Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Wspólnie na rzecz asfaltów nowej generacji

Ocena: 0
2441

Wykonywanie nawierzchni asfaltowej na budowie obwodnicy Ostródy

Fot. Budimex

Grupa Lotos, Orlen Asfalt i Budimex podpisały umowę z konsorcjum naukowym w składzie: Politechnika Gdańska, Politechnika Warszawska oraz Instytut Badawczy Dróg i Mostów na realizację programu badawczego dotyczącego modernizacji nawierzchni asfaltowych przy zastosowaniu asfaltów modyfikowanych. Realizacja projektu, którego zakończenie planowane jest w 2020 r., ma przyczynić się do rozwoju drogownictwa – poprawy trwałości dróg oraz optymalizacji kosztów budowy poprzez wykorzystanie asfaltów nowej generacji.

W związku z dynamicznym rozwojem infrastruktury drogowej w Polsce wynikającej z realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2019-2025, poszukujemy nowych możliwości wydłużenia trwałości budowanych dróg przy jednoczesnej minimalizacji kosztów” – podkreśla Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i innowacji Grupy Lotos S.A. „Zaangażowaliśmy się w ten projekt jako jeden z czołowych producentów asfaltów modyfikowanych i wysokomodyfikowanych w Polsce. Widzimy w nim szansę na wsparcie rządu i administracji drogowej poprzez wkład w badania i rozwój wysokiej jakości, trwałej, asfaltowej infrastruktury drogowej w Polsce” – dodaje.

Celem programu „Optymalizacja konstrukcji asfaltowej nawierzchni drogi dzięki zastosowaniu asfaltów modyfikowanych” jest zbadanie korzystnego wpływu zastosowania asfaltów modyfikowanych PMB (Polimer Modified Bitumen) i PMB HiMA (Highly Modified Asphalt) w miejsce stosowanych dotychczas asfaltów drogowych do różnych warstw konstrukcji nawierzchni. Po wynikach pracy oczekuje się potwierdzenia potencjału asfaltów modyfikowanych i ich wpływu na poprawę własności funkcjonalnych i trwałość zmęczeniową nawierzchni drogowej. W konsekwencji także na wydłużenie cyklu jej życia oraz zmniejszenie kosztów utrzymania.

Spodziewanym efektem końcowym pracy jest przygotowanie przez konsorcjum naukowe nowych kart katalogowych do obowiązującego w Polsce „Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych” zawierających konstrukcje z asfaltami typu PMB i PMB HiMA. To także przygotowanie odpowiednich zapisów i wymogów do dokumentacji technicznej i Wytycznych Technicznych obowiązujących w budownictwie drogowym w Polsce.

Źródło: Forum Budowlane, nr 7 (278) 2019

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: