Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Porządkujemy plac budowy. Poznaj praktyczne wskazówki, które zorganizują pracę ekipy

Ocena: 0
5524

Od zakończenia budowy do radości związanej z udostępnieniem budynku nowym mieszkańcom pracowników budowlanych dzieli jedno: pozostały bałagan, który bywa często dużym problemem dla właścicieli. Dlatego coraz więcej firm budowalnych oferuje usługi nie tylko budowlane jak również usługi czyszczące, czym zdobywa sobie znaczną przewagę na rynku. Być może warto do nich dołączyć? Poznaj sposoby dobrej organizacji pracy na placu budowy.

Według statystyki GUS w 2017 roku inwestorzy indywidualni wybudowali w Polsce 69 714 budynków mieszkalnych, najczęściej dwukondygnacyjnych, o przeciętnej kubaturze 733,1 m3 (źródło: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/przemysl-budownictwo-srodki-trwale/budownictwo/budownictwo-mieszkaniowe-i-iv-kwartal-2017-roku,4,32.html). Wszystkie budowy kończyły się tym samym - gruntownym sprzątaniem. Trendem wynikającym z oczekiwań inwestorów jest profesjonalne sprzątanie odpadów budowlanych i zanieczyszczeń związanych z pracami remontowymi, czym zajmuje się ekipa budowlana, podczas gdy właścicielowi budynku czy mieszkania przypadają wyłącznie prace kosmetyczne we wnętrzu. Firma, która nie tylko profesjonalnie wybuduje, ale i profesjonalnie sprzątnie teren, zyska przewagę nad konkurencją. A to wszystko pod warunkiem, że będzie potrafiła rozplanować prace porządkowe i dysponuje odpowiednim sprzętem.

1. Plan prac porządkowych

Porządkowanie placu budowy najlepiej rozpocząć od dokładnego planowania. Nie ma się co łudzić, że wszystko uda się uporządkować w jeden dzień. Oczywiście czas potrzebny do przeprowadzenia wszystkich prac porządkowych zależy od tego, jak wiele zanieczyszczeń znajduje się w obrębie działki i terenu budynku. Co oczywiste, jeśli ekipa przyjęła zasadę regularnego sprzątania zanieczyszczeń pozostawionych po kolejnych etapach prac, generalne sprzątanie po zakończeniu budowy zajmie znacznie mniej czasu, niż by mogło w przypadku gromadzenia śmieci. Warto zaplanować, jaki teren będzie sprzątany w dany dzień i rozpisać w ten sam sposób zadania na kolejne dni, uwzględniając możliwości ekipy. Dobrze jest od razu rozdzielić obowiązki i wyznaczyć pracowników, którzy będą odpowiedzialni za porządkowanie danej części posesji.

2. Odpowiednie narzędzia

Planowanie to jednak dopiero pierwszy etap porządkowania placu budowy. Zanim przystąpi się do działań, warto wybrać sprzęt, który pomoże w sprawnym przeprowadzeniu prac porządkowych. Część zanieczyszczeń można usunąć ręcznie lub wspierając się zwykłą łopatą i taczkami - dotyczy to np. gruzu, kawałków styropianu, folii itp. Jednak w niektórych pracach porządkowych warto wykorzystać wysokiej klasy sprzęt, który znacznie przyspieszy sprzątanie. Trzeba pamiętać, że po zakończeniu budowy konieczne będzie także usunięcie z pomieszczeń pyłów, które są bardzo niebezpieczne dla układu oddechowego. Pracownik, który zostanie wyznaczony do tego zadania, powinien otrzymać zabezpieczającą maskę, a także urządzenie, które sprawnie, szybko i bezpiecznie usunie pył budowlany. Rozwiązaniem może być profesjonalny odkurzacz, który przystosowany jest do pracy w trudnych warunkach. Można sięgnąć na przykład po model NT 30/1 Tact L firmy Kärcher. Taki odkurzacz potrafi zbierać pyły i zanieczyszczenia klasy L i M, który powstaje w czasie obróbki materiałów budowlanych (np. wiercenie w betonie, cięcie itd.). Dużą zaletą tego modelu odkurzacza jest trwały zbiornik ze zderzakiem i metalowymi kółkami, a także płaski, falisty filtr, który umieszczono w specjalnej kasecie. Dzięki takiemu rozwiązaniu pracownik nie ma kontaktu z zanieczyszczeniami i nie jest narażony na wdychanie pyłu.

Oczywiście wszelki gruz inne odpady budowlane należy wyrzucać do zamówionego wcześniej kontenera. Tego typu śmieci nie wolno umieszczać w zwykłych pojemnikach na odpady zmieszane.

3. Najpierw duże śmieci, a na końcu detale

Prace porządkowe najlepiej rozpocząć od wysprzątania działki i otoczenia domu. W pierwszej kolejności należy uprzątnąć największe śmieci, aby nie przeszkadzały w poruszaniu się po posesji. Przy okazji unikniemy ryzyka, że zabrudzenia będą przenoszone do środka. W budynku z kolei najlepiej robić porządki według zasady "z góry na dół". Chodzi o to, żeby wysprzątać najpierw pomieszczenia na najwyższych kondygnacjach, a na końcu na parterze. W ten sposób uniknie się ponownego zabrudzenia już posprzątanych pomieszczeń. Podobną strategię stosuje się w każdym pomieszczeniu - czyszczenie zaczyna się od sufitu, potem przychodzi kolej na ściany i okna, a na końcu na podłogę. Czyszczenie detali (np. ramy okienne, parapety, listwy podłogowe itd.) trzeba zostawić na ostatni etap porządków (często za takie drobne elementy odpowiada już właściciel).

4. Mokra robota - na koniec

Z czyszczeniem powierzchni na mokro należy wstrzymać się tak długo, jak to możliwe. Jeśli zbyt szybko rozpocznie się zmywanie podłogi, a w pomieszczeniach nadal będzie zalegał pył, sprzątanie będzie znacznie utrudnione, gdyż powstanie trudne do usunięcia błoto, a pył ponadto pozostanie w szczelinach i zakamarkach. Jeśli do tego nie zostały jeszcze wyczyszczone inne pomieszczenia, możemy przenosić z nich brud, który będzie przylepiał się do mokrych powierzchni.

Porządkowanie placu budowy nie jest przyjemnym zajęciem, ale przy użyciu odpowiedniego sprzętu i dobrej organizacji pracy nie powinno zająć ekipie zbyt dużo czasu. Uznanie inwestora, który nie będzie musiał na własną rękę przeprowadzać prac porządkowych, będzie za to ogromne. Z pewnością to właśnie naszą ekipę uzna za godną polecenia innym.

Źródło i zdjęcia: Scoop

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: