Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Potain na budowie stadionu we Wrocławiu

Ocena: 0
2389
Stadion, tak jak każda większa inwestycja budowlana nie może się obejść bez żurawi wieżowych. W zależności od wielkości stadionu konieczne jest użycie od jednego do nawet kilkunastu żurawi. Jest to więc nie lada wyzwanie dla firm zajmujących się wynajmem tego typu sprzętu.

Fot. PGMB Budopol

Budowa Stadionu Miejskiego we Wrocławiu (oraz dwóch pozostałych stadionów na EURO 2012, w Gdańsku i Warszawie) to duże wyzwanie techniczne i organizacyjne, które nie ma precedensu w Polsce. Obecnie, również w ramach przygotowań do EURO 2012 są modernizowane i rozbudowywane jeszcze stadiony w Poznaniu, Krakowie i Chorzowie (dwa ostatnie jako rezerwowe).

Po zbudowaniu stadion we Wrocławiu ma pomieścić niemal 43 tys. widzów. Powierzchnia zabudowy to 41017 m kw., kubatura bez przykrycia – blisko 300 tys. m3, kubatura zadaszenia – ok. 490 tys. m3, wymiary obiektu – 272x224 m, a wysokość – 39,33 m (6 kondygnacji).

Takiego przedsięwzięcia nie da się szybko i sprawnie zrealizować bez zapewnienia odpowiednich urządzeń do transportu bliskiego, głównie żurawi wieżowych. To właśnie firmie PGMB Budopol S.A. z siedzibą w Mińsku Mazowieckim, przypadł zaszczyt i obowiązek dostarczenia 11 żurawi wieżowych. Wspólnie z partnerami, generalnym wykonawcą projektu wykonawczego i budowy stadionu, PGMB Budopol dobrał optymalny zestaw żurawi wieżowych francuskiej firmy Potain, której jest wierny od ponad 30 lat. W ostatnich latach stał się jednym z jej głównych odbiorców nowych żurawi w Europie, a największym w Europie Środkowej.


Fot. PGMB Budopol

Na koronie stadionu jest usytuowanych osiem żurawi. Są to następujące typy: MD 305A, MD 285A, MD 265A/B1 (4 sztuki) i MD 238A (2 sztuki). Żurawie posadowione są na kotwach fundamentowych (traconych). Wszystkie dysponują wysięgnikami o długości 65 m, maksymalnym udźwigiem 12 t, udźwigiem na końcu wysięgu 2,4–3,85 t oraz wysokością do haka 46 i 56 m z możliwością podwyższenia (bez potrzeby kotwienia bocznego do obiektu). Parking wielopoziomowy obsługiwany jest przez trzy żurawie, posadowione także na kotwach traconych, a mianowicie: MD 285B z wysięgnikiem 70 m (maksymalny udźwig 12 t, udźwig na końcu wysięgu 2,8 t) i dwa mniejsze MDT 128 z wysięgnikami 40 m (maks. udźwig 6 t, udźwig na końcu wysięgu 2,9 t).

Żurawie Potain MDT 128 są żurawiami typu topless – bez wieżyczki ponad wysięgnikiem, zaprojektowanymi już wg najnowszej, wciąż rozwijanej koncepcji firmy Potain. Jej głównymi założeniami są: zwiększenie bezpieczeństwa pracy, łatwość transportu, montażu, obsługi i konserwacji, „sterowanie” przez komputer centralny (z możliwością zdalnego dostępu do informacji o pracy danego żurawia) i wreszcie zunifikowanie kabiny operatora (jedna kabina dla wszystkich typów żurawi z bardzo bogatym standardowym wyposażeniem, w tym z klimatyzacją).

W Polsce największym żurawiem marki Potain, pracującym co prawda na innym wielkim placu budowy w Europie, czyli Oczyszczalni Ścieków „Czajka”, jest aktualnie Potain MD 365B L16 z wysięgnikiem o długości 75 m, maksymalnym udźwigiem 16 t, udźwigiem na końcu wysięgu 3,2 t.


Fot. PGMB Budopol

Możliwości posadowienia żurawi górnoobrotowych Potain oraz konfiguracji wysięgników i wież są wręcz niezliczone, i trudno byłoby je tu wszystkie przytoczyć (kotwa, podwozie bez i z jazdą po torowisku, podstawa krzyżowa, wersja stropowa rosnąca wraz z budynkiem, wieże o stałym i zmiennym przekroju, z i bez kotwienia bocznego do obiektu), pozwalając na spełnienie prawie dowolnych oczekiwań użytkowników (wysokość autonomiczna blisko 150 m, z kotwieniem bocznym nawet kilkaset metrów, maks. udźwig do 80 t, maks. długość wysięgnika do 85 m z udźwigiem 26 t) i czyniąc z nich niezastąpione narzędzie na budowach całego świata.

Wybór PGMB Budopol, lidera w branży, jako dostawcy żurawi wieżowych na budowę Stadionu Miejskiego we Wrocławiu nie był przypadkowy i wynikał z wieloletniej współpracy firmy z największymi firmami budowlanymi przy realizacji najbardziej skomplikowanych budów w Polsce i poza jej granicami. Doświadczona kadra PGMB Budopol, kompleksowe wykonywanie usług, duży potencjał techniczny i organizacyjny oraz stabilność finansowa, jest gwarancją sprawnej i terminowej realizacji tego projektu.

Robert Jaworski
PGMB Budopol S.A.


Źródło: Forum Budowlane, nr 2 (165) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: