Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Branża drogowa spotkała się w Kielcach

Ocena: 0
2461

Ponad 10 tysięcy zwiedzających, 418 reprezentowanych firm, 30 tys. m kw. łącznej powierzchni wystawienniczej – tak w skrócie wyglądały trwające od 8 do 10 maja targi Autostrada-Polska, Maszbud oraz Rotra. Pomimo, iż wystawa nie była zbyt imponująca, znalazło się na niej wiele ciekawych pojazdów, maszyn i urządzeń, a także odbyło się dziesięć konferencji, dotyczących budownictwa drogowego.

Podwozie Kamaz T1825 5325-H6 4x2 nowej generacji z kabiną Mercedes-Benz na stoisku Autobagi Polska. Na targach znalazło nabywcę

Fot. Forum Budowlane

Pierwszego dnia targów miała miejsce uroczysta gala wręczenia nagród wystawcom – medali i wyróżnień za innowacyjne wyroby oraz aranżację stoisk. W ramach targów Autostrada-Polska, wyróżnienie za preparat neutralizujący gazy Airhitone CM5 P otrzymała firma Westrand Depollution Marek Szatkowski; medalami nagrodzono: podajnik materiału Vögele MT 3000–2i offset firmy Wirtgen Polska oraz barierę mostową Megarail BK firmy Saferoad RRS Polska. W ramach targów Maszbud, wyróżnienie za system wizyjny Brigade Select 3600 zapewniający całkowitą eliminację martwych stref przypadło firmie Brigade Electronics Polska. Laureatom gratulujemy!

Zarząd Targów Kielce uhonorował również firmy świętujące jubileusze swojej działalności, a tych nie brakowało. Urodzinowe życzenia i pamiątkowe statuetki powędrowały m.in. do: Swimer Łukasz Otremba (10 lat działalności), Swepac Polska (10 lat działalności), Wacker Neuson (25 lat działalności), Torus Jeleń i Nowakowski (25 lat działalności), LiuGong Dressta Machinery (60 lat działalności), DAF Trucks Polska (90 lat działalności) i Kässbohrer (125 lat działalności).

Za oryginalność ekspozycji organizatorzy nagrodzili Medalem Targów Kielce firmę LiuGong Dressta Machinery. Stoisko było jednym z największych i zajęło powierzchnię aż 800 m kw. Znalazło się na nim sześć maszyn: koparka gąsienicowa LiuGong 925E, ładowarki kołowe LiuGong 856H i 835H, wózek widłowy LiuGong 2035G, 66-tonowa układarka rur Dressta SB-85R Extra oraz spycharka Dressta TD-15R Extra z systemem sterowania 3D Trimble. Warto zaznaczyć, że wszystkie wymienione modele maszyn, poza ładowarką 835H, są obecnie produkowane w Polsce, w fabryce w Stalowej Woli. Hitem na stoisku LiuGong Dressta Machnery była 25-tonowa koparka 925E ze wzmocnionym ramieniem i konstrukcją, w specjalnym platynowym malowaniu, podkreślającym 60-lecie firmy LiuGong. Podczas kieleckich targów firma LiuGong oficjalnie rozpoczęła obchody swojego jubileuszu.

Ponad dziesięć eksponatów przywiozła na targi firma Utech z Opola – stabilizatory gruntu FAE STABI/H i MTL, mulczery/rozdrabniacze FAE UML/HY; głowice do ścinki drzew Westtech Woodcracker CL190, CS580, C350; łyżka kosząca Michaelis M3000SGL do koparek; a także minikoparki Takeuchi TB216, TB138FR i TB240. Nowością była mała maszyna wielozadaniowa MTL ze stajni FAE Group, przeznaczona do stabilizowania gruntu (na głębokość do 30 cm), kruszenia kamieni i gruzu oraz frezowania asfaltu.

Na stoisku firmy Utech dużym zainteresowaniem cieszył się stabilizator gruntu FAE STABI/H o maks. głębokości roboczej 50–60 cm

Fot. Forum Budowlane

Na stoisku Swepac Polska można było zapoznać się z całą gamą urządzeń zagęszczających. Jedną z popularniejszych zagęszczarek nawrotnych ze „stajni” firmy Swepac jest model FB450 z silnikiem Yanmar. Więcej o tej maszynie można przeczytać w artykule opublikowanym na łamach „Forum Budowlanego” nr 4/2018. „Na żywo” można ja było zobaczyć na stoisku Swepac Polska, a także: zagęszczarkę jednokierunkową F75E z silnikiem elektrycznym, zagęszczarkę FR85 z okrągłą płytą denną, zagęszczarki jednokierunkowe F70A do asfaltu i F80 do gruntu, ubijak wibracyjny T64 o masie 64 kg, modułową listwę wibracyjną SVM25, wibratory do betonu – elektryczne PVE i elektroniczne PVEL, mechaniczny wibrator do betonu PVD. Nie lada atrakcją była również możliwość uruchomienia zagęszczarki F75E z napędem elektrycznym.

Targi Autostrada-Polska/Maszbud to także doskonała okazja do poszerzenia wiedzy np. z zakresu zagęszczania nawierzchni betonowych. Znawcą tematu jest mgr inż. Mikołaj Irzyniec z firmy Swepac Polska, który zaprezentował nam również zagęszczarki Swepac, z okrągłą płytą denną, hydrauliczną FB450 i elektryczną F75E.

Fot. Forum Budowlane

Mikołaj Irzyniec, dyrektor handlowy/pełnomocnik zarządu Swepac Polska

„Tegoroczne targi w zasadzie mogę zaliczyć do udanych. Odwiedziło nas sporo potencjalnych klientów zainteresowanych sprzętem do zagęszczanie gruntu i asfaltu oraz zagęszczania i obróbki nawierzchni betonowych. Swepac Polska jako jedyna firma prezentował sprzęt do prac betonowych. Tutaj największym powodzeniem cieszyły się listwy modułowe Swepac SVM25 w wersji z napędem spalinowym, które znajdują zainteresowanie wykonawców nawierzchni na mostach i lotniskach. Przeprowadzone rozmowy na temat nawierzchni lotniskowych oraz dróg betonowych również przyczyniły się do uznania targów za udane. Szczególna uwagę odwiedzających kierowaliśmy na zagęszczarkę elektryczną F75E, którą pokazywaliśmy w akcji. Dodatkowo eksponowaliśmy model zagęszczarki z okrągłą płytą denną FR85, która również przyciągała uwagę. Potencjalne kontrakty dotyczące sprzedaży były dyskutowane przez naszego lokalnego dystrybutora firmę Anmar Plus z Gorlic. Rok 2019 jest rokiem wystawy Bauma. Nie sądzę, aby po targach w Niemczech, firma zdecydowała się na udział w Autostradzie”.

Fot. Forum Budowlane

Piotr Jeleń, dyrektor handlowy Torus Jeleń i Nowakowski

„Tegoroczne targi Autostrada-Polska były jeszcze mniejsze niż rok temu, zarówno pod względem ilości wystawców jak i odwiedzających. Od kilku lat obserwuję stopniowy zanik zainteresowania targami. Trudno powiedzieć jakie są tego przyczyny, ale z pewnością wpływ ma tu ogólny dostęp do nowości technicznych i branżowych w Internecie, oraz postawa zarządu Targów Kielce, który utrzymuje ceny za wynajem powierzchni targowych na bardzo wysokim poziomie. Goście, którzy dotarli na nasze stoisko zwracali szczególną uwagę na oponę 21.00R33 Triangle TB526S E4, przeznaczoną do wozideł sztywnoramowych. Jest to udana alternatywa dla szukających lepszej jakości i żywotności od opon diagonalnych Belshina, ale zdecydowanie niższej ceny niż produkty Michelin, Bridgestone czy Goodyear. Jakbym miał teraz zdecydować, to nie będziemy uczestniczyć w przyszłorocznej Autostradzie, ale sytuacja może się poprawić i zmienię zdanie. Może decydenci z Tragów Kieleckich obniżą ceny usług, które obecnie są na poziomie europejskim, czego nie można powiedzieć o skali targów czy obsłudze wystawców. Uważam, że tego typu targi w Polsce powinny odbywać się co 2–3 lata, jak ma to miejsce w Europie”.

Fot. Forum Budowlane

Michał Krasoń, kierownik Działu Sprzedaży Kiesel Poland

„Tegoroczne targi oceniamy dwojako. Zauważamy drastyczny spadek wystawców oraz zwiedzających; jednocześnie szczęśliwie dla nas nasze stoisko cieszyło się dużym zainteresowaniem. Odwiedziło nas jak zawsze wielu stałych klientów, ale także wciąż pojawiają się nowi zainteresowani maszynami Hitachi. W chwili obecnej realizujemy dostawy będące wynikiem rozmów przeprowadzonych właśnie w trakcie targów. Goście targowi zawsze zainteresowani są dużymi maszynami dlatego koparka gąsienicowa ZX300LC-6 przyciągała wzrok zwiedzających. Duża popularnością cieszyła się także minikoparka ZX26U-5 która przez wielu użytkowników była gruntownie sprawdzona i zyskała bardzo przychylne oceny. Patrząc przez pryzmat niedawno zakończonej imprezy będziemy bacznie obserwować sytuację na rynku a decyzja zapadnie pod koniec bieżącego roku. Martwi nas tendencja zmiany z wiodącej ogólnopolskiej imprezy do rangi lokalnych targów. W roku 2019 w odbywać się będą również targi Bauma w Monachium więc będziemy gruntownie analizować naszą strategię marketingową”.

Do wystawców na targach Autostrada-Polska dołączyła również firma Interhandler. Tym razem zaprezentowała dwie maszyny marki JCB: ciągnik Fastrac 4220 oraz znaną już koparkę kołową Hydradig 110W. Ciągniki ma jedyną w swoim rodzaju amortyzację przedniej i tylnej osi z automatyczną regulacją wysokości całego nadwozia. Ponadto, rozwija prędkość do 60 km/h, a także zapewnia wysoki komfort pracy operatora dzięki przestronnej, luksusowej kabinie. Do tego dochodzi napęd na 4 koła oraz wyjątkowa funkcja 4 kół skrętnych z 5 trybami jazdy.

Ciągnik JCB Fastrac 4220. Wyposażony jest w unikalną amortyzację przedniej i tylnej osi z automatyczną regulacją wysokości całego nadwozia

Fot. Forum Budowlane

Tradycyjnie, na targach nie brakowało zabudów z logo KH-Kipper. Można je było znaleźć zarówno na stoisku KH-Kipper, jak i na ekspozycji firmy Scania oraz na terenie testowym. Do najciekawszych należały: 14-tysięczny produkt KH-Kipper – zabudowa tylnozsypowa W1U na podwoziu Mercedes-Benz 8x8, zabudowa W1U na podwoziu Scania nowej generacji XT 8x4, zabudowa trójstronna W3H na nowym podwoziu Iveco 6x4 z posypywarką Schmidt oraz nowe podwozie DAF 8x4 z zabudową W1U.

Na stoisku Scania Polska była wystawiona również betonomieszarka na podwoziu nowej generacji XT w konfiguracji osi 8x4. Doskonałą możliwością zapoznania się z produktami KH-Kipper jest coroczny, odbywający się zawsze drugiego dnia targów, grill KH-Kipper w Kajetanowie.

Wywrotkę KH-Kipper W1MV można było oglądać terenie testowym. Jej zaletą jest większa aż o 25% ładowność, co uzyskano obniżając masę własną

Fot. Forum Budowlane

Firma Timex S.A. generalny importer pojazdów Kässbohrer, w tym roku wystawiła dwie naczepy. Pierwsza to nowość – wywrotka K.SKS, od niedawna dostępna na polskim rynku. Drugim była lekka cysterna/cementowóz Kässbohrer K.SSL 35. Naczepa K.SKS została zaprojektowana do pracy z ciągnikami 4x2, 6x2, 6x4. Wyposażona jest w układ hamulcowy stabilizujący pojazd podczas rozładunku oraz system alarmowy przechyłu, ostrzegający kierowcę o nachyleniu terenu.

Naczepa wywrotka Kässbohrer K.SKS – nowość na stoisku firmy Timex. Rekomendowana jest do transportu kruszywa

Fot. Forum Budowlane

W maju do firmy Kamaz Polska przyjechała pierwsza ciężarówka z kabiną Mercedesa. Niemal równocześnie wprowadzono dwuosiowe podwozie – typ T1825-H6 4x2 skierowane m.in. dla sektora komunalnego, z krótką, dzienną kabiną, opartą na kabinie pojazdu Mercedes-Benz Axor, z silnikiem Cummins ISB6.7 C290 Euro 6. Podwozie to, jeszcze bez zabudowy można było zobaczyć na stoisku Autobagi Polska.

Oczywiście nie mogło zabraknąć, specjalistycznych seminariów i konferencji – „Infrastruktura drogowo-kolejowa. Przeszłość, Teraźniejszość, Przyszłość”, „Nowoczesna diagnostyka i naprawy nawierzchni drogowych”, „Bezpieczeństwo techniczne maszyn budowlanych i pojazdów”, „Rozpoznanie podłoża budowlanego w drogownictwie w świetle Eurokodu 7”, czy w końcu „Drogi betonowe – niezmiennie dobre”, poświęcone w całości betonowym nawierzchniom drogowym. Podczas tego seminarium zostały zaprezentowane, poparte naukowymi badaniami i praktycznymi doświadczeniami, zalety nawierzchni betonowych zarówno w zakresie budowy dróg krajowych, jak i samorządowych.

Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego oraz Kluczowy Klaster Gospodarki Odpadowej, zorganizowali kolejną edycję Salonu Kruszyw. Główne tematy poruszane podczas tegorocznego Salonu dotyczyły problemów ze zbytem drobnych frakcji kruszyw, nowych technologii oraz wykorzystania zasad gospodarki obiegu zamkniętego.

Niezwykle ważne wnioski z raportu „O firmach drogowych” przedstawiono podczas spotkania „Firmy drogowe – ich kondycja, inwestycje, ryzyko i perspektywy”. Organizatorem spotkania była Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa wspólnie z firmą Arcata Partners. Raport wskazuje, że ostatnie lata to okres dynamicznych zmian w branży, a twórcy dodatkowo podkreślali ich pochodzenie i znaczenie. Autorzy zawarli w nim także zaktualizowaną prognozę rynku robót drogowych aż do roku 2025.

Podobnie jak w latach ubiegłych, odbył się Konkursu Operatorów Maszyn Budowlanych „Big Bau Master”. Tym razem była to już piąta edycja. Do dyspozycji zawodników oddano minikoparkę Bobcat E26 ZTS, którą użyczyła firma Asco Equipment. Zawody odbywały się pierwszego i ostatniego dnia targów w dwóch konkurencjach – „Piłkarskiej” i „Slalomie”. Lista zwycięzców znajduje się na stronie internetowej Targów Kielce.

Pracujący operatorzy, a przede wszystkim przyszli, mogli również sprawdzić swoje umiejętności na symulatorach. Pod okiem instruktorów z Ośrodka Szkolenia Operatorów Maszyn IMBiGS nawet niedoświadczone osoby mogły wcielić się w operatora koparki lub ładowarki.

Fot. Forum Budowlane

Piotr Barnak Special Project Manager Markets&Sales Aebi Schmidt Polska

„Pomimo dużo mniejszych tegorocznych targów Autostrada to i tak mieliśmy dużo odwiedzających. Uważam, że tegoroczne targi jako firma możemy zaliczyć do udanych. Na targach bezpośrednio nie zostały podpisane żadne umowy, ale otrzymaliśmy deklaracje od naszych kluczowych klientów na zamówienia i podpisanie umów bezpośrednio po targach. Największym zainteresowaniem cieszyła się zamiatarka mechaniczna do małych ciągników i pług autostradowy. Oczywiście potwierdzamy, iż w przyszłym roku również nasza firma będzie się wystawiać, ponieważ jest to impreza, na której spotyka się wielu kluczowych klientów i prezentuje nowości produktowe oraz daleko zaawansowane nowoczesne technologie służące do obsługi autostrad, dróg szybkiego ruchu itd.”

Fot. Forum Budowlane

Marek Piliński, wiceprezes zarządu Elkon Polska

„Realną ocenę targów możemy zrobić pod koniec bieżącego roku. Faktyczną miarą sukcesu targowego będzie decyzja o uczestnictwie w przyszłorocznej edycji. Jednakże pierwsze wrażenia po targach są pozytywne. Zawarcie ewentualnych umów jest tajemnicą, aczkolwiek trwały negocjacje z jedną poważną firmą zainteresowaną nową linią do produkcji betonu na potrzeby prefabrykacji. Wystawiliśmy jeden eksponat – kompaktowy semimobilny węzeł betoniarski Elkon Quick Master 60 i cieszył się dużym zainteresowaniem zwiedzających, niejednokrotnie zadziwionych jego kompaktowością i zwartą powierzchnią instalacji (kilka sztuk zostało zainstalowanych w zeszłym roku, również ten z targów jest obecnie w trakcie instalacji). Jak na razie kontynuujemy naszą współprace z Targami Kielce i wiele wskazuje, że będziemy tu również w przyszłym roku”.

Czy impreza odniosła sukces, pomimo mniejszej niż przed rokiem liczby wystawców? O wrażenia po raz kolejny spytaliśmy przedstawicieli wybranych firm. Jak wynika z odpowiedzi w większości są zadowoleni, zwłaszcza, że w tym roku dopisała pogoda. Nie oznacza to jednak, że wezmą udział w przyszłorocznej edycji. Na pewno nie zabraknie stałych bywalców. My już teraz zapraszamy na jubileuszowe, bo XXV targi Autostrada-Polska, które odbędą się w dniach od 14 do 16 maja 2019 roku. AK

Źródło: Forum Budowlane, nr 5 (264) 2018

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -