Mercedes-Benz dokonał potrójnego skoku naprzód w kwestii zgodności z normą Euro VI. W tym roku poszerzył paletę ciężkich pojazdów w dziedzinie transportu budowlanego o nowego Arocsa. Dołącza on do wyspecjalizowanego w transporcie dystrybucyjnym Antosa, zaprezentowanego w 2012 roku, oraz dalekobieżnego Actrosa, debiutującego w roku 2011.

W tym roku Mercedes-Benz poszerzył paletę ciężkich pojazdów dla budownictwa o nowego Arocsa
Fot. Mercedes-Benz
Poza maksymalną zgodnością z normami ochrony środowiska, Arocs cechuje się dużą mocą, wytrzymałością i wydajnością.
W gamie Arocsa dostępny jest duży wybór modeli dopasowanych do wymagań użytkowników w niezwykle zróżnicowanym segmencie budowlanym. Nowe wywrotki, wywrotki z napędem na wszystkie koła, betonomieszarki, ciągniki siodłowe i modele z zabudową skrzyniową dostępne są jako pojazdy z dwiema, trzema lub czterema osiami w 16 wariantach mocy: od 175 kW (238 KM) do 460 kW (625 KM). Nowe, sześciocylindrowe silniki rzędowe Mercedes-Benz OM 473 od początku standardowo są zgodne z przyszłą normą emisji spalin Euro VI.
By bardziej sprostać oczekiwaniom w zakresie zastosowań istotnych ze względu na obciążenia (jak w przypadku ciągników siodłowych z naczepą wywrotką lub betonomieszarek) opracowane zostały dwie wersje Arocsa – Loader i Grounder. Arocs Loader zapewnia optymalną ładowność ciągnika 4x2 – jednego z najlżejszych w sektorze budowlanym, a także betonomieszarki 8x4/4 o dopuszczalnej masie całkowitej 32 t. Przy wyjątkowo niskiej masie własnej (maksymalnie 9250 kg) betonomieszarka może jednorazowo przewieźć 8 m3 gotowej mieszanki. Z kolei Arocs Grounder przeznaczony jest do pracy w szczególnie trudnych warunkach (np. kamieniołomach). Dzięki licznym modyfikacjom, takim jak belki poprzeczne o grubości 9 mm, jest wytrzymały i stabilny, a przy tym dysponuje dużą ładownością. Dopuszczalna masa całkowita wynosi od 18 t w przypadku modeli 2-osiowych Loader, do 41 t dla off-roadowych, 4-osiowych wersji Grounder.
Z wysokością do 1120 mm, rama nowego Arocsa znajduje się o 115 mm wyżej niż w porównywalnym Actrosie. Tak jest w przypadku ciężarówek z nadwoziem typu platforma oraz ciągników siodłowych. Podwozie terenowe wywrotki i betonomieszarki znajduje się o dodatkowe 45 mm wyżej.
Nabywcy Arocsa mają do wyboru nie mniej niż siedem kabin w 14 wariantach – w tym krótkie i średniej długości kabiny o szerokości 2,3 m o różnych wysokościach. Gdy wymaga tego praktyka, nowy Mercedes-Benz Arocs może być również zaopatrzony w bardziej przestronne, 2,5-metrowe kabiny StreamSpace i BigSpace z płaską podłogą.
Arocs korzysta ze wszystkich systemów wspomagania znanych już z Actrosa i transferuje je do sektora budowlanego. Lista standardowego i opcjonalnego wyposażenia obejmuje elektronicznie sterowany system hamulcowy EBS z kompletem tarcz hamulcowych, układ ABS oraz elektroniczną kontrolę trakcji (ESP). Wśród opcji dostępne są także Lane Keeping Assist i najnowsza generacja systemu Active Brake Assist 3.
Arocs charakteryzuje się wyrazistym wyglądem z elementami znanymi już z Actrosa i Antosa. Uwagę przyciąga m.in. masywna osłona chłodnicy. Stalowe osłony zderzaków, funkcjonalne panele ochronne i opcjonalne, zintegrowane stopnie wejściowe skutecznie łączą solidną formę z funkcjonalnością.
Forum Budowlane, nr 3 (202) 2013