Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Ciężkie zabudowy wywrotki

Ocena: 5
4215

Dużą grupę zabudów wykorzystywanych w budownictwie stanowią wywrotki. Popularne są zwłaszcza konstrukcje typu half-pipe oraz mające możliwość wysypu na dwie lub trzy strony. Oferta rynkowa jest w tym zakresie imponująca. Dominują głównie polscy producenci, ale nie ma problemu z doborem wywrotek znanych firm zagranicznych.

Głównym produktem firmy Elbo jest wywrotka tylnozsypowa tzw. „rynna”, w całości wykonana ze stali o podwyższonej odporności na uderzenia i ścieranie
Fot. Elbo


Wykonane z wysokogatunkowych stali
Głównymi produktami firmy Elbo są wywrotki tylnozsypowe typu 1W tzw. „rynna”, oraz wywrotki trójstronne i dwustronne typu ciężkiego. Wykonano je w całości z wysokogatunkowych stali Hardox i Domex. Konstrukcja wywrotki typu W1 to klasyczny half-pipe z giętą podłogą w formie rynny, zapewnia zwiększoną wytrzymałość, dużą odporność na uszkodzenia oraz skraca czas rozładunku. Standardowym jej wyposażeniem jest stabilizator nożycowy, system Hyfix, zapobiegający uderzeniom pustej skrzyni, oraz gumy na ramie. Do współpracy z rozściełaczem asfaltu służy dodatkowa rynna zsypowa o długości ok. 250 mm.

Rama pośrednia zabudów wykonana z wysokogatunkowej stali S355 jest piaskowana i malowana podkładowo dwukrotnie oraz wielokrotnie nawierzchniowo. Ściana przednia jest podwyższona z krótkim daszkiem, chroniącym układ hydrauliki siłowej. Umieszczono na niej drabinkę, umożliwiającą wejście na wywrót od strony kierowcy oraz windę koła zapasowego. Standardowym wyposażeniem jest plandeka, okrywająca przestrzeń ładunkową, rolowana poza obrysem skrzyni na ścianie przedniej lub bocznej. W opcji dostępny jest elektryczny, zdalny system zwijania plandeki na ścianie czołowej.

Burta tylna jest otwierana automatycznie, mechanicznie podczas wywrotu do tyłu (uchylna). Podłogę wykonano ze stali Hardox 450 o grubości 7 mm w wywrotce typu W1 i 5 mm w trójstronnej. W przypadku pierwszej konstrukcji na burty boczne zastosowano stal Domex 650 o grubości 5 mm, giętą w formie half-pipe. W drugiej, burty boczne z prawej strony uchylne po dwie na stronę, zamykane całościowo zamkiem centralnym, zrobione zostały ze stali S355. Dla podwozi 3-osiowych, w opcji burty boczne otwierane w osi dolnej i górnej mogą być wyposażone w mechaniczny system wspomagania ich zamykania. W opcji dostępne są nadstawki nadburtowe (dla wywrotki trójstronnej) oraz kompletny system podgrzewania podłogi spalinami.

Opisywane wywrotki Elbo przeznaczone są do zabudowy na pojazdach 3- i 4-osiowych o dopuszczalnej masie całkowitej 26–32 t. Wywrotki w zależności od przeznaczenia i konfiguracji mogą mieć ładowność administracyjną od 14 do 18 t. Ich odbiorcami są przedsiębiorstwa, zajmujące się transportem ładunków o dużej masie własnej (np. ziemi z wykopów, kamieni, kostki granitowej, gruzu).

Bezpieczny wysyp z komputerem
Jedna z najbardziej popularnych zabudów w ofercie firmy KH-kipper – zabudowa tylnozyspowa half-pipe dostępna jest obecnie z pochyloną przednią ścianą. W praktyce ma to ułatwić wysyp bez zalegania lepkiego materiału w skrzyni. W ślad za tym koło zapasowe umiejscowiono za kabiną, zamiast na przedniej burcie. Odkręcany daszek chroni kabinę, a w razie uszkodzenia podlega szybkiej i taniej wymianie. Podobnie jak nowy zbiornik oleju z tworzywa sztucznego. Zabudowa tylnozsypowa half-pipe uzyskała w ubiegłym roku tylną szuflę zsypową SNEEP na równi z podłogą. Rynna w tylnej części nie ma uskoku, w którym mógłby się gromadzić wysypywany materiał. Minimalizuje to także czas związany z oczyszczeniem szufli. Tylna klapa umiejscowiona jest wewnątrz skrzyni. Jednocześnie położono duży nacisk na poprawę sztywności skrzyni i jej wytrzymałość niezbędną do pracy w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Zmiana konstrukcyjna zapewniła redukcję masy własnej zabudowy o ok. 4%, a co za tym idzie wzrost ładowności. Z pewnością zostanie to docenione przez przyszłych użytkowników.

Zabudowa tylnozsypowa KH-kipper typu half-pipe. Widoczna pochylona ściana przednia i tylna klapa, którą umiejscowiono wewnątrz skrzyni
Fot. KH-kipper


Kolejna propozycja firmy KH-kipper to innowacyjna zabudowa trójstronna z lewą burtą hydrauliczną. Wyróżnia się przede wszystkim zoptymalizowaną wagą. Burty boczne to unikalna konstrukcja zaprojektowana przez konstruktorów KH-kipper. Wysokojakościowa szwedzka stal użyta do produkcji nadaje odpowiednią wytrzymałość i wydłuża okres bezawaryjnej pracy wywrotki. Lewa burta, otwierana hydraulicznie o pełne 180 stopni, pozwala na sprawny załadunek przy użyciu wózka widłowego. Wygodna w obsłudze dzięki sprężynowemu wspomaganiu prawa burta otwiera się w osi dolnej i górnej zapewniając pojazdowi wielofunkcyjność. Odpowiednia wewnętrzna szerokość skrzyni stwarza możliwość przewozu większej ilości palet. Mocna burta tylna umiejscowiona wewnątrz skrzyni otwiera się przy wyładunku automatycznie. Nowa konstrukcja burty minimalizuje czas związany z ewentualnym oczyszczeniem.

Zabudowę trójstronną KH-kipper z lewą burtą hydrauliczną, wyróżnia przede wszystkim zoptymalizowana waga
Fot. KH-kipper


Nowością w zabudowach KH-kipper jest minikomputer pokładowy, którego głównym zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa pracy wywrotki. Podnoszenie skrzyni na zbyt pochyłym terenie grozi wywróceniem pojazdu, dlatego sygnał dźwiękowy informuje kierowcę o takim niebezpieczeństwie. Komputer pokazuje dodatkowo temperaturę i ciśnienie oleju w układzie hydraulicznym wywrotki.

Modularne konstrukcje
Europejskim specjalistą w zakresie systemów wywrotek i systemów zabudów wymiennych jest firma Meiller. Produkuje zabudowy do każdego zastosowania, od małych 3,5-tonowych po wywrotki tylnozsypowe typu half-pipe z obciążeniem znamionowym 50 t do zastosowań ciężkich. Z ponad 7500 jednostkami rocznie wywrotka trójstronna to najważniejszy produkt firmy Meiller. Jako seryjny dostawca Meiller obsługuje takich dostawców podwozi jak: Mercedes-Benz, MAN, Iveco, Volvo, Scania, DAF oraz Renault. Wywrotki trójstronne Meiller znajdują zastosowanie we wszystkich klasach pojazdów użytkowych – od ciężkich czteroosiowych aż po lekkie. Ich elastyczność sprawia, że wywrotki trójstronne są szczególnie uniwersalne. Ze sztywnym dnem i z wysokimi burtami nadają się zarówno do ciężkich prac rozbiórkowych, przewozu materiałów sypkich jak też palet. Wywrotki trójstronne Meiller na życzenie mogą być wyposażone w burty hydrauliczne z systemem Bordmatic, a tył przystosowany do współpracy z układarką.

Wywrotki trójstronne Meiller mogą być na życzenie wyposażone w burty hydrauliczne z systemem Bordmatic
Fot. Meiller


Wywrotki tylnozsypowe Meiller – tzw. half-pipe, sukcesywnie otrzymują nowe muldy. Jest to modularna konstrukcja, wyróżniająca się nowym przekrojem, zoptymalizowanymi materiałami i grubościami ścian. Korzyści polegają przede wszystkim na zwiększeniu ładowności, zmniejszona wysokość konstrukcyjna redukuje środek ciężkości i poprawia własności jezdne.

Źródło: Forum Budowlane, nr 6 (229) 2015

 

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

Polecamy

Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ