Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Potrójna odporność na obciążenia

Ocena: 0
1640

Na terenie rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku wykonano długowieczną nawierzchnię „Triple SMA”. W każdej z trzech warstw wykorzystano wysokomodyfikowane asfalty MODBIT HiMA

Fot. Lotos

Na drogach wewnętrznych powstającego na terenie rafinerii Grupy Lotos Projektu EFRA zastosowano innowacyjną nawierzchnię długowieczną „Triple SMA”. W każdej z trzech warstw użyto wysokomodyfikowanych asfaltów MODBIT HiMA produkcji Lotos Asfalt. Inwestycję w październiku br. zrealizował Strabag.

Lotos Asfalt, będący inwestorem Projektu EFRA, zdecydował o użyciu do budowy infrastruktury na terenie tej inwestycji zamiennej konstrukcji z udziałem asfaltów MODBIT HiMA. Uzasadnieniem są bardzo duże obciążenia i powolny ruch pojazdów, które będą przemieszczać się po drogach wewnętrznych i placach manewrowych tej części rafinerii w Gdańsku.

Przede wszystkim zastąpiliśmy zaprojektowane pierwotnie nawierzchnie betonowe mieszankami SMA (mastyksowo-grysowymi) z lepiszczami nowej generacji. Dzięki temu drogi będą trwalsze, oszczędzimy na ich utrzymaniu i mamy własny, unikalny odcinek doświadczalny, który będziemy mogli monitorować” – opowiada Paweł Czajkowski, kierownik Działu Technologii i Ochrony Środowiska w Lotos Asfalt.

Nowa konstrukcja poprzez zastosowanie SMA z wysokomodyfikowanym asfaltem MODBIT we wszystkich warstwach charakteryzuje się zwiększoną odpornością na deformacje trwałe oraz na spękania i idealnie nadaje się do budowy dróg i placów narażonych na ekstremalne obciążenie. Dodatkowo wykorzystano tu zasadę długowiecznej nawierzchni z warstwą antyzmęczeniową, czyli o wysokiej odporności na spękania od powtarzalnego obciążenia.

Ewenementem na skalę światową jest zastosowanie mieszanki typu SMA nie tylko do warstwy ścieralnej czy dodatkowo do warstwy wiążącej, ale również w warstwie podbudowy. Według mojej skromnej opinii „Triple SMA” z asfaltami wysokomodyfikowanymi jest obecnie ostateczną wersją długowiecznych asfaltowych konstrukcji drogowych” – podkreśla dr Igor Ruttmar, prezes należącej do koncernu Strabag firmy TPA, która jest autorem innowacyjnego projektu konstrukcji nawierzchni.

Tajemnica sukcesu tkwi w poprawie parametrów mieszanek mineralno-asfaltowych dzięki asfaltom modyfikowanym: wzroście odporności na zmęczenie od 2 do 25 razy, poprawie modułu sztywności o 10–20% w wysokiej temperaturze i jego obniżeniu w ujemnej temperaturze. To zaś podnosi odporność na deformacje i spękania niskotemperaturowe.

Źródło: Forum Budowlane, nr 12 (271) 2018

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: