Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Ekologiczna ładowarka JCB

Ocena: 0
1785
Firma JCB zastąpiła produkowaną do tej pory ładowarkę 456e modelem 457 zgodnym z Stage IIIB/EPA Tier 4 Interim. Jest to pierwsza maszyna następnej generacji ładowarek kołowych JCB bardziej ekologicznych, skuteczniejszych i wydajniejszych w pracy.


Fot. JCB

Nowa ładowarka napędzana jest silnikiem Cummins QSL 8.9 o pojemności 8,9 l i maksymalnej mocy 250 KM. Jest on oczywiście zgodny z wymaganiami dla emisji Stage IIIB i Tier 4 interim. Jednostka uzyskuje maksymalny moment obrotowy 1,085 Nm. Silnik posiada moc większą o 16% i moment obrotowy większy o 18% niż w przypadku poprzedniego modelu 456e. Nowy, ekonomiczny tryb pracy oferuje sprawność równą 456e przy oszczędności paliwa do 6%.

Za przeniesienie napędu odpowiada teraz nowa 4–biegowa przekładnia ZF Powerinch (4 biegi do przodu i 3 do tyłu). Opcjonalnie dostępna jest przekładnia 5-biegowa z blokadą zmiennika momentu obrotowego (Lock Up Torque Converter). Zapewnia lepszą jazdę po zboczach, drogach oraz większą wydajność przy załadunku materiałów.

Dostępna w standardzie funkcja Powerinch rozłącza sprzęgło, aby ograniczyć siłę pociągową podczas załadunku, co pozwala na stosowanie maksymalnych obrotów silnika przy małych prędkościach jazdy dla zapewnienia optymalnego sterowania układem ładowarkowym. Funkcja redukuje również straty mocy w zmienniku momentu obrotowego i straty energii w hamulcach osi głównych, zwiększając czas eksploatacji tych hamulców.

Aby można było łatwo odróżnić nową generację ładowarek kołowych od poprzedniej, firma JCB zmieniła ich wygląd. Poprawiono konstrukcję przeciwwagi i przeprojektowano tylną część maszyny, która sprawia teraz wrażenie bardziej agresywnej.

W kabinie znalazła się również nowa deska rozdzielcza z zestawem wskaźników analogowych oraz wyświetlaczem LCD. Znaczącej poprawie uległ sposób wyświetlania bieżących danych. Nowa deska rozdzielcza posiada dodatkowe funkcje i podaje operatorowi informacje o stanie pracy maszyny, jak np. wielkość zużycia paliwa. W opcji dostępne jest nowe siedzenie operatora Grammer Actimo XXL. Jest w pełni regulowane, posiada ogrzewanie, podgłówek, oparcia dla rąk, podnóżek i zawieszenie pneumatyczne. Również jako opcja oferowane są elementy sterowania klimatyzacją.

Główne czynności ładowarki są uruchamiane poprzez serwosterowanie przy pomocy joysticka. Obwody pomocnicze sterowane są oddzielną dźwignią.

W układzie roboczym ładowarki poprawiono amortyzację ramienia. Dzięki nowej opcji aktywacji SRS z regulacją prędkości – nie ma potrzeby jazdy z prędkością ponad 6 km/h dla uruchomienia amortyzacji ramienia ładowarkowego (regulacja z poziomu obsługi serwisowej). Zwiększono także siłownik opróżniający łyżkę dla łatwiejszego niż w poprzedniej wersji wyładowywania materiału.

Jednym z celów, jaki przyświecał konstruktorom JCB, przy opracowywaniu nowej ładowarki było również obniżenie kosztów eksploatacji. W modelu 457 istnieje aktualnie możliwość stosowania opon pełnych, co redukuje ryzyko przebicia i potencjalne kosztowne przestoje. Zaletą jest także wkład filtra powietrza Powercore z systemem Scavenge, który utrzymuje czystość wkładu przez znacznie dłuższy czas. Maszyna ma przedłużoną dostępność do pracy poprzez wydłużone odstępy między przeglądami serwisowymi i ułatwienia w konserwacji. Odstęp między przeglądami przekładni zwiększono do 2000 mtg, a między przeglądami osi do 1500 mtg.

Nowa ładowarka kołowa JCB 457 jest dostępna w ofercie firmy Interhandler od grudnia 2011 roku.

Źródło: Forum Budowlane, nr 12 (187) 2011
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: