załatwia to tryb Normal.
Obydwie ładowarki cieszą się dużym zainteresowaniem wśród klientów firmy Polsad – oficjalnego dilera marki Kubota w Polsce. Co głównie przekonuje do Kuboty?

Czynników jest wiele. Na pewno niezawodna japońska myśl techniczna potwierdzona wydłużoną 2-letnią gwarancją oraz bardzo przystępna cena. Kluczową rolę odgrywa również wysoki poziom świadczonego przez Polsad serwisu, który dzięki pięciu  placówkom w Polsce gwarantuje znakomity czas reakcji” – tłumaczy Marcin Melon, dyrektor handlowy Działu Construction w firmie Polsad.

Źródło: Forum Budowlane, nr 11 (246) 2016
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Narzędzia diamentowe do przecinarek ręcznych

Husqvarna oferuje narzędzia diamentowe do cięcia wszystkich materiałów budowlanych. Znajdują one zastosowanie we wszelkiego typu przecinarkach ręcznych i nie tylko. Szwedzki producent wytwarza elementy wyłącznie we własnych fabrykach. Dostępne są tarcze, pierścienie do przecinarek pierścieniowych, łańcuchowych, po standardowe tarcze diamentowe od mniej intensywnej pracy po najcięższe zastosowania. Czytaj dalej
POLECAMY