Budowlany pickup

Ocena: 0
4345
Tata Motors słynie z konstrukcji wytrzymałych pojazdów terenowych z napędem na cztery koła zdolnych do sprawnego poruszania się w trudnym terenie.
Do grupy tej należy m.in. Xenon, będący tematem poniższego artykułu.


Tata Xenon – widok z przodu
Fot. Tata Motors

O Tata Motors
Tata Motors (rok założenia 1945) jest największym hinduskim producentem samochodów o łącznym obrocie 14 mld USD w roku obrachunkowym 2008/2009. Przez firmy zależne, rozwija wyroby i prowadzi produkcję pojazdów w Wielkiej Brytanii, Korei Południowej, Indiach, Tajlandii i Hiszpanii. Pośród przedsiębiorstw zależnych od Tata Motors należy wymienić; Land Rover, Jaguar, Tata Daewoo, Hispano, Marcopolo. Tata Motors zawiązał również strategiczny alians z Fiatem.

Tata Motors jest obecnie czwartym producentem na świecie w kategorii samochodów ciężarowych (marki Tata i Tata Daewoo) oraz drugim na świecie producentem autobusów (marki Tata, Hispano, Marcopolo). Od kilku lat prowadzi międzynarodową ekspansję. Nowopowstałe Europejskie Centrum Rozwoju (ETC) w Birmingham/Anglia ma na celu rozwój produktów oraz ich przystosowanie do wymagań europejskich odbiorców.

Od 2008 r. Tata Motors oferuje na polskim rynku samochody osobowe, użytkowe i terenowe marki Tata.
Wyłącznym dystrybutorem Tata Motors w Polsce jest Marubeni Motors Poland, polski oddział japońskiej firmy specjalizującej się w dystrybucji i sprzedaży samochodów osobowych i użytkowych.

Specjalizacją Tata Motors są wytrzymałe pojazdy z napędem 4x4 – eksploatowane intensywnie w najtrudniejszych warunkach terenowych i klimatycznych: w Afryce, w Himalajach, górach Ameryki Południowej i Syberii.

Tata Xenon
Tata Xenon to uniwersalny pojazd o charakterze użytkowym skonstruowany na ramie nośnej, wyposażony w dołączany napęd na 4 koła oraz reduktor.

Xenona można wybierać pomiędzy wersją z kabiną pojedynczą a podwójną. W wersji z kabiną pojedynczą długość auta wynosi 4,8 m, a ładowność 1100 kg, natomiast auto z podwójną kabiną ma długość ponad 5,1 m, i ładowność 1000 kg. Podwozie Xenona to standard pickupów: z przodu podwójne wahacze poprzeczne ze stabilizatorem, resorowane sprężynami śrubowymi. Z tyłu klasyczny sztywny most i resory piórowe. Taka konstrukcja pozwala na bezpieczne przewiezienie każdego ładunku.

Układ hamulcowy składa się z wentylowanych tarcz z przodu i bębnów z tyłu. Układ kierowniczy jest wspomagany hydraulicznie, a kierownica ma regulację wysokości.

Do „udźwignięcia” takich ciężarów, koncern zaopatrzył auto w 4-cylindrowy, rzędowy silnik diesla z turbodoładowaniem o pojemności 2,2 l i mocy 140 KM. Jest to dość oszczędna jednostka napędowa, średnie zużycie paliwa na 100 km wynosi – 8,5 l.

Do zalet auta należy doskonała zwrotność pozwalająca na płynne manewrowanie nawet w najbardziej krętych i ciasnych zaułkach. Samochód dobrze radzi sobie w terenie. Z prześwitem 190 mm auto bez problemu pokonuje wszelkie nierówności. Kąt natarcia wynosi 24 stopnie, kąt rampowy 15 stopni, a kąt zejścia 21 stopni.

Przesunięta tylna oś pojazdu (świadomy zabieg inżynierów Tata Motors), sprawiła, że maksymalna masa holowanej przyczepy wynosi 2000 kg.



Tata Xenon z zabudową typu skrzynia i wywrotka
Fot. Tata Motors


Wnętrze auta, tak w wersji z pojedynczą jak i podwójną kabiną jest przestronne. Proste i jednocześnie bogate wyposażenie obejmuje: klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka oraz centralny zamek.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów z końcem października 2009 roku do sprzedaży została wprowadzona wersja z homologacją na podwozie samochodu ciężarowego, co umożliwia wykonanie praktycznie każdej zabudowy specjalistycznej dopasowanej do rodzaju działalności użytkownika.

Na podwoziu wersji z kabiną pojedynczą oraz podwójną możliwy jest montaż m.in. takich zabudów specjalnych, jak: skrzynia ładunkowa z aluminium, izokontener, wywrotka. W związku z tym oferta modelu Xenon stała się interesująca dla odbiorców z nowych segmentów rynku tj.: wykonawców budowlanych, firm instalatorskich, wykonawców robót drogowych, przedsiębiorstw komunalnych, firm zajmujących się dystrybucją i serwisem maszyn budowlanych.

Źródło: Forum Budowlane, nr 6 (169) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

Polecamy



Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ