Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Festiwal pomp i betonomieszarek

Ocena: 0
2850

„Dzień otwarty TarCo” w siedzibie firmy w Kotorzu Małym/k. Opola, był niepowtarzalną okazją do zapoznania się z pompami do betonu, gruszkopompami i betonomieszarkami Cifa a przede wszystkim stosownymi w ich konstrukcjach technologiami. Nie zabrakło także wózków widłowych marki Zoomlion, które właśnie trafiły do oferty. Przypomnijmy, TarCo jest jedynym autoryzowanym przedstawicielem Cifa S.p. A. w Polsce.

Milena Tarkowska, prezes zarządu TarCo Sp. z o.o., przy topowej gruszkopompie Cifa Magnum MK25H CarboTech. Opowiedziała nam o sukcesach firmy i planach

Fot. Forum Budowlane

„Jest to pierwsza edycja imprezy organizowanej przez TarCo. Liczymy, że będzie odbywała się cyklicznie. Skierowana jest do naszych stałych klientów i współpracowników. Do udziału zaprosiliśmy również dostawców podwozi – Mercedes-Benz, Iveco, Volvo, Scania, a także marki Betonblock i Euromecc. Przybyli także goście z fabryki Cifa z Włoch. TarCo jest zdecydowanym liderem w Polsce jeżeli chodzi o sprzedaż i produkcję gruszkopomp Cifa. Jako jedna z trzech firm w Europie, poza fabryką we Włoszech, mamy autoryzację na montaż betonomieszarek” – powiedział Tomasz Tarkowski, właściciel firmy TarCo Sp. z o.o.

Dodajmy to od razu, że proces montażu betonomieszarek dokonywany jest w zakładzie w Kotorzu Małym, a zabudowy montowane są na podwoziach wszystkich marek obecnych na krajowym rynku. TarCo dysponuje stosownymi homologacjami jeżeli chodzi o betonomieszarki. Standardowo czas montażu wynosi 5 dni i odbywa się na zakładkę równocześnie na trzech stanowiskach. Rocznie w TarCo montowanych jest ponad 30 betonomieszarek. Od 2017 roku firma sprzedała już ponad 100 gotowych zabudów firmy Cifa.

Największą popularnością cieszą się gruszkopompy Cifa, co wynika głównie z uniwersalności i oczywiście ceny. W ich przypadku, a także pomp do betonu – montaż realizowany jest w fabryce Cifa we Włoszech, a odbiór dokonywany w Polsce. TarCo jest zobligowane przez producenta do utrzymywania „zapasów” tych maszyn na swoim placu. TarCo w tym roku ma do dyspozycji jeszcze kilka maszyn stockowych, dotyczy to zarówno betonomieszarek, gruszkopomp jak i pomp do betonu. Jak powiedziała Milena Tarkowska, prezes zarządu TarCo Sp. z o.o.: „Jeżeli chodzi o montaż pomp do betonu to się udaje, w przypadku gruszkopomp – Cifa ma już wyprzedaną całą produkcję do końca tego roku.” Czy długo trzeba czekać na te maszyny? Czas zabudowy pompy na dostarczonym podwoziu wynosi obecnie 8–10 tygodni. Gruszkopompy można zamawiać, ale będą do odbioru dopiero w marcu 2020 roku. Betonomieszarki dostępne są na bieżąco.

Oczekująca na przekazanie nowemu właścicielowi gruszkopompa Cifa Magnum MK28L. Również ona została zaprezentowana w działaniu „na sucho”

Fot. Forum Budowlane

Betonomieszarka Cifa SL10 z mieszalnikiem o pojemności nominalnej 10 m3 (pojemność geometryczna 16,2 m3, pojemność zbiornika na wodę 600 l)

Fot. Forum Budowlane

Sytuacja makroekonomiczna w Europie i na świecie jest dosyć zadowalająca. W naszej branży natomiast przez ostatnie trzy miesiące dało się odczuć niewielki zastój. W tej chwili jednak nastąpiła zmiana na plus, a to dzięki inwestycjom, które właśnie ruszyły. Ma to ścisły związek również ze specyfiką polskiego rynku, gdzie maszyny kupowane są pod dane zadanie, a nie na bieżąco jako uzupełnienie parku maszynowego” – mówi Milena Tarkowska, prezes zarządu TarCo Sp. z o.o.

Co zatem, gdy betonomieszarka, czy gruszkopompa potrzebne są na już? Jak się okazuje, sytuacja nie jest beznadziejna. Firma TarCo ma przede wszystkim ścisły kontakt z producentem we Włoszech, który utrzymuje swoje stany magazynowe. Współpracuje również z innym przedstawicielami Cifa na terenie całej Europy, z którymi wymienia się informacjami o posiadanych aktualnie maszynach. Zatem jeżeli TarCo nie ma na placu potrzebnej maszyny, jest w stanie szybko ją sprowadzić z fabryki lub od innego autoryzowanego dystrybutora.

Podczas „Dnia otwartego TarCo” demonstrowano, także w trakcie pracy, siedem gotowych zabudów:

  • betonomieszarkę Cifa SL10 o pojemności nominalnej 10 m3 na podwoziu Iveco Trakker 410 E6;
  • betonomieszarkę Cifa SL9 o pojemności nominalnej 9 m3 na podwoziu Iveco Stralis 420 X-Way;
  • gruszkopompę Cifa Magnum MK28L (maks. zasięg pionowy 28,1 m, poziomy 24,2 m, system składania masztu typu „Z”) na podwoziach: MAN TGS 41.420, Volvo FH 460 Euro 6 i Mercedes-Benz Actros 4140;
  • gruszkopompę Cifa Magnum MK25H CarboTech z 3. i 4. ramieniem carbonowym na podwoziu Scania XT 410;
  • 6-ramienną pompę do betonu Cifa K49C o maksymalnym zasięgu pionowym 48,1 m, poziomym 45 m i wydajności 180 m3/godz., na podwoziu Volvo FH 500 Euro 6.

Wszystkie gruszkopompy wyposażone były w przyjazny dla użytkownika system sterowania EasyTronic, który ułatwia zarządzanie pompą podczas pracy w miejscu pracy. Co więcej, dzięki EasyTronic operator otrzymuje wgląd w najważniejsze dane maszyny (m.in. obroty bębna, obroty jednostki pompującej i silnika, liczbę mtg). Prezentowane są graficznie na czytelnym, kolorowym wyświetlaczu LCD.

Użytkownicy coraz bardziej doceniają maszyny droższe, lepiej wyposażone, nowocześniejsze. Przykładem może być topowa gruszkopompa Cifa MK25H CarboTech, która była przeznaczona początkowo na rynki skandynawskie i niemiecki, a obecnie kupowana jest również przez firmy polskie. Co prawda jest droższa od zwykłej, ale w zestawie z lekkim podwoziem pozwala na uzyskanie zwiększonej ładowności o ok. 2 m3 (w zależności od klasy przewożonego betonu).

 

Tomasz Tarkowski, właściciel firmy TarCo Sp. z o.o. i Roy de Ruijter, menadżer sprzedaży na Europę Grupy Zoomlion-Cifa – prezentował wózki widłowe, o które firma TarCo poszerzyła swoje przedstawicielstwo. Na zdjęciu obok elektryczny wózek Zoomlion FB25H, w tle widoczne gruszki oczekujące na zabudowę

Fot. Forum Budowlane

Gruszkopompa MK25H CarboTech wyposażona jest w mieszalnik o pojemności nominalnej 7 m3. Maks. zasięg 4-ramiennego masztu to 24,2 m w pionie i 20,2 m w poziomie. 3 i 4 segment wysięgnika składanego w systemie „Z” wykonano z carbonu. Sekcje te zostały pomalowane na srebrno, ale pozostawiono dwa fragmenty, gdzie widoczna jest faktura tkaniny węglowej (dwa czarne ukośne pasy). Segment wykonany z carbonu jest lżejszy od stalowego o 25%, może go już przenieść jedna osoba.

Carbonowe ramiona bardzo trudno uszkodzić. Jeżeli już do tego dojdzienie ma problemu z jego naprawą. Uzyskuje się identyczną wytrzymałość jak przed uszkodzeniem. Decyzja o naprawie podejmowana jest w fabryce we Włoszech, na podstawie oględzin maszyny. Jak usłyszeliśmy, do tej pory nie było jeszcze takiej konieczności.

Dodajmy, że carbon jest używany przez firmę Cifa jako materiał osłonowy w rurociągach do transportu betonu. Również w tym przypadku uzyskano oszczędności na wadze rzędu 25%, w porównaniu do wykonanych tradycyjnie.

Prezentacja gruszkopompy MK25H CarboTech. Pojemność nominalna gruszki 7 m3, maks. zasięg to 24,2 m w pionie i 20,2 m w poziomie. Trzecie i czwarte ramię wykonane jest kompozytu węglowego. Sterowanie odbywa się za pomocą pilota radiowego

Fot. Forum Budowlane

TarCo w Kotorzu Małym dysponuje terenem o powierzchni 2 ha (z czego połowa już jest zajęta), planuje rozbudowę zarówno hali montażowej, jak i obecnego tymczasowego magazynu części zamiennych. Stale zwiększany jest także dostępny asortyment. Obecnie jego wartość utrzymywana jest na poziomie 300 tys. euro. W firmie zatrudnionych jest łącznie 18 osób.

Zgodnie z zaleceniami firmy Cifa, musimy zachować odpowiedni stosunek ilość części zamiennych do sprzedanych maszyn. Przy czym wskazywany jest rodzaj części, które powinny znaleźć się na stanie. Są to przede wszystkim elementy szybko zużywające się – filtry, zasuwy i rurociągi” – dodaje Milena Tarkowska.

W TarCo przeprowadzane są również szkolenia dla producentów podwozi w zakresie produktów Cifa i specyfikacji jakie muszą mieć podwozia, badania TDT i jednostkowego dopuszczenia. Firma szkoli również operatorów przy odbiorze gotowych maszyn, co jest warunkiem do udzielenia gwarancji. Czas takiego szkolenia zależy od doświadczenia operatora i trwa ok. 5 godzin.

Standardowo gwarancja oferowana przez TarCo obejmuje jeden rok. W tym czasie maszyna trafia na przegląd po 6 i 12 miesiącach. Następnie w zależności od tego czy użytkownik chce utrzymać gwarancję na poszczególne elementy, może przedłużyć ją odpłatnie na kolejne 2 lub 5 lat (w tym czasie musi pojawiać się w serwisie co roku lub po przepracowaniu określonej liczby mtg).

Podczas spotkania można było porozmawiać na temat węzłów betoniarskich Cifa by Euromecc oraz maszyn do recyklingu. Jak wspomniano wcześniej, zaprezentowano także trzy modele wózków widłowych produkowanych przez chińskiego właściciela koncernu Cifa – firmę Zoomlion: elektryczne FB25H o udźwigu 2,5 t i DB16W o udźwigu 1,6 t oraz gazowy LPG typ FL35H o udźwigu 3,5 t. Trafiły już do oferty TarCo.

Jeżeli chodzi o dalszy rozwój naszej firmy, będzie on związany z wprowadzaniem kolejnych produktów m.in. dźwigów i żurawi Zoomlion, a także zwiększeniem ilości gotowych podwozi z zabudowami, dostępnych „od ręki”. Skonfigurowane będą zgodnie z potrzebami producentów podwozi, którzy kupują je na własny plac – zazwyczaj są to betonomieszarki w wersji podstawowej, jak i naszych stałych klientów, którzy wymagają dużo więcej” – kończy Milena Tarkowska.

AK

Źródło: Forum Budowlane, nr 6 (277) 2019

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: