Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Zniesiono podatek akcyzowy dla paliw gazowych

Ocena: 4.7
2140

13 sierpnia 2019 r. Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy znoszącą podatek akcyzowy dla paliw gazowych (CNG i LNG) wykorzystywanych do napędu pojazdów silnikowych. Od 14 sierpnia 2019 r. zaczęły obowiązywać przepisy znowelizowanej Ustawy o Podatku Akcyzowym wprowadzające zerową stawkę tego podatku. Utrzymujące się niskie ceny gazu ziemnego na europejskich giełdach wraz z zerową stawką podatku akcyzowego powodują, że pojazdy zasilane CNG/LNG stanowią doskonałą alternatywę dla diesla, dając zarówno wymierne korzyści ekonomiczne, jak i ekologiczne.

Obowiązuje już zerowa stawka podatku akcyzowego dla paliw CNG i LNG. Fot. Iveco

Daniel Wolszczak, dyrektor generalny Iveco Poland: „Podpis Prezydenta pod tą nowelizacją to kolejny krok w kierunku rozwoju rynku pojazdów zasilanych CNG i LNG w Polsce. Nowelizacja wprowadzająca zerową stawkę podatku akcyzowego powinna dać kolejny impuls w rozwoju ekologicznego transportu drogowego wśród Polskich przewoźników. Cieszy nas fakt, że zmiany zachodzące w Polskim ustawodawstwie wspierają redukcję wpływu transportu drogowego na środowisko naturalne.”

W przypadku pojazdów Iveco Stralis NP460 koszt przejechania 100 km w Polsce wynosi aktualnie mniej niż 60 zł. Dla porównania koszt przejechania 100 km pojazdem zasilanym Dieslem ponad 100 zł. Dodatkowo pojazdy gazowe emitują o 99% mniej cząstek stałych (PM), 90% mniej dwutlenku azoty (NO2) oraz 95% mniej dwutlenku węgla (CO2) przy zasilaniu biometanem. Analogicznie dla pojazdu Iveco Daily Hi-Matic Natural Power (CNG) koszt przejechania 100 km wynosi mniej niż 30 złotych dla Diesla powyżej 46 zł.

Dzięki napędowi gazowemu o mocy 460 KM i momencie obrotowym 2000 Nm ciągnik siodłowy Stralis NP460 ma analogiczną dynamikę jak pojazdy z konwencjonalnymi układami napędowymi. Stralis NP460 wyposażony jest we wszystkie systemy wspierające kierowcę jak jego odpowiedniki napędzane olejem napędowym. Posiada m.in. zintegrowany system wspomagania jazdy HI-Cruise. System zawierający między innymi funkcję przewidującego tempomatu, który na bazie map ukształtowania terenu, masy zestawu, prędkości pojazdu dobiera parametry pracy układu napędowego. W połączeniu z układem telematyki system monitoruje pracę kierowców i pomaga menedżerom floty w uzyskaniu znacznych oszczędności paliwa. Pojazd wyposażony jest w dwa zbiorniki LNG magazynujące łącznie ponad 390 kg gazu. Taki zapas pozwala pokonać 1600 km na jednym tankowaniu. Komfort pracy kierowcy wynika m.in. z zastosowania najnowszej 12-biegowej zautomatyzowanej skrzyni oraz wysokiej kabiny typu AS. Dodatkowo gazowy układ napędowy jest znacznie cichszy od napędów dieslowskich.

Daily Hi-Matic Natural Power to pierwszy w branży lekki pojazd użytkowy napędzany sprężonym gazem ziemnym (CNG) z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Parametry ekologiczne Daily Hi-Matic Natural Power są równie imponujące: silnik jest zgodny z normami Euro 6/D dzięki emisji cząstek stałych i NOx niższej o odpowiednio 76 i 12% w porównaniu z silnikiem Diesla Iveco Euro VI o pojemności 3 l. Daily Hi-Matic Natural Power charakteryzuje się również doskonałą ekonomiką pod względem zużycia paliwa, zapewniając 2,5% oszczędności w rzeczywistych warunkach jazdy miejskiej w porównaniu z Daily CNG wyposażonym w manualną skrzynię biegów. Daily Hi-Matic Natural Power jest również niezwykle cichy w porównaniu ze swoim dieslowym odpowiednikiem, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla dostaw nocnych w obszarach miejskich.

Przykładowa kalkulacja kosztów:
Iveco Stralis NP460 – zużycie 23 kg/100 km przy cenie kg gazu 2,6 zł daje koszt 59,80 zł netto.
Iveco Stralis 460 Diesel  – zużycie 26 l/100 km przy cenie litra ON 3,998 zł daje koszt 103,95 zł netto.
Iveco Daily CNG – zużycie 10,6 kg/100 km przy cenie kg gazu 2,8 zł daje koszt 29,68 zł netto.
Iveco Daily Diesel  – zużycie 11,6 l/100 km przy cenie litra ON 3,998 zł daje koszt 46,37 zł netto.

Źródło: Iveco Poland

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: