Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Bardziej wydajne silniki Scania V8

Ocena: 4.4
1136

W dążeniu do uniezależnienia transportu od paliw kopalnych, większość użytkowników pojazdów w dalszym ciągu polega na silnikach spalinowych. Wydajne silniki Scania na paliwa alternatywne mogą istotnie wesprzeć proces przestawienia gospodarki na zrównoważony transport. Silniki te zapewniają ponadto korzystny całkowity koszt użytkowania. Silnik Scania V8, który od 50 lat przyczynia się do zwiększania wydajności przewozów, może być zasilany HVO.

Alexander Vlaskamp, wiceprezes, dyrektor Scania Trucks. Fot. Scania

"Udoskonalony 13-litrowy silnik Scania jest idealnym rozwiązaniem dla klientów, którym zależy na zachowaniu niskiej masy pojazdu i wysokiej mocy silnika. Niezależnie od tego, czy mają do czynienia z ciężkimi ładunkami, napiętymi terminami czy stromymi podjazdami, skorzystają z solidnej mocy silnika DC13 500. Jeśli masa pojazdu nie jest tak istotna, mogą wybrać silnik V8 o mocy 520 KM, który oferuje wyższy maksymalny moment obrotowy i bardziej płynnie oddaje moc."

W ofercie Scania znajdują się silniki DC13 w czterech wariantach mocy: 370, 410, 450 i 500 KM. Wszystkie wyposażone są w układ oczyszczania spalin oparty wyłącznie na SCR, turbosprężarkę o stałej geometrii i oferują duży potencjał w zakresie ograniczenia zużycia paliwa. W połączeniu z niezawodną konstrukcją i dynamicznymi planami przeglądowymi przyczyniają się do wzrostu wydajności i dyspozycyjności oraz do osiągnięcia najbardziej korzystnego, całkowitego kosztu użytkowania. Silnik DC13 500 doskonale sprawdza się również w pracy na wymagających rynkach, gdzie dopuszczalne obciążenie przedniej osi jest stosunkowo niskie.

Ograniczenie zużycia paliwa nowych silników Scania, 5-cylindrowego DC09 oraz spokrewnionego z nim 6-cylindrowego DC13, dochodzące do 2%, było możliwe dzięki istotnym udoskonaleniom. Obydwa silniki są teraz wyposażone w pompy cieczy chłodzącej o zmiennym wydatku, które przyczyniają się do niższego spalania przede wszystkim przy małym obciążeniu jednostki napędowej. Mają również pompę wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku, która także ma swój udział w ograniczaniu zużycia paliwa. Kolektory: dolotowy i wylotowy oraz mocowanie turbosprężarki zostały zmodyfikowane, aby zwiększyć energię gazów i przyspieszyć reakcję silnika.

Konstruktorzy Scania zwrócili również uwagę na opory wewnętrzne. Zastosowano tłoki i pierścienie zapewniające redukcję tarcia, a nowe, stalowe tłoki silnika DC09 wraz z nową powłoką cylindra gwarantują dalsze zmniejszenie tarcia. Wszystkie silniki DC09 i DC13 mają teraz wyższy stopień sprężania, zwiększyło się również maksymalne ciśnienie w cylindrach. Najmocniejszy, 500-konny silnik DC13 ma nową turbosprężarkę z łożyskami kulkowymi zamiast ślizgowych, co zwiększa szybkość jej reakcji.

Gama silników DC13 wyróżnia się teraz jeszcze szerszą krzywą momentu obrotowego. Maksymalny moment jest obecnie odstępny już od 900 obr/min, a nie od 1000 obr/min jak poprzednio. Pozwala to zastosować przekładnie główne o mniejszym przełożeniu, przede wszystkim w pojazdach do transportu długodystansowego. Wznosi to na nowy poziom charakterystyczną dla pojazdów Scania cechę, jaką jest wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej. Wspomniane wyżej modyfikacje wraz innymi, mniejszymi, jak łagodniej włączane sprzęgło, przyczyniają się do znaczącego obniżenia zużycia paliwa w silnikach, które od dawna są liderami niskiego spalania.

"Dzięki udoskonalonej gamie silników możemy zaoferować naszym klientom większy zysk i niższą emisję CO2. W Scania nie ustajemy w doskonaleniu i poszerzaniu gamy jednostek napędowych, zatem możemy dopasować ofertę indywidualnie do każdego klienta. Silnik spalinowy ostatecznie będzie musiał ustąpić przed elektrycznym, ale do tego czasu naszym obowiązkiem jest proponowanie najlepszych możliwych rozwiązań – pod każdym względem" – komentuje Alexander Vlaskamp.

W tym roku przypada jubileusz 50-lecia silnika Scania V8, co zostało zauważone przez fanów na całym świecie. Obchody zostały już rozpoczęte i będą trwać przez cały 2019 r. w różnych formach i na różnych obszarach.

"Wydaje się, że osobom postronnym może być trudno zrozumieć uwielbienie i respekt, jakim cieszą się te legendarne silniki. Dobre porównanie może stanowić na przykład sława otaczająca najlepszych, międzynarodowych atletów, o ile osiągaliby najlepsze wyniki rok po roku. Jest w tym mnóstwo emocji, które nigdy jednak nie zrodziłyby się, gdyby V8 nie działał tak doskonale" – dodaje Alexander Vlaskamp.

Nowa generacja silników V8 Euro 6 została wprowadzona do oferty Scania w 2017 r. i od razu zasłynęła swoją wydajnością. Nowa gama oferowana w wersjach o mocy 520, 580 i 650 KM zapewnia klientom oczekującym wysokiej prędkości przejazdowej oszczędności paliwa na poziomie 7–10%. Nowa generacja silników Scania V8 wpisuje się w trend wykorzystywania dłuższych, cięższych pojazdów o obniżonym wskaźniku emisji CO2 na tonę.

Najnowsze silniki 520, 580 i 650 KM tworzą zgrany kwartet z jednostką 730-konną, w którym każdy z nich gwarantuje klientom maksymalne osiągi na drodze. Podczas targów Bauma na stoisku Scania zaprezentowany zostanie imponujący ciągnik do przewozów nienormatywnych S730 z konfiguracją osi 10x4/*6. Pojazd został wyposażony w potężny silnik o mocy 730 KM, najmocniejszy V8 jakim kiedykolwiek dysponowała Scania, osiągający moment obrotowy 3500 Nm przy 1000 obr/min. Ten zbudowany ze standardowych komponentów pojazd może tworzyć zestawy o masie 250 t.

Źródło: Scania Polska

 

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: