Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

"Elektryczny" Intermat

Ocena: 0
1315

Międzynarodowe tragi Intermat 2018, trwające od 23 do 28 kwietnia w Centrum Wystawienniczym Paris Nord-Villepinte zgromadziły ponad 1400 wystawców. To jedne z największych imprez w Europie jeżeli chodzi o maszyny i sprzęt budowlany., Jak podaje organizator, tegoroczną ekspozycję odwiedziło ponad 170 tys. gości, w tym 30% spoza Francji.

Elektryczna minikoparka Eurocomach ES12X o masie 1200 kg

Fot. Forum Budowlane

Co przyciągnęło tak dużą rzeszę zwiedzających? Na pewno obecność praktycznie wszystkich znanych producentów maszyn i urządzeń budowlanych. Wśród eksponatów zgromadzonych na stoiskach targowych nie zabrakło nowości, w tym również maszyn elektrycznych zasilanych akumulatorowo, czy hybrydowych.

Zacznijmy od „elektryków”. Udało się nam zlokalizować kilkanaście takich maszyn, co stanowi niemałą reprezentację, wyznaczającą nowy trend w branży budowlanej.

Na naszych łamach opisywaliśmy już elektryczną koparkę kołową Mecalac e12. „Niebieska” maszyn miała swoje specjalne, wydzielone miejsce na gigantycznym stoisku producenta, które połączono z terenem pokazowym. Przypomnijmy, że jest to elektryczna wersja koparki Mecalac 12MTX. Do jej napędu zastosowano dwa silniki elektryczne, zasilane z akumulatorów LiFePO4 (litowo-żelazowo-fosforanowych) o pojemności 146 kWh, które zapewniają 8 godzin ciągłej pracy. Czas ładowania akumulatorów wynosi 6–7 godzin.

Również znany Czytelnikom powinien być prototyp elektrycznej minikoparki Volvo EX2. Zasilana jest z dwóch akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 38 kWh, co wystarcza na 8 godzin ciężkiej pracy. Koparka ma 10 razy wyższą wydajność i 10-krotnie niższy poziom hałasu niż wersja z napędem konwencjonalnym. Oferuje przy tym taką samą moc i te same możliwości co typowe, konkurencyjne maszyny, a przy tym wyróżnia się większą szybkością w czasie łączonych ruchów. Można nią sterować za pomocą telefonu komórkowego lub tabletu. Zapowiada się więc nieźle, czekamy na wersję finalną.

Tegoroczna nowość Wacker Neuson – elektryczna zagęszczarka płytowa AP1850e

Fot. Forum Budowlane

Elektryczna koparka kołowa Mecalac e12. Otrzymała nagrodę specjalną targów Intermat w kategorii „Energy Transition”

Fot. Forum Budowlane

Prototypowa elektryczna minikoparka Volvo EX2 – laureatka Intermat Innovation Award, w kategorii „Earthmoving & Demolition”, prezentowana na zewnętrznym stoisku Volvo CE

Fot. Forum Budowlane

A tak wygląda nowość firmy Weber – elektryczna stopa wibracyjna SRE 300 z akumulatorem w plecaku

Fot. Forum Budowlane

Firma Eurocomach w ramach koncepcji „Zero Emission” pokazała zaś minikoparkę ES12X. Maszyna waży 1200 kg (1255 kg z kabiną) i napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy 13,7 KM/10,2 kW. Jednostka pozwala na jazdę z prędkością 1,8 km/h na pierwszym biegu i 3,8 km/h na biegu drugim. Koparka ma maksymalną głębokość kopania 2045 mm oraz siłę wyrywania na zębach 11,5 kN.

Prawdziwa uczta czekała nas jednak na stoisku Grupy Wacker Nesuon. Producent zorganizował specjalną strefę „zero emission”, gdzie znalazło się osiem eksponatów: ładowarka kołowa Kramer 5055e, ładowarka Wacker Neuson WL20e, dwie stopy AS30e i AS50e o ciężarze roboczym odpowiednio 45 i 70 kg, zagęszczarki płytowe AP1850e, wozidło gąsienicowe DT10e minikoparka EZ17e oraz minikoparka Wacker Neuson 803 dualpower. Minikoparka EZ17e miała swój debiut na tegorocznych targach Intermat. Na rynek europejski ma trafić w przyszłym roku. W Paryżu zadebiutowała również elektryczna zagęszczarka płytowa AP1850e o masie 104 kg i szerokości roboczej 500 mm – jest to tegoroczna nowość.

Idąc dalej, w segmencie urządzeń zagęszczających nie mogliśmy pominąć nowości firmy Weber – akumulatorowej stopy wibracyjnej SRE 300. W tym przypadku jednak akumulator nie jest zamontowany bezpośrednio w urządzeniu, ale umieszczono go w plecaku noszonym przez operatora. Zastosowano akumulator litowo-jonowy, który umożliwia pracę stopą przez 1,25 godziny. Stopa SRE 300 waży 33 kg, ma szerokość 14 cm i napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy 1 kW.

Na stoisku firmy Cifa nie mogło zabraknąć oczywiście hybrydowej betonomieszarki serii Energya z przekładnią elektryczną. Tym razem zabudowana była na podwoziu MAN TGS. Zastosowany w konstrukcji betonomieszarki silnik elektryczny zasilany jest z baterii litowo-jonowej. Można ją ładować w czasie jazdy lub ze specjalnego „dystrybutora” Energya Fast Charge, co zajmuje niecałe 20 minut. Do zalet elektrycznej betonomieszarki należy do 30% mniejsze zużycie paliwa, brak szkodliwej emisji oraz mniejszy o ok. 10 dB poziom hałasu.

Na kompleksowej ekspozycji firmy Kobelco, znalazł się rodzynek w postaci 20-tonowej hybrydowej koparki gąsienicowej SK210HLC-10. Wyposażono ją w generator/silnik o mocy 25 kW i akumulator litowo-jonowy. Z takim napędem hybrydowym koparka zużywa o blisko 13% mniej paliwa niż jej konwencjonalny odpowiednik.

Znane już na rynku hybrydowe gąsienicowe koparki można było dokładnie obejrzeć na niemałym stoisku Komatsu. Były to modele HB215LC-3 Hybrid (moc silnika 110 kW/148 KM, masa 23 t) i HB365NLC-3 Hybrid (moc silnika 202 kW/271 KM, masa 36 t). Obydwie koparki spełniają wymagania normy EU Stage IV.

Kolejną hybrydową maszynę prezentowała firma Genie – podest przegubowy Z-60/37FE Hybrid. Jak podano na tablicy informacyjnej, w jego przypadku napęd hybrydowy redukuje koszty paliwa o 30 euro tygodniowo, jak również zmniejsza koszty utrzymania.

Nowa obrotowa ładowarka teleskopowa Manitou MRT2470+. Również nowością jest tu osprzęt w postaci wciągarki hydraulicznej

Fot. Forum Budowlane

Prototypy dwóch nowych podestów nożycowych Haulotte

Fot. Forum Budowlane

Kompaktowe koparki E26 i E27 na stoisku firmy Bobcat. W najnowszej wersji spełniają wymagania normy Stage V

Fot. Forum Budowlane

Interesująco wyglądała oferta podestów ruchomych na stoisku Grupy Haulotte. Zaprezentowano praktycznie cały program produkcyjny, w tym m.in. wielokrotne opisywane na łamach „Forum Budowlanego” podesty serii Star, a także wstępne projekty dwóch niewielkich podestów nożycowych z platformą o wymiarach 1,04x0,7x1,10 m – pierwszy o wysokości roboczej 3,8 m i udźwigu 240 kg, drugi odpowiednio – 5 m i 200 kg. Na ekspozycji znalazł się również elektryczny, obrotowy (360 stopni) podnośnik Pulseo Generation HA20 LE Pro. Wypada tylko przypomnieć, że osiąga on wysokość pracy 20,76 m i dysponuje udźwigiem 250 kg (w opcji 350 kg).

Firma Manitou wystawiła nowy, 18-metrowy podest przegubowy 180ATJ z silnikiem spełniającym wymagania normy EU Stage V. Z pozostałych nowości jakie znalazły się na jej stoisku należy jeszcze wymienić: ładowarki ze sterowaniem burtowym – kołową Mustang 4200V (masa operacyjna 5289 kg) oraz gąsienicową Gehl RT165 (masa operacyjna 3638 kg), a także nową obrotową ładowarkę teleskopową Manitou MRT2470+ o maksymalnej wysokości podnoszenia 24,8 m i udźwigu 7 t. Dodajmy tu, że system rozpoznawania stabilizacji znajdujący się w tej maszynie otrzymał nagrodę „Intermat Innovation Awards” w podkategorii „Komponenty i akcesoria” (kategoria „Podnoszenie, przemieszczanie i transport”).

Zapowiadaną, nową generację koparek kompaktowych – E26, E27z i E27 (masa robocza odpowiednio 2560, 2700 i 2610 kg), spełniających wymagania nieobowiązującej jeszcze europejskiej normy emisji spalin Stage V, zaprezentowała firma Bobcat. Na stoisku Doosan Bobcat EMEA znalazły się m.in.: debiutancka ładowarka teleskopowa Bobcat TL30.70 (maks. udźwig 3 t i wysokość podnoszenia ok. 7 m), kompaktowa ładowarka gąsienicowa Bobcat T870 w nowej wersji ze skrętnym zawieszeniem (o znamionowej nośności operacyjnej 1726 kg, czyli o ponad 10% większej w porównaniu z poprzednim modelem), nowa sprężarka Portable Power 7/53R, a także nowej generacji ładowarki Doosan 23-tonowa DL420 i 36-tonowa DL580 oraz wozidło Doosan DA30.

MB Crusher po raz pierwszy na targach Intermat w Paryżu pokazał frezarkę MB-R500. Ta nowa maszyna jest najmniejszą w programie produkcyjnym firmy. Waży zaledwie 300 kg i przeznaczona jest do mini– i midikoparek o nośności od 3 do 12 t, miniładowarek i koparkoładowarek o nośności od 3 do 8 t.

Nowość firmy Hatz – 3-cylindrowy silnik wysokoprężny 3H50T, oczywiście zgodny już z normą EU Stage V

Fot. Forum Budowlane

Premierowa opona Galaxy LDSR 300 do ładowarek kołowych na stoisku firmy ATG

Fot. Forum Budowlane

Swoje produkty prezentowali również dostawcy opon, doskonale znani również i u nas. Magna Tyres Group pokazała nowe opony, w tym flotacyjną 24R20.5 AG24 do samochodów ciężarowych i przyczep Agri, nowe produkowane w Holandii rozmiary 26.5R25 i 29.5R25, mniejsze opony do zastosowania w ciągnikach terminalowych 280/75R22.5 i 310/80R22.5. Potwierdziła także rychłe pojawienie się opony Magna M-Terrain o rozmiarach 750/65R25 i 875/65R29.

Po raz pierwszy zaś w Europie firma BKT zaprezentowała oponę Portmax PT 93 w rozmiarze 280/75R22.5. Została specjalnie zaprojektowana do pracy w trudnych warunkach jakie panują w portach, terminalach kontenerowych i centrach logistycznych, a także w zakładach przemysłowych.

Globalną premierę na Intermacie miały opony Galaxy HTSR 400 E4/L4 (rozmiar 29.5R25) do wywrotek kopalnianych oraz Galaxy LSDR300 E3/L3 (rozmiar 23.5R25) do ładowarek kołowych. Obydwie można było oglądać na stoisku firmy ATG.

Trzy nowe ładowarki teleskopowe Liebherr – T 33-10s Litronic (udźwig 3,3 t, wysokość podnoszenia 9,7 m, moc silnika 100 kW/136 KM), widoczna na zdjęciu T 35-6 Litronic (3,5 t, 6,1 m, 74 kW/100 KM) i T 41-7s Litronic (4,1 t, 6,9 m, 100 kW/136 KM)

Fot. Forum Budowlane

Nie możemy pominąć także producentów silników, którzy również przywieźli na Intermat wiele nowości, a przede wszystkim jednostki dostosowane już do wymagań normy EU Stage V. I tak John Deere – 6-cylindrowy silnik PowerTech PSS 13,6 l, zakres mocy 300–410 kW, moment obrotowy 3050 Nm; JCB – silniki Dieselmax 4,5 l, 81–129 kW, 496–650 Nm i Dieselmax 3,0 l, 55 kW, 410 Nm; Hatz – 3-cylindrowy silnik 3H50T 1,5 l, 18,4 kW, 130 Nm.

Nie sposób opisać wszystkiego co działo się podczas tegorocznego Intermatu, wielu nowych maszyn i urządzeń, jakie były prezentowane na wystawie statycznej. Dodajmy jeszcze, że niektóre z nich można było zobaczyć również w akcji, w specjalnej strefie zewnętrznej Intermat Demo o powierzchni blisko 30 tys. m kw. W dynamicznych pokazach brały udział koparki kołowe i gąsienicowe, miniładowarki ze sterowaniem burtowym, wozidło przegubowe. Prezentowano w działaniu różnorodny osprzęt zamontowany na koparkach, jak łyżki i chwytaki obrotowe, kruszarki i przesiewacze.

Na koniec wspomnijmy jeszcze o polskich akcentach na targach. Swoje stoisko miała Grupa Wielton, jednym z eksponatów na ekspozycji firmy Hiab France był pojazd Renault z wywrotką W3F produkcji KH-Kipper, a operatorzy z Polski uczestniczyli w pokazach i konkursie Klubu Operatorów na stoisku Volvo Construction Equipment.

Kolejna edycja targów Intermat odbędzie się już za 3 lata, w 2021 roku. AK

Źródło: Forum Budowlane, nr 5 (264) 2018

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: