Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Budowlane pojazdy Renault

Ocena: 0
2782

Firma Renault Trucks Poland zorganizowała na terenie Piaskarni w Wilanowie prezentację pojazdów budowanych. Po raz pierwszy w Polsce pokazano Renault Trucks C z napędem OptiTrack. Premierę miały również pojazdy Renault T X-Road oraz Renault Master 4x4 w wersji furgon. W sumie można było przetestować aż pięć samochodów.

Podwozie C 480 z wywrotką Meiller o pojemności 20 m3

Fot. Forum Budowlane

Firma Renault Trucks Poland położyła szczególny nacisk na 4-osiowe podwozia budowlane z zabudowami typu wywrotka, w różnych konfiguracjach układów napędowych – K 430 8x6, K 480 8x4 i C 440 8x4. We wszystkich zainstalowano 6-cylindowe silniki spełniające wymagania normy Euro 6, w pierwszym jednostkę DTI 11 (pojemność 11 l) o mocy maksymalnej 430 KM, w dwóch kolejnych DTI 13 (pojemność 13 l) o mocy odpowiednio 480 i 440 KM. Ze względu na przeznaczenie pojazdy wyposażone zostały w kabiny dzienne w wykończeniu Performace.

Nam szczególnie przypadła do gustu lekka wywrotka Renault C 440 8x4 z dodatkowym napędem OptiTrack. Mieliśmy oczywiście okazję przejechać się tym pojazdem, a działanie napędu OptiTrack zaprezentował Marcin Majak, Marketing Manager Renault Trucks BSM. Potwierdzamy, pojazd w przypadku trudności terenowych z tym napędem pozwoli wydostać się z opresji, o jakie na placu budowy przecież nietrudno.

OptiTrack jest systemem dodatkowego napędu silnikami hydraulicznymi zamontowanymi w piastach osi przedniej.

Przykładowo, układ jezdny 8x4 czasowo zmienia się na 8x6, pozwalając kierowcy wyjechać w trudnej sytuacji. OptiTrack złożony jest z: pompy hydraulicznej zamontowanej na przystawce odbioru mocy od silnika, dwóch silników hydraulicznych o mocy 41 kW w piastach przednich, niezależnego układu hydraulicznego, zaworu elektrohydraulicznego sterującego ciśnieniem. System jest alternatywą dla tradycyjnego napędu na oś przednią. Jest niższy, lżejszy, bardziej komfortowy i zużywa mniej paliwa. Działa skutecznie w zakresie prędkości od 0 do 25 km/h.

Jakie korzyści OptiTrack daje użytkownikom? Główne to przede wszystkim większe bezpieczeństwo, większa wydajność i większa rentowność. Kolejne to poprawa zdolności poruszania, czyli mamy pewność, że pojazd zawsze poradzi sobie z ruszeniem z miejsca. Jest to też elastyczne rozwiązanie pozwalające właścicielowi na prowadzenie działalności przy zachowaniu dobrego zużycia paliwa. I najważniejsza chyba korzyść - oszczędności w zużyciu paliwa dzięki niższym oporom w czasie jazdy.

Fot. Forum Budowlane

Marcin Majak, Marketing Manager Renault Trucks BSM

„Pojazd z napędem hydraulicznym OptiTrack po pierwsze jest lżejszy o 200 kg niż w przypadku tradycyjnego napędu, po drugie konstrukcja mostu nie ogranicza kąta skrętu kół, czyli promień zawracania jest mniejszy; po trzecie jest bardziej przyjazny dla kierowcy – drgania z układu kierowniczego nie przenoszą się na kolumnę kierownicy. Są to trzy główne zalety OptiTrack. Zaznaczam, że nie jest on przeznaczony do pracy ciągłej – jeżeli musimy korzystać przez cały czas z napędu na trzy osie, to raczej należy wybrać rozwiązanie mechaniczne. Nie jest to pojazd na „ciężką” budowę, ale doskonale odnajduje się np. w dystrybucji materiałów budowlanych”.

Fot. Forum Budowlane

Piotr Jarzecki, Dział Pojazdów Używanych Renault Trucks Poland

„Renault Trucks T X-Road 460 to typowy pojazd do transportu budowlanego pod naczepę wywrotkę. Egzemplarz, który przyjechał do Piaskarni jest z 2015 roku i ma przejechane niewiele ponad 300 tys. km. Przeszedł kilka modyfikacji służących temu, żeby lepiej radził sobie w trudnych warunkach terenowych. Na początek planujemy przeprowadzenie modyfikacji kilkudziesięciu pojazdów używanych gamy T tak, aby były dostępne „od ręki”, co wynika z dużego zainteresowania. Ten prezentowany przyjechał niedawno z fabryki, ale myślę, że najdalej za tydzień znajdzie nabywcę. Jego cena na dzień dzisiejszy to 45 tys. euro. Nie jest jednak stała i zależy od tego, z którego roku będzie pojazd wyjściowy, z jakim przebiegiem itd. Przerabiane będą nie wszystkie stare samochody, ale tylko wyselekcjonowane, o potwierdzonej historii z przebiegiem poniżej 330 tys. km”.

Dodajmy, że Renault Trucks wzbogacił ostatnio system Optitrack o nowe funkcje mające na celu poprawę mobilności i utrzymanie wysokich osiągów niezależnie od terenu. Ciśnienie hydrauliczne zwiększono z 420 do 450 bar, co dało 7% wzrost maksymalnego momentu obrotowego kół. W celu zapewnienia maksymalnej mocy w chwili ruszania, jak również pełnej kontroli nad pojazdem, dodano funkcję „doładowania”. Po jej aktywowaniu przez kierowcę, ciśnienie robocze silników hydraulicznych przednich kół wzrasta do maksymalnej wartości 450 bar. System Optitrack rozłącza się teraz po osiągnięciu przez pojazd prędkości 50 km/h (w porównaniu do 40 km/h w poprzednich wersjach) i automatycznie załącza się przy 20 km/h. Do systemu dodano również dodatkowy bieg wsteczny (R2) co poprawia zwrotność.

Dla użytkowników pracujących w trudnych warunkach dostępna jest również wersja OptiTrack+ wyposażona w nowe silniki hydrauliczne zwiększające moment obrotowy przednich kół o 30%. Ta wersja zapewnia uzyskanie płynnego ciągu pomagającego radzić sobie z ciężkimi ładunkami, stromymi wzniesieniami i miękkim podłożem.

Prosto z fabryki we Francji przyjechał pojazd T 460 w wersji X-Road. Przypomnijmy, że Renault Trucks wprowadziło „nowe” używane pojazdy T X-Road 460 w celu dopasowania się do wymagających oczekiwań sektora budowlanego. Pojazd został zmodyfikowany w stworzonej specjalnie Used Trucks Factory stanowiącej integralną część fabryki Bourg-en-Bresse. T X-Road to pojazdy używane, które najpierw są rygorystycznie wyselekcjonowane, następnie przechodzą przegląd w oparciu o listę kontrolną obejmującą 200 punktów i są modyfikowane w fabryce Used Trucks Factory zgodnie z wymaganiami przyszłych użytkowników.

Nasz faworyt. Lekka wywrotka C 440 w kolorze Gray Metal, z dodatkowym napędem hydraulicznym OptiTrack. Zabudowa CIF o pojemności 13 m3

Fot. Forum Budowlane

Podwozie K 430 z zabudową wywrotką tylnozsypową KH-Kipper W1U do transportu ciężkiego o pojemności 18,1 m3

Fot. Forum Budowlane

Prosto z fabryki we Francji przyjechał „nowy” używany pojazd T 460 w wersji X-Road, dopasowany do oczekiwań sektora budowlanego

Fot. Forum Budowlane

Renault Trucks T X-Road napędzany jest silnikiem DTI 11 l Euro 6 o mocy 460 KM, dostępny w konfiguracji 4x2. Wyposażony został we wzmocnione elementy karoserii, jak stalowe narożniki zderzaka, wytrzymałe stopnie, osłony ochronne reflektorów oraz czarną osłonę przeciwsłoneczną. Posiada opony all-road 315/80R22.5 o profilu drogowo-terenowym i podniesiony o 60 mm prześwit. Skrzynia biegów OptiDriver otrzymała oprogramowanie off-road, dodano też ręczne sterowanie gazem i blokadę mechanizmu różnicowego kół. W zależności od wykonywanej działalności można dobrać: zestaw hydrauliczny, zabezpieczenie chłodnicy, przełożenie tylnego mostu, światła ostrzegawcze LED, dodatkowe zbiorniki i wysokość siodła.

Pojazdy używane T X-Road objęte są gwarancją na rok lub 120 tys. km. Obejmuje wszystkie zdarzenia związane z silnikiem, skrzynią biegów oraz osiami pojazdu i jest uznawana we wszystkich punktach sprzedaży oraz obsługi Renault Trucks na terenie Europy. Połączona jest z ubezpieczeniem europejskim Renault Trucks 24/7 z opcją holownika.

Do Piaskarni w Wilanowie dojechał również Renault Master 3T5 4x4. Ten egzemplarz napędzany jest 4-cylindrowym sinikiem M9T (pojemność 2,3 l) o mocy 145 KM. Wyposażony został w mosty napędowe austriackiej firmy Oberaigner Automotive. Napęd na wszystkie koła składa się z dwóch dodatkowych podzespołów: skrzyni dystrybucji napędu i przekładni napędowej przedniej osi. Skrzynia rozdzielcza jest przykręcona bezpośrednio (poprzez dodatkowy kołnierz) do skrzyni biegów i rozdziela moc na oś przednią i tylną. Jest to system napędu na cztery koła bez dyferencjału międzyosiowego (wzdłużnego). Dodatkowo pojazd wyposażony jest w bieg terenowy o przełożeniu 1 : 1,42. Deska rozdzielcza Mastera zyskała panel sterowania z wyświetlaczem i trzema przyciskami – włącznikiem 4x4, włącznikiem biegu terenowego Low Range oraz diagnozy. Master z napędem na obie osie waży jedynie 150 kg więcej niż wersja z napędem na tylną oś. Ma zamontowane metalowe osłony chroniące silnik i podwozie przed uszkodzeniem podczas jady w terenie. Długość i wysokość pojazdu pozostały bez zmian, natomiast wysokość wzrosła o ok. 60 mm.

AK

Źródło: Forum Budowlane, nr 6 (265) 2018

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -