Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Autostrada-Polska - razem pomimo trudności

Ocena: 0
1776
Tegoroczną edycję największych i najważniejszych w naszym kraju targów budownictwa drogowego odwiedziło blisko 15 tys. osób. Przyjechali, aby obejrzeć najnowszy sprzęt i rozwiązania dla branży, które na wystawienniczych stoiskach prezentowało ponad 400 wystawców z 21 krajów. Ekspozycja zajęła ponad 13 tys. m kw. zarówno w halach, jak i na terenie zewnętrznym.

Fot. Forum Budowlane

Podczas oficjalnego otwarcia tegorocznych targów Autostrada-Polska padły optymistyczne dla przemysłu drogowego prognozy. Rok 2014 to nie tylko okrągły, XX jubileusz imprezy, ale przede wszystkim otworzenie nowej perspektywy finansowej na projekty infrastruktury drogowej.

Przyszły rok przyniesie nie tylko jubileusz wystawy, która jest zdecydowanym faworytem na polskiej mapie wystawienniczej. To także okres, w którym otworzy się nowa perspektywa finansowa. Uruchomione zostaną przetargi na inwestycje, których finał zaplanowany został na rok 2020. To bardzo dobry sygnał dla branży, tym bardziej, iż w stosunku do okresu sprzed 2 lat, poprawiła się jakość firm wykonawczych. Oznacza to mniej wydatków na remonty, a co za tym idzie lepszą jakość dróg i większe zadowolenie kierowców” – powiedział Lech Witecki, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. To doskonała wiadomość dla branży, która jak co roku spotkała się na terenie wystawowym Targów Kielce.



Fot. Forum Budowlane

Targi Autostrada-Polska są corocznym miejscem spotkań liderów branży i wiodących światowych producentów. Ekspozycję zwiedzają specjaliści, biznesmeni, inwestorzy i wykonawcy. Koncerny o światowej renomie przywożą zawsze kilkaset ton sprzętu i innowacyjnych rozwiązań technologicznych, a partnerzy branżowi wystawy – służą swoją wiedzą i doświadczeniem. W tym roku imprezie towarzyszyły Międzynarodowe Targi Infrastruktury Traffic-Expo-TIL, Międzynarodowe Targi Maszyn Budowlanych i Pojazdów Specjalistycznych Maszbud oraz Międzynarodowe Targi Transportu Drogowego – Pojazdy Użytkowe Rotra.

Podczas kieleckiego święta drogownictwa, które w tym roku odbyło się od 21 do 24 maja, zaprezentowano wszystko, co jest niezbędne przy budowie dróg ekspresowych i autostrad. Zakres branżowy targów jest bardzo szeroki – wystawcy pokazali sprzęt i materiały do budowy dróg, mostów, wiaduktów, tuneli, stacji benzynowych. Pojawiło się też oznakowanie i rozwiązania dla infrastruktury transportu drogowego, kolejowego, lotniczego czy wodnego. Na stoiskach wystawienniczych można było obejrzeć prezentacje systemów zarządzania ruchem oraz systemów bezpieczeństwa i ostrzegania o niebezpieczeństwie, ekrany i bariery dźwiękoszczelne oraz niezwykle ważne technologie ochrony środowiska. Pełną gamę usług i ofert przygotowały także firmy projektowe i wykonawcze z branży budownictwa drogowego.

Na zewnętrznym terenie pokazowym wystawcy przygotowali dla zwiedzających pokazy dynamiczne maszyn, entuzjastycznie witane przez gości targowych. W tym roku, w akcji można było podziwiać m.in. czeską Tatrę, wozidło Bell B50D, czy koparkę Hitachi Zaxis 290 LC.




Fot. Forum Budowlane

Pozyskiwanie środków na budowy dróg, nowa ustawa o prawie zamówień publicznych, alternatywne kruszywa i skuteczne techniki sprzedaży w okresie spadku kondycji rynku – te i wiele innych zagadnień poruszyli specjaliści z branży podczas konferencji towarzyszących XIX edycji targów Autostrada-Polska.

Jedną z nich była ciesząca się ogromnym zainteresowaniem słuchaczy debata „Drogi samorządowe a instrumenty PPP w polskiej infrastrukturze drogowej – zarządzanie i organizacja, PPP, potrzeby i nakłady, finansowanie i projektowanie dróg samorządowych w Polsce”, której organizatorem był Zespół Doradców Gospodarczych TOR. 23 maja jej uczestnicy reprezentujący środowisko biznesu, polityki, inwestorów i wykonawców podjęli próbę odpowiedzi na kilka palących pytań dotyczących kwestii związanych z problematyką pozyskiwania środków na budowę nowych dróg. Te zagadnienia wciąż pozostają w centrum zainteresowania nie tylko instytucji centralnych, ale także samorządów, od dawna obciążanych wciąż nowymi zadaniami, lecz bez zapewniania odpowiednich środków finansowych na ich realizację.


Fot. Forum Budowlane

Ciekawym wydarzeniem był także „Salon Kruszyw 2013”, w ramach którego odbyła się otwarta debata „Kruszywa alternatywne – za i przeciw”. W dyskusji udział wzięli przedstawiciele jednostek naukowych – w tym IMBiGS, inwestorów, biur projektowych, wykonawców oraz producentów kruszyw alternatywnych. Wymiana poglądów dotyczyła zdecydowanie lepszego wykorzystywania kruszyw alternatywnych w budownictwie drogowym i infrastrukturze.

Prestiż i znaczenie targów Autostrada-Polska w środowisku branżowym podkreślają zarówno wystawcy jak i zwiedzający twierdząc, że jest to wydarzenie, na którym po prostu trzeba być. Prawdziwość tej opinii potwierdza każdorazowa obecność kilkuset firm z całego świata, co jest gwarantem powodzenia i nawiązania szerokich relacji biznesowych, a także uzupełnienia swojej wiedzy. Nie inaczej było również w tym roku. Pomimo zauważalnie mniejszej liczby wystawców, ci obecni nie narzekali na ilość „dobrych” kontaktów. Targi nie były zbyt zatłoczone, nie było problemów ze staniem w korkach czy znalezieniem miejsca do parkowania. Wiele osób, z którymi rozmawialiśmy chwaliło organizatorów za jakość obsługi, chociaż zdarzały się również głosy krytyczne, w tym, że tragi powinny trwać trzy dni, a nawet odbywać się w cyklu 2-letnim. Zadowoleni wystawcy podkreślili dbałość i zaangażowanie w organizację konferencji, spotkań, które owocują ciekawymi kontaktami zarówno biznesowymi, jak i koleżeńskimi. Targi Kielce są przy tym bardzo dobrze i profesjonalnie przygotowane do organizowania imprez o tematyce maszynowej i drogowej. Atutami są nowe hale, utwardzone tereny, parkingi blisko terenu wystawowego oraz lokalizacja w pobliżu blisko obwodnicy.




Fot. Forum Budowlane

Trzeciego dnia tradycyjnie wręczono medale i wyróżnienia za prezentowane na stoiskach produkty. Organizatorzy wyróżnili pamiątkowymi statuetkami także dziewięciu wystawców, którzy na obchodzących 15-lecie targach Maszbud są od samego początku. Podobne gratulacje i statuetki trafiły też do firm, które podczas tegorocznych targów drogownictwa obchodziły swoje własne jubileusze: KH-kipper – 15-lecie, Giera Znaki Drogowe – 20-lecie i AEBI Schmidt – również 20-lecie. Należy zwrócić uwagę, że co roku na kieleckich targach obecna jest mocna grupa firm, które nie wyobrażają sobie miesiąca maja bez udziału w Autostradzie-Polskiej i Maszbudzie. Do wymienionej wyżej firmy KH-kipper można dodać chociażby: Asbud, Avant Polska, Dresstę – dawniej Hutę Stalowa Wola, Pezal i wiele innych.

A oto nagrodzone wyroby i laureaci. Medale Targów Kielce na targach Autostrada-Polska przyznano za instalację do modyfikowania asfaltu polimerami Moditec dla Ammann Polska oraz za równiarkę RD 130 FHD firmie Mista; na Traffic-Expo za asfalt modyfikowany z dodatkiem gumy Modbit 45/80-55 CR dla Lotos Asfalt; oraz na targach Maszbud za układarkę rur SB-30M Extra firmie Dressta. Wyróżnienia podczas targów Autostrada-Polska przyznano za Tatrę Phoenix 8X6 dla firmy Asbud, za identyfikację i odczyt tablic ADR w badaniach i nadzorze ruchu dla Neurosoft, za nowy Mercedes–Benz Arocs 6x4 z zabudową dwustronną W2H KH-kipper oraz sterowaniem radiowym dla firm KH-kipper i Mercedes-Benz; a na targach Traffic-Expo za radar z wyświetlaniem prędkości, ilości punktów i kwoty mandatu ROW-103 dla firmy DVS.

Od wielu lat patronem medialnym targów Autostrada-Polska i Maszbud jest miesięcznik „Forum Budowlane”, wydawca dziennika targowego „Forum Budowlane Expo”. 

Źródło: Forum Budowlane, nr 6 (205) 2013
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: