Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Autonomiczne pojazdy budowlane Scania

Ocena: 0
1229

Eksperci Scania opracowali autonomiczne pojazdy budowlane, które mogą pracować na zamkniętych obszarach bez udziału kierowcy. Auta będą na początku wykorzystywane m.in. w kopalniach i portach, a następnie zostaną zaadaptowane do zwykłego ruchu drogowego.

Scania zaprezentowała pierwsze autonomiczne pojazdy budowlane, mogące pracować na zamkniętych obszarach bez udziału kierowcy
Fot. Scania


„Inteligentna” ciężarówka jest w stanie analizować otocznie, interpretować zachodzące zmiany i adaptować się do nich wykonując powierzone jej zadania. „Mózgiem” pojazdu jest jednostka sterująca, odpowiadająca za samodzielność auta. Gromadząc dane z licznych czujników, przetwarza je tworząc obraz otoczenia. Odbiera również polecenia z zewnętrznego systemu zarządzania przewozami i przetwarza je tak, aby były zrozumiałe dla systemów pojazdu. Kolejnym elementem jest „inteligentny” układ napędowy, działający z najwyższą precyzją i oszczędzający energię. Główny moduł sterujący zarządza pracą silnika, sprzęgła, skrzyni biegów oraz hamulców pomocniczych.

Autonomiczne ciężarówki są ważnym elementem bezpiecznego, zrównoważonego i uniezależnionego od paliw kopalnych transportu drogowego, nad którym pracujemy w Scania. Wykorzystywanie pojazdów, które są częściowo lub całkowicie autonomiczne przyczynia się do wzrostu wydajności i bezpieczeństwa. Tego typu auto nigdy nie przekracza dozwolonej prędkości, nie jedzie agresywnie i rzadko potrzebuje wypoczynku, dzięki czemu rośnie jego dyspozycyjność” – komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania AB.

Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania AB
Fot. Scania


Autonomiczne pojazdy Scania powstały we współpracy z dostawcami zaawansowanych technologii oraz instytucjami naukowymi, w tym przy wsparciu szwedzkiej agencji Vinnova, zajmującej się rozwijaniem innowacji.

Pojazd skutecznie wykrywa obiekty, znajdujące się przed nim dzięki kamerze z wielosoczewkowym obiektywem, znajdującej za przednią szybą. Jej funkcjonowanie opiera się na tej samej zasadzie, co widzenie stereoskopowe u człowieka, dlatego może z łatwością rozpoznawać np. ukształtowanie terenu, zlokalizować pojazdy, pieszych oraz rozpoznać oznakowanie na jezdni. W każdym narożu auta znajduje się też radar krótkiego zasięgu, co pozwala wykrywać obiekty w promieniu 360 stopni. Radary funkcjonują niezależnie od pogody, dniem i nocą. Oprócz nich ciężarówka ma radar dalekiego zasięgu, do 200 m przed pojazdem, co umożliwia jazdę z dużymi prędkościami.

Elektrohydrauliczny układ kierowniczy (EAS), to system, służący do automatycznego kierowania pojazdem i bezpiecznego omijania przeszkód. Jednocześnie spełnia funkcję wspomagania układu kierowniczego. Ciężarówka jest też wyposażona w czujniki bezwładnościowe, mierzące przyspieszenie i obrót pojazdu wokół osi pionowej. Dostarczają one jednostce sterującej informacji o zmianach położenia auta. Z kolei czujniki prędkości kół mierząc prędkość każdego koła osobno, umożliwiają jednostce sterującej dokonanie oceny sposobu, w jaki porusza się pojazd.

Moduł GPS lokalizuje ciężarówkę i umożliwia zaplanowanie trasy przejazdu. Podążanie nią jest możliwe dzięki przetwarzaniu informacji dostarczanych przez czujniki. Łącze do przesyłania danych jest kanałem komunikacji, pozwalającym odbierać zlecenia, przesyłać informacje o bieżącym statusie auta i jego osiągach. Umożliwia również dzielenie się informacjami z trasy z innymi pojazdami autonomicznymi.

Autonomiczne wywrotki Scania znakomicie radziły sobie podczas testów praktycznych
Fot. Scania

Autonomiczne pojazdy już dziś znakomicie radzą sobie podczas testów praktycznych, choć zanim zostaną wprowadzone do sprzedaży musi minąć jeszcze kilka lat.

Źródło: Forum Budowlane, nr 7 (242) 2016

 

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -