Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Mosty z kompozytów

Ocena: 0
1509

Rok 2018 zwiastuje kompozytową rewolucję w infrastrukturze drogowej. Mostostal Warszawa, zastrzegł w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej konstrukcję wielokrotnie nagrodzonego mostu z kompozytów w Błażowej. Uzyskany patent stanowi symboliczne zwieńczenie realizacji projektu Com-bridge i dowód na wiodącą rolę spółki wśród generalnych wykonawców na polu działalności badawczo-rozwojowej.

Fot. Mostostal Warszawa

Andrzej Goławski, prezes Mostostalu Warszawa

„Mostostal Warszawa pokazał na przykładzie projektu Com-bridge jak z inżynierską pasją rozwijać polską myśl inżynieryjną. Dzięki temu przedsięwzięciu wprowadziliśmy na rynek produkt wysokiej jakości, charakteryzujący dużo większą trwałością niż tradycyjnie wykorzystywane materiały budowlane takie jak stal i beton. Mostostal Warszawa po raz kolejny w historii utorował drogę nowatorskiej technologii. Wierzę, że uzyskany patent zwiększy kredyt zaufania ze strony zarządców polskich dróg do podobnych rozwiązań i ułatwi przeobrażenie polskiej infrastruktury”.

Mostostal Warszawa wielokrotnie demonstrował swoje otwarte podejście do zastosowania innowacyjnych rozwiązań w budownictwie. Od lat w spółce rozwijana jest działalność badawczo-rozwojowa we współpracy z prestiżowymi jednostkami naukowymi, której ośrodkiem i wizytówką jest własny Dział Badań i Rozwoju. Wysiłek i wytrwałość inżynierów Mostostalu Warszawa doprowadziła do powstania na polskim gruncie innowacyjnej przeprawy drogowej w miejscowości Błażowa w ramach projektu Com-bridge. Zastosowana do budowy mostu technologia, jak i rodzaj użytych materiałów, stanowią punkt zwrotny w zakresie wykorzystania kompozytów w polskim budownictwie.

Dźwigary z kompozytu FRP użyte w konstrukcji mostu w Błażowej

Fot. Mostostal Warszawa

Wyjątkowe kompozytowe przęsło, wykonane przez Mostostal Warszawa do budowy mostu Com-bridge, zostało oficjalnie zastrzeżone przez Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej na początku 2018 roku. Na tą prototypową konstrukcję składa się dźwigar kompozytowy w postaci belek z kompozytu FRP (włókien węglowych i szklanych z żywicą syntetyczną) połączonych z płytą pomostową wykonaną z betonu lekkiego zbrojonego prętami FRP.

Mostostal Warszawa wspólnie z partnerami projektu, tj. Politechniką Rzeszowską, Politechniką Warszawską i firmą Promost Consulting złożył wniosek patentowy we wrześniu 2014 roku. Zgłoszenie przeszło przez standardową procedurę, podczas której eksperci potwierdzili oryginalność rozwiązania technicznego pod nazwą „przęsło mostu drogowego” w skali światowych osiągnięć techniki. Wątpliwości Urzędu Patentowego wzbudziły dwa chińskie patenty, które mogły wykluczyć przyznanie patentu na wynalazek. Inżynierowie Mostostalu Warszawa złożyli wyjaśnienia potwierdzające wysoką innowacyjność przęsła mostu w Błażowej.

Gotowy dźwigar kompozytowy, jeszcze w hali produkcyjnej

Fot. Mostostal Warszawa

Mostostal Warszawa opatentował innowacyjny i unikalny produkt na polskim rynku budowlanym. Przyznany patent jest potwierdzeniem słuszności założeń działalności badawczo-rozwojowej w zakresie stosowania kompozytów FRP w budownictwie, prowadzonej przez Mostostal Warszawa od ponad 10 lat” – zaznaczył Juliusz Żach, kierownik Działu Badań i Rozwoju.

Materiał, jakim jest kompozyt węglowo-szklany potocznie zwany kompozytem FRP (fibre-reinforced polimer) od dawna wykorzystuje się w przemyśle kosmicznym, lotniczym czy motoryzacyjnym z uwagi na takie cechy jak lekkość, trwałość, wytrzymałość czy też odporność na korozję. Od lat 90. wzrasta również wykorzystanie kompozytów w budownictwie. Na świecie ten materiał jest z powodzeniem stosowany do produkcji nowych elementów nośnych, takich jak belki/dźwigary główne czy płyty pomostów mostów drogowych. W Polsce główną barierą do wykorzystania kompozytów na szerszą skalę stanowi brak norm dla elementów wielkogabarytowych. Tą lukę wypełnił projekt Com-bridge, otwierając polskiemu mostownictwu szansę na ogromny rozwój i podniesienie jakości polskiej infrastruktury. Szacuje się, że minimalny czas użytkowania konstrukcji kompozytowych, przy niewielkich nakładach na remonty, wynosi 50 lat. Korzyści upowszechnienia kompozytów są więc bardzo obiecujące.

Przypomnijmy, że Mostostal Warszawa był wielokrotnie nagradzany na forum branżowym za budowę innowacyjnego mostu z kompozytów FRP w Błażowej, otrzymując m.in. nagrodę główną w XIX edycji konkursu Polski Produkt Przyszłości, nagrodę główną w konkursie mostowym im. Maksymiliana Wolffa, nagrodę specjalną Agencji Rozwoju Przemysłu w konkursie Dobry Wzór 2016. Obiekt charakteryzuje się rekordową rozpiętością przęsła kompozytowego, która wynosi 21 m. Most w Błażowej wykonało konsorcjum kierowane przez Mostostal Warszawa we współpracy z firmą Promost Consulting oraz naukowców z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Rzeszowskiej. W ramach projektu Com-bridge powstał również drugi most kompozytowy w Nowej Wsi, którego uroczyste otwarcie miało miejsce w lutym 2017 roku.

Źródło: Forum Budowlane, nr 9 (268) 2018

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -