Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Dobór środków smarnych

Ocena: 0
26021
Oleje i smary są elementami silnika, układu przeniesienia napędu oraz układu hydraulicznego. Tak jak każda część konstrukcji wpływają na trwałość oraz niezawodność danego systemu. Dobrane w sposób prawidłowy zapewniają parametry zgodne z założeniami, prawidłową pracę maszyny budowlanej i minimalizują ryzyko pojawienia się usterek.

Fot. Fuchs

Duża konkurencja na rynku budowlanym niejednokrotnie powoduje konieczność zwiększenia tempa prac na budowie. Wiąże się to z większym obciążeniem maszyn budowlanych. Silniki pracują dłużej, zmiany biegów są częstsze, układ hydrauliczny jest przeciążany. W celu zapewnienia prawidłowego działania maszyny konieczne jest spełnienie wymagań producentów odnośnie środków smarnych. Istnieją dwa podstawowe wymagania, nazywane lepkościowymi i jakościowymi. Pierwsze oznaczane jest literami SAE. Oznacza ono lepkość, czyli stopień płynności oleju w określonej temperaturze. Drugie wymaganie opisuje spełnienie norm związanych z przewidywanym czasem eksploatacji oleju oraz jego składem pierwiastkowym. Najczęściej oznaczane jest jako ACEA lub API. Dodatkowo ważnym parametrem oleju jest wskaźnik lepkości. Im większa wartość wskaźnika tym mniejsze zmiany lepkości przy zmianach temperatury.

W przypadku olejów silnikowych, które ulegają ciągłemu, powolnemu spalaniu w komorze silnika, dochodzi jeszcze aspekt ekologii. Dlatego też, w ofercie firmy Fuchs do najnowocześniejszych silników maszyn budowlanych przeznaczony jest olej Titan Cargo SAE 15W-40. Jest to tzw. olej niskopopiołowy, dzięki czemu przedłuża żywotność filtrów cząstek stałych w porównaniu z olejami standardowymi. W przypadku starszych maszyn, bez filtrów cząstek stałych stosowany być może olej Titan Truck Plus SAE 15W-40.

W skrzyniach biegów i układach przeniesienia napędu oleje pracują w niższych temperaturach niż w silnikach. Dlatego też przy doborze należy zwrócić uwagę na lepkość odnoszącą się do niższych temperatur. Dodatkowo w przekładniach, w których zastosowano konstrukcje o ograniczonym poślizgu, konieczne jest, aby olej umożliwiał prawidłowe ich działanie. W takim przypadku można zastosować olej Titan Gear LS SAE 90.


W przypadku starszych maszyn, bez filtrów cząstek stałych może być stosowany olej silnikowy Titan Truck Plus SAE 15W-40 firmy Fuchs
Fot. Fuchs


Układy  hydrauliczne maszyny budowlanej składają się m.in. z precyzyjnie  uszczelnionych zaworów, przełączających obieg oleju hydraulicznego w  celu poruszania siłownikami. Ze względu na bardzo duże ciśnienie, najmniejsze nawet cząstki brudu mogą zaburzać ten proces. Dlatego przy doborze oleju hydraulicznego kluczowym jest wymaganie dotyczące czystości. Dodatkowo, ze względu na stabilność pracy, istotne jest utrzymanie wskaźnika lepkości na odpowiednio wysokim poziomie. Dla większości układów hydraulicznych olejem, który spełnia powyższe wymagania jest Renolin B HVI.

Warto również wspomnieć, że na rynku istnieją produkty uniwersalne to znaczy oleje, które mogą być stosowane w układach napędowych i hydraulice (UTTO) lub też w silniku, układzie napędowym i hydraulice (STOU). Jednakże, od kilku lat, obserwowanym trendem jest powolne odchodzenie od tego typu koncepcji. Każdy zespół maszyny ma olej do tego przeznaczony.

Należy podkreślić, że producenci maszyn budowlanych wprowadzają na rynek coraz więcej modeli. Niektóre, mimo takiej samej nazwy, mogą mieć inne rozwiązania konstrukcyjne. Uwaga ta dotyczy najczęściej skrzyń biegów. Producenci olejów, m.in. Fuchs, na podstawie posiadanego know-how, są w stanie profesjonalnie dobrać olej do konkretnej wersji maszyny.

mgr inż. Lech Lasek
Menedżer Produktu ds. Motoryzacyjnych Środków Smarnych w Fuchs Oil Corporation (PL) Sp. z o.o.


Źródło: Forum Budowlane, nr 8 (219) 2014
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

Polecamy

Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ